نارضایتی مردم از مسکن مهر در خراسان‌جنوبی و خانه‌به‌دوشی مالکان، موجب بی‌سر و سامانی بازار خرید و فروش مسکن و صعود اجاره‌بها شده است.
کد خبر: ۱۰۵۹۴۹۵

به گزارش مهر، به‌رغم رکود در بازار خرید و فروش مسکن طی این سال‌ها بازار رهن و اجاره همواره با فراز و فرودهایی همراه بوده و هرساله شاهد افزایش یکباره قیمت‌ها در این بخش هستیم.

در شهر بیرجند نیز طی هفته‌های گذشته بازار مسکن روزهای پر التهابی را پشت سر می‌گذارد و افزایش یکشبه 20 تا 30 درصدی قیمت اجاره‌بها و رهن مستاجران را شگفت‌زده کرده است.

برخی فعالان این بخش، افزایش قیمت‌ها را ناشی از کمبود خانه به دلیل کاهش شدید ساخت و ساز مسکن و ناامیدی مردم از مسکن مهر عنوان کرده‌اند.

به گفته این کارشناسان، بسیاری از صاحبان مسکن مهر بیرجند به دلیل جانمایی نادرست سایت‌های مسکن مهر و مشکلاتی از جمله دوری از مرکز شهر، کمبود امکانات رفاهی، خدماتی و شهری عطای صاحب‌خانگی را به لقایش بخشیده‌ و اجاره‌نشینی را ترجیح داده‌اند.

از این رو طی هفته‌های گذشته شاهد کمبود خانه اجاره‌ای در بیرجند و افزایش 20 تا 30 درصدی قیمت‌ها در این بخش بوده‌ایم. در این باره یکی از مشاوران املاک بیرجند با بیان این‌که الان هیچ خانه‌ای برای اجاره وجود نداره چراکه هیچ ساخت و سازی انجام نشده که خانه‌ای وجود داشته باشد، اظهار کرد: وقتی زمینه کم باشد خود به خود اجاره‌ها بالا می‌رود.

سروی با اشاره به این‌که اصلا خانه اجاره‌ای وجود ندارد اگر هم وجود داشته باشد حدود 50 درصد افزایش قیمت داریم، بیان کرد: حداقل روزی 25 نفر متقاضی داریم که با حالت گریه دنبال خانه هستند اما خانه‌ای وجود ندارد.

سروی با اشاره به این‌که چهار سال است هیچ ساخت و سازی انجام نشده است، افزود: در حال حاضر بازار مسکن کلا تعطیل شده و مردم می‌ترسند وارد این کار شوند.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک بیرجند نیز از افزایش 15 تا 20 درصدی اجاره‌بها و رهن در بیرجند خبر داد و گفت: این افزایش قیمت به دست بنگاه‌دار نیست، بلکه بخش زیادی از آن به دلیل کمبود خانه اجاره‌ای است.

علیرضا اربابی با اشاره به این‌که یکی از دلایل کمبود خانه اجاره‌ای کاهش شدید ساخت و ساز در استان است، بیان کرد: در حال حاضر ساخت و ساز در بخش مسکن به طور کامل تعطیل شده و تقریبا به صفر رسیده است.

وی ادامه داد: علاوه بر این بخشی از کمبود خانه اجاره‌ای در بیرجند مربوط می‌شود به برخی شایعات در مورد اخذ مالیات از واحدهای اجاره‌ای که این امر سبب شده برخی صاحبخانه‌ها از اجاره یا رهن خانه خود منصرف شوند.

اربابی با بیان این‌که هرساله از اواخر شهریورماه تا مهرماه مقداری کمبود در این بخش وجود داشته است، عنوان کرد: امسال از 15 اردیبهشت شاهد حجم زیادی مستاجر برای اجاره مسکن بودیم که این امر سبب افزایش اجاره‌بها شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها