یادداشت

استمرار رکود در صنعت پوشاک

درحالی که برخی اخبار حکایت از کاهش واردات و قاچاق پوشاک به داخل کشورمان دارد و برخی مسئولان خبر از رفع رکود در این بخش از تولید می‌دهند، همچنان شاهد تعطیلی واحدهای صنفی و تولید پوشاک در کشورمان هستیم.
کد خبر: ۱۰۶۴۹۸۶

آستانه تحمل اقتصادی تولیدکنندگان بخصوص در صنعت پوشاک به دلیل ادامه رکود به‌انتها نزدیک شده و همین نکته عامل تعطیلی واحدهای صنفی بوده است.

هر بنگاه تولیدی تا زمانی که با حداکثر توان خود تولید نداشته باشد در واقع فعالیت اقتصادی ندارد و مجبور است از منابع مالی خود برای زنده نگه‌داشتن فعالیتش استفاده کند؛ از این رو امروز که تقریبا چهار سال است صنعت پوشاک درگیر مشکلات عمده‌ای شده و اغلب تولیدکنندگان با یک سوم ظرفیت تولید به فعالیت مشغول هستند، شاهد صعودی شدن روند تعطیلی کارگاه‌ها و کارخانه‌های پوشاک هستیم.

برای رفع این مشکل، ابتدا دولت باید زمینه عرضه انبوه و گسترده حتی قانونی پوشاک خارجی را در بازار محدود کرده و با ارائه امتیازهای خاص، فروش محصولات داخلی را تشویق کند. این درحالی است که دومین گام موثر، ساماندهی فروشگاه‌های مجازی است که در این بخش نیز همچنان زمینه عرضه محصولات خارجی عموما قاچاق مهیا بوده و شرایط رقابت تولیدکنندگان داخلی ناعادلانه است.

اما پایان کار اینجاست که به نوعی مسئولان زمینه استفاده از لگوها و برچسب‌های خارجی را در محصولات ایرانی ممنوع اعلام کرده و با فرهنگ‌سازی و تبلیغات گسترده آن را به صفر نزدیک کنند، در غیر این صورت این کار در درازمدت قطعا به زیان صنعت پوشاک خواهد بود.

دکتر محمدجواد صدق‌آمیز

مدیر مرکز پژوهش‌های اتحادیه پوشاک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها