حضور مهمانان خارجی مراسم تحلیف در کشورمان فرصت مناسبی برای رایزنی‌های بین‌المللی بویژه طرح عهدشکنی‌های آمریکا در اجرای برجام و انتقاد از مواضع برخی کشورهای اروپایی در همراهی با سیاست‌های ضدایرانی آمریکا بود و در همین راستا یکی از محورهای مشترک گفت‌وگوهای مقامات کشورمان در دیدار با مهمانان خارجی بویژه فدریکا موگرینی‌، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، همین مساله بود.
کد خبر: ۱۰۵۹۱۳۸

حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان در دیدار فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: ایران همواره به اجرای برجام متعهد و پایبند است و تا زمانی که طرف مقابل آن را نقض نکند، به تعهدات خود عمل خواهد کرد.

روحانی نحوه عمل آمریکا نسبت به تعهداتش در برجام را موجب نگرانی همه طرف‌ها دانست و گفت: نقض مکرر تعهدات از سوی دولت آمریکا و اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران، تأثیر منفی در افکار عمومی ملت ایران داشته و می‌تواند در مسیر اجرای برجام مخرب باشد که البته مجلس شورای اسلامی مطمئنا قانونی را در راستای مقابله به مثل با اقدام جدید آمریکا تصویب خواهد کرد.

وزیر امورخارجه کشورمان هم در دیدار مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با انتقاد از بیانیه سه کشور اروپایی علیه پرتاب ماهواره‌بر سیمرغ ایران تصریح کرد: دولت آمریکا دنبال آن است که به هزینه ایران برجام را کنار بزند.

به گزارش فارس، محمدجواد ظریف با اشاره به آزمایش‌های موشکی کشورمان و نیز پرتاب ماهواره علمی سیمرغ و عدم مغایرت این اقدامات با قطعنامه 2231، از بیانیه اخیر سه کشور اروپایی که مشترکا با آمریکا صادر شد، انتقاد کرده و آن را حرکتی در مسیر اشتباه توصیف کرد.

کشورهای اروپایی سیاست مستقل‌تری اتخاذ کنند

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در دیدار فدریکا موگرینی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در خصوص توافق‌نامه هسته‌ای و برجام به صورت شفاف عمل کرده، هر چند که شاهد هستیم رئیس‌جمهور آمریکا هر روز با یک شیوه جدید سخن می‌گوید.

به گزارش ایسنا، علی‌اکبر ولایتی گفت: انتظار این است که اتحادیه اروپا و کشورهای اروپایی سیاست مستقل‌تری را مانند گذشته اتخاذ کنند.

ولایتی همچنین در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که آمریکا می‌خواهد از مراکز نظامی ایران بازدید کند، مواضع ایران دراین باره باید چگونه باشد، اظهار کرد: نه به آنها اجازه داده می‌شود که چنین کاری کنند و نه جرأت می‌کنند به حریم امنیتی ایران تجاوز کنند.

سیدکمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی کشورمان هم پس از دیدار با موگرینی، این دیدار را صریح و شفاف خواند و با اشاره به نقض برجام توسط آمریکا اظهار کرد: اتحادیه اروپا باید در قبال این نوع سیاست‌های آمریکا مقاومت کرده و راه‌حل‌هایی را پیدا کند که از نقض برجام جلوگیری کند.

به گزارش فارس، خرازی در جمع خبرنگاران، بیانیه سه کشور اتحادیه اروپا را یکی از محورهای مورد بحث با موگرینی عنوان کرد و گفت: این یکی از مسائلی بود که به ایشان یادآوری کردم که موشک ماهواره‌بر سیمرغ طراحی شده برای فرستادن ماهواره و برای این طراحی نشده که کلاهکی را حمل کند و کلاهک آن ماهواره است و چه معنا دارد که سه کشور اروپایی با آمریکا همراهی و چنین بیانیه‌ای را صادر کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها