با مریم سعادت، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون

هنوز اولویتم کارهای عروسکی است

مریم سعادت یکی از پرکارترین بازیگران باسابقه سینما، تئاتر و تلویزیون است که همواره مورد توجه کارگردان‌ها برای ایفای نقش‌های مختلف بوده است.
کد خبر: ۱۰۶۳۱۳۶

او یک بازیگر حرفه‌ای و خوش اخلاق است که به‌دور از هر گونه حاشیه و جاروجنجالی فعالیت بازیگری‌اش را دنبال می‌کند. سعادت در حوزه کارهای عروسکی، حضور پررنگی دارد. سعادت را درتئاتر با نقش‌آفرینی‌هایش بخصوص در کارهای دکتر علی رفیعی و مهد علیای نمایش کابوس‌های یک جامه‌دار و بازی او در نمایش سه گانه اورنگ به کارگردانی محمد حاتمی به خاطر داریم. در تلویزیون و سینما سال‌هاست که نقش مادران را به شایستگی بازی می‌کند و مخاطبان او را با مجموعه‌هایی مثل آرایشگاه زیبا، خونه مادربزرگه، قصه‌های تا به تا و شهر موش‌ها به یاد دارند. فعالیت او از سال 1360 با نمایش‌های عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز شد.

با برزو نیک‌نژاد در سریال دردسرهای عظیم سابقه همکاری خوبی داشتید. آیا بازی در سریال پنچری را به همین دلیل پذیرفتید؟

از شروع شکل‌گیری فیلمنامه پنچری برزو نیک‌نژاد برای من نقش مادر را در نظر گرفته بود ودر جریان روند تولید بودم. اولین بازیگری هم بودم که قراردادم را بستم. در مجموع هم از همکاری با نیک‌نژاد رضایت دارم. مهران مهام هم یک تهیه‌کننده حرفه‌ای است که همه با کارهایش آشنا هستند. به نظر من بروز نیک‌نژاد در حین کار آرامش و صبوری و به کارش شناخت و احاطه دارد و می‌تواند در سریال‌های بعدش هم به توفیقات بیشتری برسد.

شغل این مادر ( معلم آموزش رانندگی) شغل متفاوتی است، اما به لحاظ شخصیتی زود عصبانی می‌شود.

باید در نظر داشته باشیم تمام مادران یکسری خصلت‌ها و خصوصیات مشابه و مشترک دارند و من تلاش می‌کنم با نوع حرف زدن و رفتارها این نوع نقش‌ها را نسبت به هم متفاوت‌تر بازی کنم. در مورد این مادر هم چون برای آینده، ازدواج و کار فرزندش نگران است. وقتی بی‌خیالی و سهل‌انگاری فرزندش را می‌بیند طبیعی است جاهایی عصبانی شود و واکنش نشان بدهد. از طرف دیگر این مادر شخصیت مستقل و کاملی دارد و برای پسرش هم جای خالی پدر را با شایستگی پر کرده و زحمتکش و فعال است.

چقدر از شغل تعلیم رانندگی شناخت داشتید؟

در سال‌های قبل در سریال باغ سرهنگ نقش زنی را بازی کردم که مالک یک شرکت ترابری و چند کامیون بزرگ بود در آنجا پشت کامیون نشستم، اما درباره شغل تعلیم رانندگی این اولین تجربه‌ام بود و برای این‌که بیشتر به خصوصیات خانم‌هایی که دارای این شغل هستند، آشنا بشوم با چند مربی خانم صحبت کردم. در این معاشرت با خانم‌های مربی به رانندگی و نحوه آموزش درست و امروزی شناخت بیشتر و کامل‌تری پیدا کردم.

در سریال پنچری با برخی از بازیگران نظیر رضا داوودنژاد اولین همکاری‌تان را انجام دادید.

بله، بازیگر خوب و توانایی است و درست توانستیم نقش مادر ـ فرزندی را بازی کنیم. البته با بسیاری از بازیگران دیگر سریال مثل غلامرضا نیکخواه و حمید لولایی سال‌ها همکاری داشته‌ام و بخوبی از جنس و نوع بازیشان اطلاع دارم؛ بنابراین هماهنگی در بازی بازیگران خیلی درست و سریع انجام شد.

در اغلب فیلم‌ها و سریال‌ها معمولا والدین با بچه‌ها دچار اختلاف نظر و دیدگاه هستند.

در این دوره و زمانه این تقابل وچالش بین والدین وفرزندان پررنگ شده و بچه‌ها به‌خاطر شرایط جامعه و دیدن ظواهر و چیزهای لوکس از قبیل ماشین‌های گرانقیمت وخانه‌های شیک به صرافت داشتن آنها می‌افتند و در اصل بچه‌ها آموزش می‌بینند که خودشان نباشند و پدیده زشتی به نام دروغگویی رواج بسیاری یافته است. در کنار رابطه مادر و فرزندی، مادر یا پدرباید با فرزندانشان رفاقت داشته باشند. البته این رابطه دوستانه نباید جایگاه والدین را نزد فرزندان کم رنگ کند. موقعی که همه روابط و مسائل در درون خانواده درست و منطقی باشد چالش وتنش‌ها به حداقل خواهد رسید.

تدریس تئاتر عروسکی در نقاط مختلف کشور

همیشه انتخاب اول و اولویتم کارهای عروسکی در عرصه‌های مختلف بوده و سال‌هاست با برنامه‌های عروسکی همکاری دارم و در جشنواره‌های مرتبط مثل جشنواره تئاترعروسکی به عنوان داور و هیات انتخاب با بزرگان این عرصه مثل مرضیه برومند همکاری می‌کنم و از این همکاری‌ لذت هم می‌برم. اگر هم به بازیگری در سینما و تلویزیون می‌پردازم برای گذران زندگی بوده و البته در کنار این نوع فعالیت‌ها، برای تدریس تئاتر عروسکی به اقصی نقاط کشور رفته‌ام و در میان جوان‌هایی که در کلاس‌هایم حضور دارند، جوان‌های بسیار با انگیزه وجود دارند که با عشق و علاقه به این کلاس‌ها می‌آیند و خیلی‌هایشان بعد از گذراندن موفق این دوره‌های آموزشی و اجرای کارهای متعدد، به تهران می‌آیند و کارشان را به‌صورت حرفه‌ای‌تر دنبال می‌کنند و موفق هم می‌شوند. مدتی هم در خانه عروسک به تدریس زبان بدن پرداخته‌ام. یک بازیگر باید این مسائل را بداند و مثلا اگر می‌خواهد پیر راه برود. باید بداند بدنش را چگونه تنظیم کند و راه برود یا اگر می‌خواهد خوشحال راه برود چگونه این کار را انجام بدهد.

احمد محمد اسماعیلی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها