با اقدام پیشدستانه حشد الشعبی در نقاط مرزی صورت گرفت

شکست توطئه آمریکا برای کنترل مرز عراق و سوریه

همزمان با شروع عملیاتی گسترده از سوی ارتش سوریه و نیروهای هم‌پیمان برای کنترل مرز این کشور با اردن، یکی از فرماندهان ارشد حشد الشعبی از ناکام ماندن برنامه آمریکا برای کنترل مرز عراق و سوریه خبر داد.
کد خبر: ۱۰۵۸۶۴۶

از مدت‌ها قبل خبرهایی وجود داشت که از برنامه توطئه‌گرانه آمریکایی‌ها برای به دست گرفتن کنترل مرزهای عراق و سوریه حکایت می‌کرد. با تلاش ارتش عراق و نیروهای مردمی این کشور بخصوص نیروهای حشد‌الشعبی و گردان‌های حزب‌الله عراق این توطئه خنثی شد و هم‌اکنون کنترل این مرزها به دست نیروهای عراقی و سوری است. ارتش عراق و سوریه همچنان تلاش می‌کنند با برگزاری رزمایش یا انجام عملیات، نقاط مرزی دو کشور و نیز مرزهای با اردن را پاکسازی کرده و خود کنترل آنها را به دست گیرند. با تسخیر مناطقی در سوریه و عراق توسط تروریست‌های تکفیری، مرزهای این سه کشور در نقاطی مخدوش شده بود .

به گزارش خبرگزاری میزان، سخنگوی گردان‌های حزب‌الله عراق می‌گوید: آمریکایی‌ها برای کنترل مرزهای عراق و سوریه توسط گروه‌های تکفیری ـ تروریستی برنامه‌ریزی کرده بودند.

جعفر الحسینی، سخنگوی گردان‌های حزب‌الله عراق در گفت‌وگو با شبکه خبری المیادین عنوان کرد: معتقدیم نیروهای آمریکایی اشغالگر هستند و باید با آنها مقابله کرد.

وی افزود نیروهای آمریکایی هیچ جایگاهی در عراق ندارند و بزودی از کشور بیرون رانده خواهند شد.

به گفته الحسینی، نقشه آمریکا برای کنترل مرزهای عراق و سوریه و منزوی کردن کشورهای محور مقاومت به شکست انجامید. الحسینی به پیروزی‌های اخیر نظامی علیه تروریست‌ها اشاره کرد و گفت عملیات در مرزهای عراق و سوریه براساس طرح‌های راهبردی انجام شده است.

وی گفت: ما به مقاومت در برابر اشغالگری آمریکا ادامه داده و با تکیه بر یک‌سری تاکتیک‌ها، اشغالگران را با مشکل روبه‌رو ساخته‌ایم.

دولت عراق و سوریه بارها از آمریکایی‌ها خواسته‌اند نیروهای خود را از منطقه خارج کرده و در امور داخلی این کشور‌ها دخالتی نکنند.

بعضی کارشناسان معتقدند آمریکایی‌ها با شکست داعش تصمیم دارند جای پای خود را در عراق محکم کرده و با ایجاد پایگاه‌های نظامی در حاشیه مرز سوریه کنترل مرزهای این کشور با عراق را هم در اختیار خود بگیرند. این درحالی است که نیروهای ارتش عراق و سوریه و نیز نیروهای بسیج مردمی عراق می‌گویند قادر به کنترل مرزها بوده و نیازی به حضور آمریکایی‌ها در این منطقه نیست.

ادامه تعقیب تروریست‌ها

در ادامه پاکسازی عراق از تروریست‌های تکفیری، نیروهای حشد الشعبی (بسیج مردمی عراق) در خبری اعلام کردند یک حمله گروهک تروریستی داعش به نوار مرزی عراق و سوریه را درهم شکستند. آنها موفق شدند روز پنجشنبه یورش عناصر داعش را در شمال منطقه مرزی «تل‌صفوک» در مرز عراق و سوریه با شکست مواجه کنند. در این عملیات تروریست‌ها با تحمل تلفاتی سنگین، بناچار از منطقه درگیری پا به فرار گذاشتند.

در یک اقدام دیگر، مرکز رسانه‌ جنگ وابسته به فرماندهی عملیات مشترک عراق اعلام کرد، جنگنده‌های ارتش نیروهای وابسته به داعش را در خاک عراق نزدیک مرزهای سوریه بمباران و 20 نفر را به هلاکت رساندند.

گفته می‌شود در این حمله هوایی 20 تروریست داعشی به هلاکت رسیده، شش خودرو که یکی از آنها بمبگذاری شده بود، منهدم و انبار مهمات این گروه به آتش کشیده شد.

از سوی دیگر ارتش سوریه اعلام کرد عملیات بزرگی را برای کنترل مرزهای با اردن آغاز کرده است. به گزارش النشره، ارتش سوریه عملیات کنترل بر تمام مرزهای اردن در حاشیه بادیه سوریه واقع در جنوب شرق این کشور را شروع کرده است. در این عملیات واحد‌های ارتش و نیروهای همراه به سمت مرزها حرکت کرده و بر تپه‌های اطراف مسلط شدند و الضبعیه و وادی الصوت را به کنترل خود درآوردند. آنها بعد از درگیری با گروه‌های مسلح مورد حمایت ائتلاف بین‌المللی موفق شدند تا مسافت پنج کیلومتر تمام مرزهای با اردن را آزاد کنند.

حملات کور آمریکا

در یک تحول دیگر خبرنگار شبکه العالم دیروز از سوریه گزارش داد که در جریان حمله ائتلاف آمریکایی به رقه
18 غیرنظامی کشته و زخمی شدند. بیشتر قربانیان این حمله از اعضای یک خانواده بودند. روز پنجشنبه نیز فعالان سوری اعلام کردند در حمله ائتلاف آمریکا به رقه، یک زن و هفت کودک که همگی از اعضای یک خانواده بودند، کشته شدند. ائتلاف آمریکا طی 48 ساعت گذشته، 44 بار به رقه حمله کرد. هفته گذشته نیز در حمله جنایتکارانه ائتلاف آمریکا به دیرالزور، 60 نفر از اهالی کشته شدند. ائتلاف آمریکا مدعی است هدف از این حملات تروریست‌های داعش هستند، این درحالی است که در بیشتر موارد قربانیان اصلی این حملات را شهروندان سوری تشکیل می‌دهند. کشتار غیرنظامیان نشان می‌دهد آمریکا در مبارزه با تروریسم بیش از آن‌که بتواند ثمربخش باشد، خسارت به بار می‌آورد. از همین‌رو خروج نیروهای بیگانه و سپردن مسئولیت پاکسازی این مناطق به نیروهای داخلی و محلی می‌تواند ضمن کاستن از خسارت‌های ناخواسته و نادانسته، موفقیت‌های بیشتری را نیز رقم بزند و درضمن امنیت این مناطق را برای یک آینده طولانی‌مدت تضمین کند.

تاکید بر نسل‌کشی داعش

کمیته مستقل تحقیقات حقوق بشر سازمان ملل از جامعه بین‌المللی خواست جنایات داعش را رسما نسل‌کشی شناخته و در تلاشی جمعی به نجات ایزدی‌ها از دست داعش اقدام کنند.

این کمیته که از سال 2011 تحقیقات در زمینه نقض حقوق بشر در جنگ‌های داخلی سوریه را به‌عهده دارد، روز پنجشنبه در پایان سومین سال آغاز جنایت‌های داعش در عراق و سوریه با صدور بیانیه‌ای از همه کشور‌های جهان خواست در اقدامی متحد پرونده جنایت‌های این گروه در مورد ایزدی‌ها را به مراجع قانونی بین‌المللی ارجاع کنند.

داعش در روز سوم آگوست 2014 به ایزدی‌های سنجار عراق یورش برد و طی روز‌های بعد به دنبال کشتن صد‌ها نفر از مردان آنها هزاران زن و دختر ایزدی را برای استفاده‌های جنسی به اسارت گرفت. کمیته مذکور در ادامه با اشاره به این‌که درحال حاضر از سرنوشت هزاران نفر از مردان و پسران خردسال ایزدی اطلاعی در دست نیست، هشدار داد این جنایت‌ها و نسل‌کشی‌ها همچنان بدون آن‌که به آنها پرداخته شود، ادامه دارد. بر همین اساس داعشی‌ها قبل از فرار از شهرهای سوریه شمار زیادی از کودکان و زنان ایزدی را به اسارت گرفته و با
خود برده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها