در گفت و گو با جام جم آنلاین مطرح شد؛

هشدار درباره تبلیغات ماهواره ای برای کبد چرب

عضو هیئت علمی پژوهشکده بیماری‌های گوارش و کبد گفت: چاقی، بی تحرکی، سندروم متابولیک، قند خون بالا، چربی خون بالا و فشارخون بالا همگی دست در دست هم می دهند تا فرد را به کبد چرب مبتلا کنند و عدم کنترل موارد ذکر شده بیمار را مبتلا به دیابت، پرفشاری خون و مشکلات قلبی و عروقی می کند.
کد خبر: ۱۰۵۲۰۰۶
هشدار درباره تبلیغات ماهواره ای برای کبد چرب

دکتر محمد جواد احسانی، فوق تخصص بیماری های گوارشی و کبد در گفت و گو با جام جم انلاین بیان کرد: کبد چرب بر اثر تجمع چربی های تری گلیسیرید در داخل کبد ایجاد شده و به عبارتی اگر 5درصد از کبد توسط این چربی ها اشغال شود آنگاه است که گفته می‌شود فرد درگیر کبد چرب شده است. کبد چرب دو گروه است، کبد چرب غیر الکلی و کبد چرب الکلی. اما موردی که در کشور ما بسیار شایع شده کبد چرب غیر الکلی است. بیش از نیمی از بیماران مبتلا به کبد چرب چاق هستند. دیابت و بالا بودن چربی‌های خون نیز از علل زمینه‌ای این عارضه است. عوامل مختلفی که باعث تغییر متابولیسم در بدن می‌شوند، شامل کاهش ناگهانی وزن، سوء تغذیه و گرسنگی طولانی نیز ممکن است افراد را درگیر کبد چرب کند.

وی در ادامه افزود: عمده ترین نظریه ای که در خصوص ایجاد کبد چرب وجود دارد، مقاومت به انسولین است. چاقی، بی تحرکی، سندروم متابولیک، قند خون بالا، چربی خون بالا و فشارخون بالا همگی دست در دست هم می دهند تا فرد را به کبد چرب مبتلا کنند و عدم کنترل موارد ذکر شده بیمار را مبتلا به دیابت، پرفشاری خون و مشکلات قلبی و عروقی می کند. اما تاکید می شود چاقی و بی تحرکی دو علت شایع ابتلای افراد به این عارضه کبدی است.

به گفته احسانی، زمانی که در بدن مقاومت به انسولین ایجاد شد، چربی باید در کبد از بین رود اما این عمل رخ نمی دهد و همه این چربی ها در کبد حبس شده و به تدریج سلول های کبدی مورد آسیب قرار گرفته و منجر به ایجاد التهاب می شود و در ادامه آزاد شدن رادیکال های آزاد اکسیژن رخ داده که این نیز زمینه ساز نابودی سلول های کبدی می شود.

این فوق تخصص بیماری های گوارشی و کبد، کبد چرب همراه با التهاب را خطرناک دانست و گفت: کبد چرب در برخی موارد دارای التهاب و گاهی بدون التهاب در فرد ایجاد می شود اما مسئله ای که ممکن است بسیار جدی و خطرناک باشد ایجاد کبد چرب با التهاب است و تنها با آزمایشات بالینی مانند سنجش آنزیم های کبدی تشخیص داده می شود. وقتی کبد از حالت طبیعی خارج می شود، سلول‌های کبدی عملکرد خود را از دست می‌دهند و از بین می روند. اگر در کبد چرب التهاب به وجود آید، در شرایط خاص کبد به سمت سیروز می رود. سیروز مرحله و شرایطی است که کبد معمولا به طور غیرقابل بازگشت آسیب دیده و در این شرایط ممکن است فرد مبتلا دیگر نتواند فعالیت‌های خود را به درستی انجام دهد.

وی در خصوص جلوگیری از این عارضه به جام جم آنلاین گفت: مهم ترین اقدامات برای جلوگیری از این بیماری قرن حاضر، انجام حداقل 30دقیقه ورزش های مناسب روزانه، کاهش وزن و کاهش چربی خون است اما تاکید می شود از همه مهم تر کنترل وزن ایده آل همراه با فعالیت ورزشی مناسب است. کاهش وزن باید تدریجی باشد و افراد به خاطر بسپارند کاهش وزن ناگهانی می تواند کبد چرب را بدتر کند.

عضو هیئت علمی پژوهشکده بیماری‌های گوارش و کبد متذکر شد: اخیرا تبلیغات فراوانی در ماهواره ها و فضای مجازی مبنی بر داروهای موثر در درمان کبد چرب به چشم می خورد، این دسته از داروها که به عنوان داروهای گیاهی پاک کننده کبد و رفع کننده کبد چرب به فروش می رسد تایید شده نیست و حتی عوارض بسیاری را به دنبال دارد. لازم به ذکر است گفته شود کبد چرب هیچ درمان دارویی ندارد و تمامی داروهای گیاهی تبلیغاتی عملا هیچ فایده ای نداشته و تنها نقش تجاری دارند. البته در برخی شرایط حاد توسط پزشک داروهایی برای بیمار تجویز می شود.

وی افزود: این دسته از داروهای تبلیغاتی نه تنها وضعیت کبد را بهبود نمی بخشد بلکه می تواند عوارض کبدی شدید تری را به همراه داشته باشند و به هیچ عنوان افراد با مشاهده تبلیغات فریبنده به سراغ این داروهای زیان آور نروند.

احسانی توصیه کرد: افرادی که مبتلا به کبد چرب هستند و کنترل و درمان آن را پشت گوش می اندازند در دراز مدت دچار مشکلات مزمن کبدی، نارسایی کبدی و در نهایت نیاز به پیوند کبد می شوند. این عارضه به راحتی قابل کنترل است و با کنترل وزن، ورزش روزانه و تغذیه مناسب به سادگی می توان آن را بهبود بخشید.

بیتا نوروزی - خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها