جام جم- وقتی از هنر وصنعت چاقوسازی صحبت به میان می آید ، خیابان خیام که در ورودی شهر زنجان قرار دارد درذهن تداعی می شود. سلاحی که اکنون جای خود را به هنری خاص و بی‌نظیر در صنعت زنجان تبدیل کرده است و شهرت جهانی دارد. مسافران و گردشگران در گذر از این شهر تاریخی با مهارت و توانایی فوق العاده هنرمندان آن آشنا می شوند هنرمندانی که توانسته اند با هنر و صنعت خود به شیوه ای خاص، «چاقوی زنجان » را به جهان معرفی کنند. هنر وصنعتی قدیمی که از 300 سال گذشته نسل به نسل تکنیک‌های چاقوسازی را به یادگار می‌گذارند. دقت و ظرافت این صنعت زیبا در زنجان آن چنان زیبنده و چشم نواز است که در هیچ جای جهان نظیر آن مشاهده نمی شود.
کد خبر: ۱۰۶۶۷۹۰

وجود بیش از 200 مدل چاقو

چاقوی زنجان با توجه به ابتکارات و خلاقیت صنعتی استادکاران به دو دسته چاقوی ساده یا معمولی و چاقوهای مرکب وپیچیده تقسیم
می شود. رئیس اتحادیه اصناف چاقوسازان زنجان از وجود بیش از 200 مدل چاقو در زنجان خبر داده و می گوید: کاربرد هر کدام از این چاقوها متفاوت بوده وهر کدام تعریف خاص خودشان را دارند. محمدرضا جرجیسی در ادامه ضمن اظهار تاسف می گوید متاسفانه تمام مواد اولیه‌ای که ما از آن در چاقوسازی استفاده می‌کنیم وارداتی است که به دلیل نبود فن‌آوری آن در کشور از کشورهای روسیه، اوکراین و آلمان وارد می‌شود در حالیکه در گذشته اینطور نبوده و صنعتگران هنرمند این بخش از ضایعات تولیدات قاشق و چنگال‌، کارخانه‌های خودروسازی و نیز ضایعات شاه‌فنرهای ماشین‌ها، بدنه‌ داخلی قطارها و اتوبوس‌ها برای تولید چاقو استفاده می‌کردند.

چاقوی زنجان را چطور تشخیص دهیم؟

95 درصد چاقوهای موجود در کشور وارداتی است که از 5 درصد چاقوی تولیدی در کشور 3.5 درصد در استان زنجان تولید می شود. رییس اتحادیه و اصناف چاقوسازان زنجان درباره تشخیص چاقو چینی و خارجی از چاقوی اصل زنجان می گوید: دسته و تیغه‌هایی که در چاقوی زنجان و برای مصرف آشپزخانه استفاده می‌شوند یک‌تکه هستند در حالیکه نوع وارداتی آن دارای دسته های جداگانه است .وی بهترین مشخصه را برای شناخت چاقوهای زنجان، دسته و تیغه دانسته و می گوید: دسته‌سازی چاقو یک هنر تخصصی محسوب می‌شود.

چاقوهای ارزان چینی

محمدرضا فرجیان هنرمند زنجانی با اشاره به وضع نامناسب فروش چاقو در زنجان می گوید: ورود چاقوهای وارداتی وارزان بودن آن تاثیر زیادی در رکود صنعت چاقوی زنجان داشته‌است.وی با اشاره به اینکه کشورهای مختلف دنیا از جمله کشورهای اروپایی و عربی خواهان چاقوی زنجان هستندو با بیان اینکه یکی از مهمترین عوامل کاهش فروش صنایع چاقوسازی در زنجان نبود بسته‌بندی مناسب برای این محصولات است معتقد است: در راستای جلوگیری از رکود صنعت چاقو و افزایش هنرمندان صنایع دستی حمایت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در زمینه ارائه تسهیلات و آموزش نیاز جدی است.

اعتراض چاقوسازان زنجانی

طرح الحاق دو تبصره به ماده 617 قانون مجازات اسلامی در 19 آبان ماه سال گذشته،که جابجایی چاقو را از هفدهم دی ماه همان سال ممنوع کرد، اعتراض چاقوسازان زنجانی را به دنبال داشت.مدیر کل میراث فرهنگی استان با انتقاد از مصوبه مجلس و شرکت پست معتقد است این قانون راه مناسبی برای برخورد با آلات مجرمانه در جامعه نیست. یحیی رحمتی این مصوبه را ضربه مهلکی بر پیکره صنعت و اشتغال استان دانسته و می گوید نمایندگان مجلس باید تبعات ناشی از اجرای طرح را در نظر بگیرند.وی با تاکید بر اینکه نباید با دید منفی به صنعت چاقو سازی نگاه کرد در ادامه می گوید : باید در افکار عمومی تفسیر درستی از این صنعت که کاربردهای زیادی دارد بجا بگذاریم. توسعه صنایع دستی در هر منطقه ای نیاز به مولفه هایی دارد که حمایت از هنرمندان و صنعتگران عرصه یکی از مهمترین عوامل در این راستاست.سختی ها و زحمات هنرمندان و صنعتگران زنجانی برای حفظ این هنر سدی در برابر واردات بی رویه انواع چاقوهای بی کیفیت خارجی بوده است واین قشر زحمت کش توانسته اند با کمترین امکانات کار بدیعی ارایه کنندکه هیچ کدام از چاقوهای به ظاهر شیک خارجی قابل مقایسه با چاقوی دسته شاخ گوزن زنجانی نیست.

گزارش: سحر رضایی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها