اصفهان از 21 تا 24 شهریور، میزبان خادمان حسینی است

اجلاس پیرغلامان، میزبان سوگواران از 30 کشور خارجی

نشست پانزدهمین اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی، روز گذشته با حضور رسول زرگرپور استاندار اصفهان، علی فروغی رئیس مرکز بسیج سازمان صدا و سیما و رئیس اجلاس، مسعود احمدی‌افزادی مدیر صدا و سیمای مرکز اصفهان، مهدی دهقان‌نیری دبیر اجلاس و اصحاب رسانه در مرکز بسیج سازمان صدا و سیما برگزار شد.
کد خبر: ۱۰۶۷۳۷۵

حضور مفتی اعظم سوریه

به گزارش جام‌جم، علی فروغی، رئیس مرکز بسیج صدا و سیما ابتدای نشست با اشاره به این که پانزدهمین اجلاس پیرغلامان حسینی در آستانه محرم، زنگ آغاز سوگواری سیدالشهداء است، گفت: این طرح 15 سال در رسانه ملی با همراهی و میزبانی استان‌های مختلف شکل گرفته و این دوره در استان اصفهان با بلوغ و ظرفیت متمایز برگزار می‌شود. مقدمات برگزاری این دوره همزمان با اختتامیه دوره قبل در هرمزگان آغاز شد.

وی با تاکید بر تعداد مهمانان امسال اجلاس توضیح داد: تعداد مهمانان امسال دو برابر سال قبل و حدود هزار نفر است. همچنین در بخش بین‌المللی این اجلاس مهمانانی از 30 کشور مختلف جهان همچون سوریه، انگلستان، افغانستان، بحرین، شیلی، آرژانتین، مالزی، آذربایجان و... حضور دارند. رهبران کلیساهای کاتولیک، رهبران اهل تسنن در کشورهای مختلف و اقلیت‌های مذهبی از جمله مهمانان برجسته خارجی هستند. اجلاس پیرغلامان حسینی از 21 تا 24 شهریور ماه امسال برپا می‌شود. مفتی اعظم سوریه، شیخ حسون مهمان ویژه این دوره است.

فروغی ادامه داد: آثار متعددی به دبیرخانه اجلاس ارسال شده که در حال حاضر مشغول داوری آنها هستیم و در مراسم افتتاحیه از این برگزیدگان تقدیر خواهد شد. پیرغلامان این دوره از اجلاس همانند سال‌های قبل از استان‌های مختلف و در رده سنی 70 تا 94 سال هستند. همچنین مسئولان برجسته کشوری در این اجلاس حضور دارند. رونمایی از دو کتاب مقتل و تجلیل از خانواده‌های مدافعان شهدای حرم از دیگر برنامه‌های این اجلاس خواهد بود.

وی درباره یکی از تصمیمات مهم و بزرگی که در دبیرخانه این اجلاس گرفته شد، عنوان کرد: قرار است در کمتر از 25 سال آینده همزمان با آزادسازی قدس این اجلاس را در قدس شریف برگزار کنیم. دبیرخانه این اجلاس هم‌اکنون آمادگی کامل برگزاری این اجلاس را دارد. شعار این دوره از اجلاس با نام «هیآت حسینی، منادیان گفتمان انقلابی و تفکر اسلامی» است.

یک اجلاس مردمی

در بخشی دیگر از این نشست رسول زرگرپور، استاندار اصفهان با اشاره به سبقه تاریخی استان اصفهان گفت: اصفهان استانی است که سابقه ده هزار ساله دارد و چهار دوره پایتخت بوده، آنچنان که امروز هم پایتخت تمدن و فرهنگی است. شهادت محسن حججی نه‌تنها باعث افتخار اصفهان و ایران، بلکه باعث افتخار اسلام شد.

وی افزود: وقتی در مراسم اختتامیه دوره قبل، پرچم اجلاس را به عنوان میزبان دوره بعد به ما هدیه دادند، ما پرچم را به گلزار شهدای اصفهان بردیم تا به مردم اطلاع دهیم میزبان چنین اجلاسی خواهیم بود. این اطلاع‌رسانی با استقبالی بسیار عظیم مواجه شد. علاوه بر این، اجلاس پیرغلامان که این دوره در اصفهان برگزار می‌شود، اجلاسی کاملا مردمی است و من در این نشست اعلام می‌کنم حتی یک ریال هم از اعتبارات دولتی برای آن خرج نکرده‌ایم. برای برگزاری این اجلاس خیرین و هیات‌های اصفهان پیشقدم شدند و ما قرار گذاشتیم این اجلاس مردمی و در خدمت مردم باشد.

وی افزود: مراسم افتتاحیه اجلاس عصر روز 21 شهریور در گلزار شهدا و مراسم اختتامیه در مسجد جامع اصفهان خواهد بود. علاوه بر این در طول روزهای برگزاری اجلاس نشست‌ها و جلسات تخصصی خواهیم داشت.

تولید مستند حجت خدا

مسعود احمدی‌افزادی، مدیرکل صدا و سیمای اصفهان گفت: بعد از عید غدیر خم، پخش برنامه‌های پیرغلامان با معرفی علمای مستقر در اصفهان رسما آغاز می‌شود. در این مدت مستندهای خوبی در حوزه پیرغلامان اصفهانی تولید شده، هر یک از این مستندها 20 دقیقه و درباره سیره و زندگی پیرغلامان اصفهانی است. از سوی دیگر هر استان در قالب یک اثر مستند یک پیرغلام برجسته خود را معرفی و اثر را برای پخش به مرکز صدا و سیمای اصفهان تحویل داده است. در مجموع ما 32 اثر مستند تولیدی از سراسر استان‌های کشور در صدا و سیما اصفهان پخش می‌کنیم.

وی عنوان کرد: همچنین مستند ویژه شهید حججی با عنوان حجت خدا در آستانه تولید است که در روزهای برگزاری اجلاس رونمایی می‌شود. ارتباط زنده با شبکه‌های سراسری، پخش زنده افتتاحیه و اختتامیه از دیگر برنامه‌های مرکز صدا و سیمای اصفهان خواهد بود.

احمدی در پایان گفت: همزمان با برگزاری اجلاس، نشست‌های دوستانه و ذکر مصیبت‌هایی از تاریخ 19 شهریور در سیمای اصفهان با محوریت پیرغلامان اصفهانی پخش می‌شود. این برنامه تا پایان ماه محرم ادامه خواهد داشت. همکاری با شبکه امید و تولید برنامه در حوزه ذاکران نوجوان از دیگر برنامه‌های این مرکز صدا و سیماست.

دهقان نیری، دبیر برگزاری این اجلاس هم درباره آثار گفت: در این دوره از اجلاس 22 اثر تلویزیونی و 56 اثر رادیویی به دبیرخانه ارسال شده که در حال حاضر مشغول داوری آنها هستیم. از میان این آثار ارسال شده سه اثر برگزیده رادیویی و سه اثر برگزیده تلویزیونی، سفر به عتبات عالیات اهدا می‌شود. همچنین تعداد مهمانان خارجی در نشست 62 نفر هستند.

در بخش پایانی اجلاس پوستر پانزدهمین دوره اجلاس پیرغلامان حسینی رونمایی شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها