هزاران مسلمان در اثر عملیات نظامیان کشته و آواره شدند

نگرانی عمیق دبیرکل سازمان ملل از نسل‌کشی مسلمانان میانمار

تنش در منطقه میان بوداییان و مسلمانان میانمار از 2012 آغاز شده است. مسلمانان روهینگیا با بدترین خشونت‌های مرگبار در پنج سال اخیر در استان راخین روبه‌رو شده‌اند، در جریان این خشونت‌ها بیش از 104 هزار نفر تاکنون کشته شده‌اند.
کد خبر: ۱۰۶۷۷۳۶

اقدامات خشونت‌آمیز نیروهای امنیتی میانمار موجب فرار بیش از 87 هزار مسلمان روهینگیا به بنگلادش شده است. این در شرایطی است که عملیات نیروهای امنیتی میانمار در استان راخین همچنان ادامه دارد و این مساله موجب آواره شدن هزاران مسلمان روهینگیا شده است.

در آخرین تحولات مربوط به کشتار مسلمانان میانمار، دبیرکل سازمان ملل نگرانی عمیق خود را نسبت به گزارش‌های منتشر شده درباره کشته شدن غیرنظامیان اعلام کرد. به گزارش رویترز، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد: آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل بشدت نگران گزارش‌های منتشر شده‌ای است که حاکی از کشته شدن غیرنظامیان در جریان عملیات امنیتی در استان راخین میانمار است.

استفان دوجاریچ، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل افزود: گوترش از بنگلادش خواسته است تا به مسلمانان روهینگیا که از میانمار فرار کرده‌اند، پناه دهد. وی تصریح کرد: بسیاری از افرادی که از میانمار فرار کرده‌اند، زنان و کودکان هستند که برخی از آنها زخمی شده‌اند. دبیر کل سازمان ملل گفت سازمان ملل آماده است همه حمایت لازم را برای میانمار و بنگلادش در این زمینه به عمل آورد.

درخواست گوترش از دولت بنگلادش در حالی است که این کشور به میانمار پیشنهاد عملیات‌های نظامی مشترک برای مقابله با یک گروه شبه‌نظامی موسوم به «ارتش رستگاری روهینگیای آراکان» (ARSA) را داده است. گروهی که به ادعای بنگلادش وابسته به مسلمانان روهینگیاست و از نوامبر 2016 عده‌ زیادی از مسلمانان روهینگیا پس از این‌که این گروه به پاسگاه‌های پلیس حمله کردند، ناچار به ترک میانمار شده و به سوی کشور همسایه بنگلادش راه افتادند. این در حالی است که هویت شبه‎نظامیان مظنون فاش نشده است، چراکه روهینگیا هیچ گروه شبه‌نظامی شناخته‌شده‌ای ندارد.

در همین رابطه و در تحولی دیگر شورای اروپایی روهینجا نیز اعلام کرد، هزاران نفر از مسلمانان در سه روز گذشته در غرب میانمار کشته شده‌اند.

به گزارش روزنامه حریت چاپ ترکیه، آنیتا شوگ، سخنگوی شورای اروپایی روهینجا گفت،‌ 2000 تا 3000 مسلمان روهینجایی در استان راخین واقع در غرب میانمار کشته شده و هزاران نفر دیگر نیز در یک نسل‌کشی بی‌سروصدا زخمی شده‌اند. وی با متهم کردن ارتش میانمار گفت:‌ اوضاع در غرب میانمار به یک نسل‌کشی بی‌سر و صدا می‌ماند. هزاران نفر از مسلمانان روهینجا روز یکشنبه در روستای سائوگپارا کشته شدند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها