بیست و هشتمین همایش بانکداری اسلامی که دیروز در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد، اولین حضور رسانه‌ای تیم اقتصادی دولت دوازدهم بود.
کد خبر: ۱۰۶۷۸۹۲

در این همایش، رئیس‌کل بانک مرکزی، وزیر اقتصاد، رئیس سازمان برنامه و بودجه و معاون اقتصادی رئیس‌جمهور به سخنرانی پرداختند.

مهم‌ترین موضوع این روزهای اقتصاد کشور که لزوم کاهش نرخ سود بانکی است، در همایش بانکداری اسلامی هم محور سخنان مقامات اقتصادی دولت بود.

در این همایش، رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر لزوم رعایت نرخ‌های سود مصوب شورای پول و اعتبار توسط تمامی بانک‌ها، گفت: جلوگیری قاطعانه از اقدامات تخلف‌آمیز در زمینه انحراف از مقررات مربوط به نرخ سود از مهم‌ترین برنامه‌های بانک مرکزی است.

سیف با اشاره به فراهم شدن شرایط و زمینه‌های لازم برای کاهش نرخ سود بانکی گفت: بانک مرکزی در آخرین اقدام خود در موضوع نرخ سود سپرده‌های بانکی بخشنامه هشت‌‌بندی را با هدف انتظام‌بخشی به نرخ‌های سود سپرده‌ها در بازار به شبکه بانکی ابلاغ کرد که همه بانک‌ها باید از شنبه آن را اجرا کنند.

وی ادامه داد: بر این اساس، ضمن تاکید بر علی‌الحساب بودن نرخ سود بانکی در زمان عقد قرارداد با مشتری و با عنایت به مصوبات پیشین شورای پول و اعتبار، نرخ‌های سود علی‌الحساب سپرده‌های سرمایه‌گذاری یک‌ساله حداکثر معادل 15 درصد و نرخ سود علی‌الحساب سپرده‌های کوتاه‌مدت عادی روزشمار حداکثر معادل 10 درصد تعیین شد.

به گفته سیف، با اجرایی شدن این بخشنامه در شبکه بانکی، هدف اصلی بانک مرکزی در کاهش هزینه تامین مالی در اقتصاد محقق و زمینه‌های لازم برای تحریک تولید و افزایش اشتغال در کشور فراهم می‌شود. رئیس کل بانک مرکزی گفت: نرخ‌های اعلامی برای کاهش نرخ سود بانکی، آخرین اقدام بانک مرکزی نیست، بلکه شروع ایجاد انضباط است و در آینده اقدام دیگری برای ایجاد تعادل بین نرخ تورم و نرخ سود بانکی انجام خواهد شد.

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور، نقش هماهنگی دارد

محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی رئیس‌جمهور، در بیست و هشتمین همایش سالانه بانکداری اسلامی درباره انتصابش به این سمت گفت: نقش این معاونت، هماهنگی برای اجرای سیاست‌های پولی، مالی، اشتغال، بازار کار و دیگر مواردی است تا سیاست منسجم و تصمیم‌گیری درست صورت بگیرد.

نهاوندیان در مورد این‌که نقش معاونت اقتصادی رئیس‌جمهور چیست و مسئولیت دستگاه‌های اقتصادی چه خواهد بود، گفت: به هیچ وجه هدف، ایجاد تشکیلات اضافه در دولت نیست و کمک هر چه بیشتر به سیاست‌های اقتصادی خواهد بود، تا وظایف دستگاه‌های مسئول اجرایی شود.

وی ادامه داد: سیاست‌های پولی در جای خود اعمال می‌شود اما آثار آن در سیاست‌های مالی، ارزی، اشتغال و مالیاتی باید بررسی شود. بنابراین هماهنگ سازی این بازارها ضروری است و توجه به آنها توفیق ایجاد می‌کند، زیرا اقتصاد یک واحد متغیر بوده و متجزی نیست. بنابراین سیاست مختلف از باب ماموریت اشکالی ندارد، اما باید مبتنی بر فهم واحد، تحلیل درست،‌ تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری درست باشد.

از کاهش سود بانکی حمایت می‌کنیم

وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز در همایش بانکداری اسلامی گفت: از کاهش نرخ سود بانکی حمایت کرده و آن را برای اصلاح نظام اقتصادی ضروری می‌دانیم.

مسعود کرباسیان اظهار کرد: یکی از موضوعات مورد توجه در بانکداری اسلامی، حمایت از تولید و اشتغال بوده، مساله‌ای که امسال نیز از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی مورد تاکید قرار گرفت و در برنامه‌های رئیس‌جمهور است. وزیر امور اقتصادی و دارایی به گشایش‌های جدی در اقتصاد ملی اشاره کرد و گفت: در بحث بهبود فضای کسب و کار، افزایش نرخ رشد، کاهش تورم و دیگر شاخص‌های کلان اقتصاد بهبود ایجاد شده است. وی ادامه داد: به دنبال رفع مشکل بیکاری، ادامه یافتن برنامه‌های خصوصی‌سازی و تلاش برای سرمایه‌گذاری هستیم. نرخ سود هم باید متناسب با تورم باشد، زیرا در عملکردها اخلال ایجاد خواهد کرد. وزارت اقتصاد از کاهش نرخ سود بانکی حمایت خواهد کرد و آن را ضرورت اصلاح نظام اقتصادی می‌داند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها