عملکرد وزرا هر 3ماه یکبار بررسی می‌شود

رئیس‌جمهور دیشب همزمان با هفته دولت، در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی مهم‌ترین برنامه‌های دولت را با مردم در میان گذاشت.
کد خبر: ۱۰۶۷۹۰۳

حسن روحانی در این گفت‌وگو که اولین گفت‌وگوی تلویزیونی او در دولت دوازدهم بود اصول، خط مشی و برنامه دولت در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی را تشریح و ضمن تبیین مهم‌ترین مسائل روز کشور، مواضع کشورمان را درباره تازه‌ترین مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی بیان کرد.

روحانی در ابتدای برنامه درباره تفاوت دولت دوازدهم با دولت قبل، گفت: بزرگ‌ترین تفاوت از نظر من این است که کابینه دوازدهم افرادی هستند که با آنها مستقیم یا غیرمستقیم در دولت قبل کار کرده‌ام و شناخت خوبی از آنها دارم. بنابراین در مسیری که به نوعی تکامل راهی است که در دولت یازدهم پیموده شده، با هماهنگی بیشتری پیش خواهیم رفت.

رئیس‌جمهور با اشاره به مشکلاتی که دولت یازدهم در ابتدای کار داشت، گفت: اکنون آن مشکلات یا از بین‌ رفته یا کاهش پیدا کرده است و به عنوان مثال در زمینه هسته‌ای، اکنون تحریم‌ها شکسته شده و بازگشت به تحریم‌های گذشته علیه ایران با وجود برنامه‌هایی که آمریکا دارد، امکان‌پذیر نیست.

وی افزود: مردم امروز در مسائل اقتصادی و سیاست داخلی و خارجی، احساس آرامش و امنیت بیشتری می‌کنند و شرایط کاملا متفاوت است. البته برخی از مشکلات ما نسبت به دولت یازدهم بیشتر شده است که از جمله آنها می‌توان به مشکلات آب و محیط‌زیست اشاره کرد اما مسیر برای ما روشن است و ما برای مسائل برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی درباره برخی انتقادات نسبت به ترکیب کابینه و رعایت نشدن جوانگرایی و نبودن بانوان به عنوان وزیر در کابینه گفت: در این زمینه کاملا حق با افکار عمومی است و باید از جوان‌ها استفاده شود. من هم نگرانم که چرا امروز با آن سرعتی که باید، شاهد گردش نخبگان نیستیم. من در همین زمینه به وزرا دستور دادم که هر وزیری باید حداقل دو جوان و یک خانم را در سمت‌هایی چون معاون یا مشاور وزیر به‌کار گیرد تا شرایط برای بهره‌ گرفتن بیشتر از توان بانوان و جوانان فراهم شود.

وی افزود: من امیدوارم حضور یک جوان به عنوان وزیر ارتباطات بتواند برای استفاده از جوانان در عرصه مدیریتی راهگشا باشد. البته استفاده از جوانان تنها محدود به حضور آنها در کابینه نیست و عرصه‌های زیادی برای بهره‌گیری‌ از آنها وجود دارد.

روحانی در پاسخ به سوالی درباره برخی اخبار مبنی بر سهم‌خواهی گروه‌ها از دولت، گفت: انتقاد از دولت باید آزاد باشد و همه باید نقد کنند.

وی با بیان این‌که من نسبت به کابینه تحت فشار نبودم، گفت: البته برخی سخنان مطرح بود اما این‌طور نبود که من برای رضایت گروه یا جریانی یک وزیر را انتخاب کرده باشم. من به اصل مشورت اعتقاد دارم و با هر سه فراکسیون مجلس مشورت کردم. طبیعی هم هست که هر جناحی دوست دارد افراد وابسته به آن جریان در راس امور باشد و این اشکالی ندارد اما دولت دوازدهم همانند دولت یازدهم جناحی نیست و اعضای کابینه بر اساس اصل شایستگی و اعتدال و پایبندی به اصول انتخاب شده‌اند.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از این گفت‌وگو با بیان این‌که دولت خیلی دوست داشت لایحه تفکیک وزارتخانه‌ها قبل از تشکیل کابینه، تعیین تکلیف شود، گفت: هر زمان این لایحه تصویب شود کابینه تغییراتی می‌کند و ترمیم می‌شود.

وی درباره وزیر علوم هم گفت: وزیری که برای معرفی به مجلس انتخاب شده بود کمی قبل از معرفی، انصراف داد و من در آن زمان اندک نمی‌توانستم با عجله فرد دیگری را انتخاب کنم.

روحانی در بخش دیگر این گفت‌وگو، درباره بیانات اخیر رهبر انقلاب و تاکید ایشان بر هماهنگی و انسجام دولت گفت: هماهنگی در دولت و مسئولیت مشترک، یک اصل است و هر چه در دولت تصویب می‌شود مسئولیت همه اعضای کابینه است و هرچه هماهنگ‌تر باشیم بهتر می‌توانیم خدمت‌رسانی کنیم.

وی با بیان این‌که دولت دوازدهم نسبت به یازدهم هماهنگ‌تر است، اظهار کرد: در زمینه اقتصادی که بسیار برای مردم مهم است هماهنگی‌ها در ستاد ویژه اقتصادی توسط خود من انجام می‌شود. رئیس‌جمهور با بیان این‌که قرار است عملکرد وزرا هر سه ماه یک بار مورد بررسی قرار گیرد، گفت: سازمان برنامه و بودجه نیز بر اساس همین عملکرد درخصوص تخصیص بودجه تصمیم‌گیری می‌کند.

روحانی افزود: بودجه براساس مسئولیت‌ها به دستگاه‌ها واگذار شده و بررسی می‌شود که در کجا مصرف شده است.

رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به ایام انتخابات گفت: در این ایام فضا بسیار اخلاقی و قاعده‌مند بود و همه قواعد بازی را بلد بودند.

روحانی گفت:‌ اگر می‌خواهیم به اهدافمان برسیم راهی بجز وحدت و تعامل با یکدیگر نداریم و اگر می‌خواهیم با سایر کشورها تعامل کنیم ابتدا باید در داخل تعامل کنیم. حذف رقیب امکان‌پذیر نیست و هیچ‌ جناحی نمی‌تواند جناح دیگر را از میدان به‌در کند.

وی افزود: باید تفاوت‌ها و اختلافات فکری را به رسمیت بشناسیم و چارچوب قانونی و منافع ملی بلندمدت باید برای ما اصل باشد. دولت در قبال تمام ملت مسئولیت دارد و همه کسانی که به ما رای دادند یا ندادند ملت ایران هستند و باید به تقاضاها و انتقادات آنها گوش کنیم. برای رسیدن به اهداف همه قوا باید کنار یکدیگر باشند و همین هماهنگی قوا را در شکل‌گیری کابینه دیدیم.

رئیس‌جمهور با بیان این‌که در دولت دوازدهم تصمیم‌ گرفته‌ایم جلسات منظم‌تر و بیشتری میان روسای سه قوه برگزار شود افزود: امیدوارم که تعامل سه قوه در دولت دوازدهم بهتر از دولت قبل باشد.

روحانی درباره نیروهای مسلح هم گفت: بودجه نیروهای مسلح هم از بودجه عمومی دولت است و در شورای‌عالی امنیت ملی هم هماهنگی‌های لازم انجام می‌گیرد. رابطه رئیس‌جمهور با مسئولان عالی‌رتبه نظامی در ارتش و سپاه بسیار مهم است و ما در دولت یازدهم هم جلساتی با فرماندهان سپاه و ارتش داشتیم و در این دولت هم جلسه مفصل و طولانی و بسیار خوبی با فرماندهان سپاه داشتیم و تصمیمات خوبی برای هماهنگی گرفتیم و برای این‌که در اقتصاد نیز مشکلات را حل کنیم نیروهای مسلح هم باید به دولت کمک کنند.

وی افزود: مقام معظم رهبری بالای سر همه قوا و نهادهاست و ایشان همواره بر وحدت تاکید داشته اند و امیدواریم بتوانیم بیش از گذشته این وحدت را محقق کنیم.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اظهارات ترامپ علیه برجام گفت: آمریکا برای اجماع‌سازی علیه ایران در دشوارترین شرایط تاریخی است و می‌توان گفت در حال حاضر بدترین شرایط برای آمریکا و بهترین شرایط برای ایران مهیاست.

وی افزود: بنابراین می‌توانیم اطمینان داشته باشیم مسیری را که آغاز شده ادامه می‌دهیم و اگر طرف مقابل تخلف کند، پاسخ او را خواهیم داد. وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بهانه‌های جدید آمریکا برای بازرسی از تاسیسات نظامی ایران، اظهار کرد: تعهد ما در برجام کاملا روشن است و بعید می‌دانم آژانس زیربار فشارهای آمریکا برود، اگر هم چنین اتفاقی بیفتد ما زیربار حرف زور نخواهیم رفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها