پس از پایان رقابت‌های انتخاباتی، شاهد فعالیت مجدد طرح‌های انتقال آب از سرشاخه‌های کارون بزرگ در قالب پروژه‌های کوهرنگ3، بهشت‌آباد، خرسان3 و ونک سولکان هستیم؛ مساله‌ای که با توجه به کمبود منابع آب در استان خوزستان به دغدغه‌ای عمومی برای مردم استان و کارشناسان تبدیل شده است.
کد خبر: ۱۰۶۱۱۶۷

همایون یوسفی نماینده مردم اهواز در مجلس از دولت دوازدهم می‌خواهد نگاه سیاسی به طرح‌های آبی را کنار بگذارد و از دید منافع بلندمدت فعلی به موضوع نگاه کند.

با توجه به نیاز شدید استان خوزستان به آب، موضع شما در ارتباط با اجرای طرح‌های انتقال آب کارون و دز چیست؟

من و مجمع نمایندگان استان خوزستان مخالف اجرای طرح‌های انتقال آب از سرشاخه‌های کارون بزرگ هستیم، زیرا معتقدیم بسیاری از مشکلات زیست محیطی در استان خوزستان از جمله پدیده ریزگردها، خشکی تالاب‌ها و رودخانه‌ها و گرمایش بیش از حد هوا ریشه‌اش اجرای طرح‌های مخرب انتقال آب است و اگر این پروژه‌ها متوقف نشود مشکلات بیش از این هم خواهد شد. پس نباید با اجرای طرح‌های غیرکارشناسی و غیرواقعی با آینده مردم استان خوزستان بازی شود.

تبعات اجتماعی این طرح‌ها چیست؟

بحث آب و تنش‌های آبی یکی از عواملی است که می‌تواند سبب ایجاد مشکلات امنیتی در دنیا شود و با توجه به این‌که کشور ایران در مسیر تغییرات اقلیمی است و این تغییرات سبب گرمایش بیشتر و کاهش نزولات آسمانی خواهد شد، اگر منابع بدرستی مدیریت نشود ممکن است به بحران‌های اجتماعی و امنیتی تبدیل شود. پس لازم است این موضوع را مد نظر قرار دهیم که راه کنترل منابع آب کشور، انتقال آب نیست بلکه لازم است با صرفه جویی و کنترل تقاضا بر مشکلات مرتبط با آب چیره شویم.

این طرح‌ها مجوز محیط زیستی دارند؟

با توجه به بررسی‌های صورت گرفته و صحبت‌هایی که با آقای میدانی، معاون وزیر نیرو در امور آب انجام دادیم متوجه شده ایم بسیاری از این طرح‌ها بدون مجوزهای زیست محیطی است و قطعا اجرای این طرح‌های مخرب به صلاح کشور نخواهد بود. درواقع با توجه به اهمیت مساله ضرورت دارد از نگاه سیاسی و بخشی به موضوع آب خودداری کنیم، چون حیات مردم ایران وابسته به آب است و مجمع نمایندگان خوزستان و چهارمحال و بختیاری پیگیر این موضوع خواهند بود.

وزارت نیرو مدعی است که طرح‌های انتقال آب از سرشاخه‌های کارون و دز برای تامین نیاز آب شرب استان‌های فلات مرکزی طراحی شده‌است آیا شما این ادعا را تائید می‌کنید؟

نمایندگان استان خوزستان از دوجهت نگران اجرای طرح‌های انتقال آب از سرشاخه‌های کارون بزرگ هستند. اول آن‌که ادعای وزارت نیرو مبنی بر نیاز به آب شرب استان‌های فلات مرکزی تائید نشده و مشخص نیست آب منتقل شده دقیقا در چه بخشی مورد مصرف قرار خواهد گرفت و با توجه به آن‌که سیستم نظارتی دقیقی هم وجود ندارد، ممکن است انتقال اضافه‌ای صورت گیرد، یعنی آب از محل‌ها و مسیرهای دیگری نیز منتقل شود، اما در محاسبات در نظر گرفته نشده و اعلام نشود.

باتوجه به این‌که گزینه رئیس‌جمهور برای وزارت نیرو دردولت دوازدهم علاقه خاصی به سدسازی داشته و سد گتوند و تبعات آن در شوری کارون در سوابق ایشان موجود است، موضع شما در این باره چیست؟

لازم است برنامه‌های آقای بیطرف مورد بررسی قرار گیرد، اما قطعا نمایندگان استان خوزستان چه در زمان دادن رای اعتماد به گزینه موردنظر چه پس از آن سیاست‌های ایشان در حوزه آب را مورد بررسی قرار خواهند داد و اگر برنامه‌های ایشان علمی و به نفع مصالح کشور نباشد، همکاری لازم را نخواهیم کرد. چرا که موضوع انتقال آب از مهم‌ترین دغدغه‌های مردم استان خوزستان است.

نگار نخلی

جام‌جم خوزستان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها