پرتراکم‌ترین منبع میکروب‌ها در آشپزخانه را بشناسید

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد، اسفنج ظرفشویی در آشپزخانه شما پناهگاه هزاران میکروبی است که خویشاوندان نزدیک باکتری عامل بیماری ذات الریه و مننژیت ازجمله آنها به شمار می‌آیند. براساس این تحقیق، پاکسازی این اسفنج‌ها می‌تواند شرایط را بدتر کند.
کد خبر: ۱۰۵۸۱۲۹

یکی از این میکروب‌ها به نام موراکسلا اوسلونسیس Moraxella osloensis، می‌تواند عفونت‌هایی را در افرادی که سیستم ایمنی ضعیف دارند، ایجاد کند. این باکتری همچنین عامل بوی بد لباس‌ها شناخته شده است. احتمالا بوی بد اسفنج ظرفشویی نیز ناشی از همین باکتری است. محققان با تعیین توالی دی ان ای میکروبی 14 اسفنج آشپزخانه به این نتایج پی بردند. نتایج این تحقیق بتازگی در Scientific Reports منتشر شده است. آنچه شگفتی محققان را درپی داشت این بود که جوشاندن یا ماکروویو کردن اسفنج، میکروب‌های موجود در آن را نمی‌کشد. در واقع اسفنج‌هایی که به طور منظم پاکسازی و سترون می‌شوند، نسبت به اسفنج‌هایی که هرگز پاکسازی نشده‌اند، درصد بالاتری از باکتری‌های پاتوژن یا بیماری‌زا را در خود دارند. از دید محققان، دلیل این موضوع می‌تواند این باشد که باکتری‌های پاتوژن نسبت به پاکسازی مقاوم‌تر هستند و بسرعت در مناطقی که رها شده‌اند، ساکن می‌شوند.

محققان می‌گویند، آنچه در پاکسازی این اسفنج‌ها اتفاق می‌افتد، شبیه چیزی است که بعد از درمان آنتی‌بیوتیکی در دستگاه گوارش ما روی می‌دهد. مشاهده اسفنج‌های آشپزخانه زیر میکروسکوپ نشان داد، یک سانتی‌مترمکعب از این اسفنج‌ها می‌تواند حاوی 50 میلیارد باکتری باشد. این میزان باکتری، معادل هفت برابر جمعیت ساکنان کره زمین است. دانشمندان می‌گویند چنین تراکمی از باکتری‌ها فقط در مدفوع یافت می‌شود، اما نگران نباشید، راه‌حل خلاص شدن از شر این حجم از میکروب‌ها آسان است: کافی است اسفنج ظرفشویی را هفته‌ای یک بار تعویض کنید.

منبع: sciencemag.org

مترجم: یاسمین مشرف

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها