تخصص‌اش خرید و فروش لاستیک است فرقی هم ندارد، هر مدلی که بخواهید در دست و بالش پیدا می‌شود. در ابعاد و سایزهای متفاوت.
کد خبر: ۱۰۶۴۸۵۶

سال هاست که مالخری می‌کند و تبحر خاصی در این کار دارد. از دور می‌تواند با یک نگاه تشخیص دهد لاستیک مورد نظر کار کرده، در حد نو یا آکبند است. مرد میانسال از بازار خرید و فروش لاستیک‌های سرقتی می‌گوید.

سفارش سرقت هم می‌دهی؟

ما یک جورایی پاتوق ثابت داریم، سفارشی در کار نیست، البته این را هم بگویم که هم صنف‌های من در سمت جنوب شرقی تهران فقط لاستیک خرید و فروش می‌کنند، اما یکسری مالخر هستند که در یکی از مناطق جنوبی پایتخت هستند آنها در کار رینگ و لاستیک هستند و هر دو را باهم خرید و فروش می‌کنند، اما ما هیچ وقت سفارشی به سارقان نمی‌دهیم و هر نوع لاستیکی که بیاورند خریداریم.

سارقان را چطور پیدا می‌کنید؟

گاهی اوقات خودشان سراغ ما می‌آیند، اما گاهی اوقات هم از طریق رابط این کار انجام می‌شود. رابط‌هایی که به آنها دلال می‌گوییم و مبلغی را هم به خاطر این واسطه‌گری برای خودشان برمی‌دارند.

قیمت لاستیک‌هایی که می‌خرید قانون و قاعده دارد؟

قیمت‌ها متفاوت است از 50 هزار تومان تا 100 میلیون تومان و بلکه بیشتر. این قیمت بسته به نو بودن و کارکردش کم و زیاد می‌شود.

ماجرای لاستیک‌های کار نشده به چه صورت است؟

لاستیک‌های زاپاس خودروهای نو، همان لاستیک‌های کار نشده‌ای هستند که ما به عنوان نو و فابریک کارخانه می‌فروشیم. این لاستیک‌ها را سارقان از زیر خودروها یا صندوق عقب خودروها سرقت می‌کنند. چون ماشین نو است قاعدتا لاستیک‌های آن هم نو است. ما هم بعد از یک شست‌و‌شوی درست و حسابی و یک واکس تمیز آنها را با فاکتورهای جعلی به فروش می‌رسانیم.

لاستیک‌های نو را به چه صورت می‌فروشید؟

ما کارمان را خیلی حرفه‌ای انجام می‌دهیم، آن‌قدر که مو لای درزش نمی‌رود. برای این‌که در دام نیفتیم و راز لاستیک‌های نو برملا نشود، برای آنها فاکتور صادر می‌کنیم و با فاکتور و مهر به فروش می‌رسانیم. روی لاستیک‌ها یک شیاری در کنار عاج لاستیک وجود دارد که این شیار متر می‌شود. هر چقدر ماشین بیشتر کار کند این شیار کوچک‌تر می‌شود. این شیارها سانت‌گیری می‌شود و براساس سانت مشخص می‌شود که چقدر کار کرده است.

فاکتورها را از کجا می‌آورید؟

می‌خریم. همان‌طور که ما در کار خرید لوازم سرقتی هستیم و دزدان در کار سرقت این وسط یکسری افراد هم هستند که فاکتور می‌فروشند، فاکتورهایی که ما به خریداران می‌دهیم و آنها هم از همه جا بی‌خبر وسایل دزدی را با پول زیادی می‌خرند و از آن استفاده می‌کنند.

خب برای این‌که مشخص شود این لاستیک‌ها دزدی هستند یا نه یک راهی باید وجود داشته باشد؟

اول این‌که آنهایی که دنبال ماشین هستند همیشه برای خرید به مراکز معتبر باید بروند. یادشان باشد که هیچ ارزانی بی‌حکمت نیست و کسی که جنسی دارد دلش می‌خواهد آن را به بالاترین قیمت بفروشد. از طرفی لاستیک نو و فابریک کارخانه که وجود ندارد.

بیشتر لاستیک‌ها نو و دست دوم متعلق به چه خودروهایی است؟

لاستیک‌های دست دوم برای خودروهای پراید و پژو و در یک کلام خودروهای ایرانی یا خودروهایی که سرقتشان راحت است. ماشین سرقت می‌شود و سارق بعد از برداشتن لوازم آن که یکی از آنها لاستیک است، خودرو را رها می‌کند، اما لاستیک‌های نو برای ماشین‌های مدل بالاست، مخصوصا ماشین‌هایی که شاسی بلند باشد یا لاستیک آن زیر ماشین یا مثل پرادو پشت ماشین قرار داشته باشد. این لاستیک‌ها براحتی به سرقت می‌رود و از آنجایی هم که خودرو نو است، لاستیک‌های آن استفاده نشده و ما هم به جای نو به فروش می‌رسانیم.

هلیا نصرتی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها