وزیر ارتباطات در گفت‌و‌گو با کلیک:

مردم اپراتورشان را انتخاب کنند

حدود یک سال از اجرای طرح ترابردپذیری یا تغییر اپراتور بدون تغییر شماره موبایل در کشور می‌گذرد و در مدت اجرای این طرح تازه وارد به کشور کاربران زیادی موفق به تغییر اپراتور خود شده‌اند، اما در این میان نکته قابل توجه آمارهایی است که هر چند ماه یک بار از سوی اپراتورها مطرح می‌شود و همه آنها سعی دارند به گونه‌ای خود را موفق‌تر از دیگری در این عرصه معرفی کنند
کد خبر: ۱۰۵۲۸۴۶
مردم اپراتورشان را انتخاب کنند

با توجه به این‌که اپراتورهای تلفن همراه مدعی هستند آمارهای خود را از سایت پایا منتشر می‌کنند، اما همین آمارها در یک زمان مشخص با یکدیگر تفاوت دارد.

ادعای همراه اول

براساس آخرین آمار منتشر شده از ترابردپذیری همراه اول در 30 خرداد 96، طی حدود یک سال گذشته بیش از 75 هزار و 456 مشترک جدید از دیگر اپراتورهای رقیب به همراه اول جذب شده‌ و 18هزارو611 مشترک بیشتر از ایرانسل و 1901 اپراتور بیشتر از رایتل در این فرآیند به اپراتور همراه اول پیوسته‌اند.

در این گزارش در شاخص «میزان درخواست از اپراتورها برای ترابرد»، تعداد درخواست خروج از ایرانسل به همراه اول 107984 مورد است. همراه اول موفقیت خود در شاخص «میزان موفقیت در اجرای مناسب ترابردپذیری» را 64 درصد دانسته است. در شاخص «رضایت‌مندی از کل فرآیند ترابردپذیری» همراه اول با استناد به نظرسنجی که شرکت پیمانکار فنی طرح ترابردپذیری انجام داده، اعلام کرده 62 درصد از مشتریان ترابردپذیری از همراه اول رضایت دارند.

همراه اول با اعلام تراز نهایی ترابرد 20523+ ادعا می‌کند تنها اپراتوری است که با اختلاف بسیار زیاد تراز مثبت دارد؛ ولی آمارهای منتشرشده در رسانه‌ها با آمار این شرکت تفاوت فاحش دارند. همراه اول، دلایل موفقیت خود را پوشش گسترده شبکه، راه‌اندازی سریع اینترنت نسل 4.5 و افزایش 2 درصدی سهم بازار در سال گذشته عنوان کرده است.

روایت ایرانسل

این در حالی است که ایرانسل نیز در واکنش به این آمار همراه اول بیانیه‌ای منتشر کرده که در آن آمده است: بر اساس آمار ارائه شده توسط مجری فنی طرح ملی ترابردپذیری، تا ساعت 24 روز جمعه 26 خرداد 96 تعداد درخواست‌های ترابرد به ایرانسل 105 هزار و 974 نفر بوده است. براساس گزارش مجری فنی طرح ترابردپذیری، درصد همکاری ایرانسل در اجرای صحیح طرح ملی ترابردپذیری برای تغییر اپراتور برابر با 86.8 درصد اعلام شده است.

ایرانسل معتقد است سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در راستای دریافت نظرات مشترکانی که متقاضی ترابرد بوده‌اند، سامانه‌ای برای انجام نظرسنجی از مشترکان به نشانی bpms.cra.ir/nazar-mnp راه‌اندازی کرده و براین اساس میزان رضایت مشترکان از عملکرد اپراتور ایرانسل در روند ترابردپذیری نشان داده شده است. طبق این گزارش،70.77 درصد از شرکت‌کنندگان، عملکرد ایرانسل را متوسط و خوب ارزیابی کرده‌اند.

در نشست خبری که ایرانسل بعد از این ماجرا و برای معرفی پیشنهادهای جدید سیمکارت دائمی (آی‌سیم) برپا کرد، خبرنگاران جویای علت اختلاف موجود در آمارهای ایرانسل و همراه اول در یک زمان مشخص از ترابردپذیری شدند که باقر صمدی، مدیرکل توسعه محصول ایرانسل این‌گونه پاسخ داد: «ما یک مرجع آماری خاص به نام پرتال پایا داریم که همه به آن دسترسی دارند و آمار از آن استخراج می‌شود و طبیعتا اگر آمار دیگری باشد شاید ما از آن بی‌اطلاع هستیم. به نظر من اقبال به یک سرویس از آنجا ناشی می‌شود که تقاضا برای آن بالاست و تقاضا برای استفاده از سرویس‌ها و خدمات ایرانسل به مشترکان دیگر اپراتورها بالاست.»

گله رایتل از ترابردپذیری

رایتل هم در این میان سکوتی معنادار کرده و در میان آمارهایی که از سوی همراه اول و ایرانسل منتشر می‌شود سعی دارد با سکوت این پیچ حساس رقابتی را پشت سر بگذارد. آخرین اظهارنظر از سوی رایتل درخصوص ترابردپذیری به دی 95 باز می‌گردد که طی آن مدیرعامل اپراتور سوم کشور گلایه زیادی از طرح ترابردپذیری داشت. سیدمجید صدری در گفت‌وگویی که در «روزنامه گسترش اقتصاد» منتشر شد، گفت: «بسیاری از مشترکان در فرآیند انجام کارهای اداری طرح ترابردپذیری گرفتار شده و از اجرای آن پشیمان می‌شوند. در هر حال تمام این موارد را به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرده‌ایم و با پیگیری‌های این سازمان امیدواریم این اقدامات ضد رقابتی کاهش یابد.»

علت این نارضایتی مدیرعامل اپراتور سوم کشور از طرح ترابردپذیری واگذاری نیم درصد از کل مشترکان موبایل رایتل به همراه اول تا دی قلمداد شده است.

واعظی: آمار رسمی را رگولاتوری اعلام می‌کند

اما همه این اظهارنظرها و آمارها سردرگمی‌هایی را به همراه دارد که برای روشن‌تر شدن وضعیت اصلی ترابردپذیری در کشور، «کلیک» سراغ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات رفته تا واقعیت اصلی طرح تغییر اپراتور بدون تغییر شماره تلفن همراه را جویا شود. در همین رابطه محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت‌وگو با کلیک راجع به تفاوت‌های موجود در آمارهای ارائه شده از سوی همراه اول و ایرانسل درخصوص ترابردپذیری و این‌که هر دو اپراتور خودشان را در این امر موفق می‌دانند، می‌گوید: «آماری که رگولاتوری درخصوص ترابردپذیری اپراتورها ارائه می‌دهد درست است، زیرا هر کدام از آنها آمار خودشان را ارائه می‌دهند.»

او معتقد است در برخی از ماه‌ها مردم از همراه اول بیشتر به ایرانسل ترابردپذیری دارند و در برخی از ماه‌های دیگر هم بیشتر از ایرانسل به همراه اول منتقل می‌شوند و این موضوع به مشکلاتی که در برخی از موارد برای اپراتورها ایجاد می‌شود بستگی دارد، زیرا مردم می‌بینند کسی نمی‌فهمد که آنها ترابردپذیری داشته‌اند و هزینه‌ای هم نباید بدهند و شماره‌شان هم همان شماره است، پس راحت از اپراتوری به اپراتور دیگر نقل مکان می‌کنند.

هدف از اجرای ترابردپذیری

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ارائه طرح‌های تبلیغاتی و بسته‌های ویژه از سوی اپراتورها را هم در میزان ترابردپذیری موثر می‌داند و می‌افزاید: «اتفاقا علاقه‌مندیم مردم هرگاه خواستند براحتی از اپراتوری به اپراتور دیگر بروند و اپراتورشان را انتخاب کنند، نه این‌که اپراتور به صرف این‌که چند سال گذشته یک شماره به شما داده، شما را اسیر این شماره بکند.»

واعظی به هزینه زیادی که برای ایجاد ترابردپذیری در کشور صرف شده اشاره می‌کند و می‌گوید: «ما هزینه زیادی کرده‌ایم تا این سیستم را به کشور بیاوریم و فکر می‌کنم بستگی دارد اپراتورها در چه ماهی آمار ارائه می‌دهند و آمار اصلی هر دو ماه یک‌بار از سوی رگولاتوری اعلام می‌شود.»

ترابردپذیری چیست؟

طرح ترابردپذیری شماره‌های تلفن همراه یا همان امکان تغییر اپراتور بدون تغییر شماره، طرحی است که از 20 تیر 95 در کشور اجرایی شده است. این جابه‌جایی اپراتور هر بار برای کاربر هزینه‌ای 5000 تومانی دارد، اما از آنجا که تعرفه اپراتورهای مختلف در اینترنت، مکالمه و دیگر خدمات متفاوت است، باید توجه داشت با تغییر اپراتور و مهاجرت از اپراتور مبدا به مقصد، هزینه‌ها مطابق با اپراتور مقصد محاسبه خواهد شد و هر یک از اپراتورها برحسب دائمی یا اعتباری بودن سیمکارت مشترک و درون‌شبکه‌ای یا برون‌شبکه‌ای بودن مکالمات، رقم‌های متفاوتی را در حساب مشترک اعمال می‌کنند.

پریسا رهنما

ضمیمه کلیک جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها