تصورش هم سخت بود درحالی که بسیاری از مناطق کشور در دماهای بالای 30 و 40 درجه در تب می‌سوختند، به یکباره ورق برگردد و بارش‌های غافلگیرکننده نه تنها دمای هوا را در برخی نقاط پایین بیاورد، بلکه به آبگیری معابر، وقوع سیلاب و ویرانی واحدهای مسکونی و حتی زخمی و مفقود شدن برخی از هموطنان در استان‌هایی چون سیستان و بلوچستان، البرز و تهران بینجامد.
کد خبر: ۱۰۵۱۳۵۷

به گزارش جام‌جم، پیش درآمدش وقوع توفان و گردوغبار شدید بود؛ همزمان و از شامگاه چهارشنبه در سه استان سیستان و بلوچستان، اصفهان و کرمان، آن‌قدر که صبح پنجشنبه وقتی ساکنان این مناطق، چشمشان را روی صبح گشودند، به جای آسمانی صاف و آفتابی، فضایی تیره و پر از گردوغبار به آنها سلام داد. کرمان و اصفهان و سیستان و بلوچستان پنجشنبه پرگردوغباری را پشت سر گذاشتند و بتدریج که شب از راه می‌رسید، به وضعیت هوای ناسالم و خطرناک مبتلاتر می‌شدند . گردوغبار در هر سه استان هم یک عامل مشترک داشت که همان بادهای 120 روزه سیستان و راه یافتنش به سایر استان‌ها بود و عامل دیگری که داخلی بود و درخصوص اصفهان برمی گشت به تالاب خشک شده گاوخونی و درمورد کرمان هم به کویر لوت و دشت سمنان. گردوغبار تا روز گذشته در اصفهان و کرمان ماند (گرچه از غلظت آن کاسته شد)، و اما در سیستان و بلوچستان توام شد با بارش‌های شدید و سیل‌آسا؛ بارش‌هایی که همزمان به آسمان استان‌های تهران و البرز هم راه یافت و به‌وقوع سیلاب و مشکلات بسیاری انجامید.

گردوغبار در سیستان سیلاب در بلوچستان

منشأ گردوغبار استان سیستان و بلوچستان گرچه شمال استان یعنی سیستان و بادهای 120 روزه اش بود، اما بارندگی‌ها نصیب مردم جنوب استان یعنی بلوچستان شد و پیامدهای ویرانگرش نیز. این البته قصه همیشگی پهناورترین استان کشور است که مردم شمالش از هجوم گردوغبار و تبعات تلخش درامان نیستند و مردم جنوبش از وقوع بارش‌های موسمی و سیلاب‌های ویرانگر.

بارش‌های شامگاه پنجشنبه نیز که ناشی از توفان‌های تندری بود، ابتدا (و در ساعات 20 تا 21) به بسته شدن مسیرهای مهرستان ـ سرباز، ایرانشهر ـ ابتر و ایرانشهر ـ خیرآباد در جنوب استان به‌دلیل وقوع سیلاب و طغیان رودخانه‌های فصلی انجامید و اگرچه تمامی این مسیرها تا دیروز و بتدریج باز شد، اما به گفته غلامرضا اربابی، مدیرکل مدیریت بحران سیستان و بلوچستان، معابر ایرانشهر با توجه به بارندگی‌های شدید دچار آبگرفتگی شد و خسارت‌هایی نیز به تاسیسات زیربنایی، شماری از واحدهای مسکونی و روستاهای بخش مرکزی این شهرستان وارد آمد.

غلامرضا اربابی در گفت‌وگو با ایرنا به خسارت دیدن تیرهای برق و شبکه آب شهر بمپور نیز اشاره کرد.

نبی‌بخش داوودی، فرماندار شهرستان ویژه ایرانشهر نیز شکستگی و سقوط 50 تیر برق و قطع برق 25 روستا (که برق ده روستا تا لحظه انتشار گزارش وصل شده بود) و همچنین قطع آب 50 روستای شرق و غرب بمپور به دلیل قطع برق را از جمله خسارت‌های سیلاب به این شهرستان اعلام کرد. نبی‌بخش داوودی، به تخریب صد متر از شبکه اصلی آب شرب شهر بمپور که در مدخل رودخانه قرار داشت و به تبع آن قطع آب این شهر نیز اشاره کرد و افزود: 40 درصد منازل شهر، حومه و روستاهای بخش مرکزی شهرستان ایرانشهر دچار آبگرفتگی شد.

فرماندار ایرانشهر بارندگی داخل شهر ایرانشهر را 50 میلی‌متر اعلام کرد و یادآور شد: بر اثر این بارندگی سیل‌آسا هزار واحد مسکونی نیز در شهرستان ایرانشهر به سبب بارندگی 40 تا 100 درصد آسیب دیدند.

البرز را سیلاب برد

اما دامنه بارش‌های شامگاه پنجشنبه به استان البرز هم رسید و با وقوع سیلاب در برخی مناطق این استان و البته به بار آمدن خساراتی همراه بود.

آن‌طور که سیدجواد موسوی، مسئول روابط عمومی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرج اعلام کرد: بارندگی در همان ابتدای کار (یعنی حدود ساعت 21 و 40 دقیقه)، سیلابی به راه انداخت و سبب آبگرفتگی تعدادی واحد مسکونی، تجاری و زیرگذرها در کرج شد. به گفته وی، طبق گزارش‌ها 43 مورد آبگرفتگی منازل، واحدهای تجاری و زیرگذرها در کرج رخ داد که تیم‌های آتش‌نشانی تا صبح دیروز عملیات جمع‌آوری سیلاب و لایروبی و جمع‌آوری آب از منازل و واحدهای تجاری را انجام دادند.

خسارت به 5 روستا

ماجرا به آبگیری واحدهای مسکونی و تجاری کرج ختم نشد و 5 روستا در شهرستان ساوجبلاغ استان البرز دچار خسارت شد و یک دختربچه 9 ساله هم ناپدید شد.

ابوالقاسم پالیزگیر، فرماندار ساوجبلاغ در گفت‌وگو با ایسنا روستاهای خسارت دیده را اغشت، باغبانکلاه، سیبان دره، سنج و تکیه در بخش چندار ساوجبلاغ اعلام کرد و گفت: در این حادثه حدود 14 نفر از روستائیان به‌ صورت سطحی مصدوم شدند و دو نفر نیز به بیمارستان انتقال یافتند. همچنین با حضور به موقع تیم‌های امدادی در منطقه، 9 نفر گرفتار‌شده در سیل نجات یافتند و سه گردشگر که در ارتفاعات ساوجبلاغ ناپدید شده بودند، روز گذشته سالم پیدا شدند.

فرماندار ساوجبلاغ با بیان این‌که علاوه بر آسیب‌دیدگی بخشی از باغ‌ها، چهار دهنه پل و بخشی از جاده‌های پنج روستای سیل‌زده ساوجبلاغ نیز تخریب شد، تصریح کرد: شبکه گاز روستای اغشت نیز خسارت زیادی دید که به منظور جلوگیری از آتش‌سوزی، اقدامات لازم انجام شد. مهرداد بابایی، رئیس مرکز مدیریت حوادث استان البرز نیز ظهر روز گذشته از پیدا شدن جسد دختربچه مفقود‌شده در حادثه سیل روستای اَغشت خبر داد.

ریزش سنگ در جاده کندوان

چهارشنبه شب ریزش کوه در جاده کندوان را نیز در دل خود داشت. زکریا اشکپور، مدیر مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی مازندران از مصدوم شدن زن 64 ساله‌ای بر اثر سقوط و ریزش سنگ روی خودروی پژو پارس در منطقه دره هریجان جاده کندوان خبر داد و افزود: همکاران پایگاه اورژانس دونا این مصدوم را پس از انجام اقدامات درمانی اولیه به بیمارستان طالقانی چالوس منتقل کردند.

وقوع سیلاب در شمال تهران

بارندگی شدید اما به شمال تهران هم رسید و سبب وقوع سیلاب در این منطقه شد. براساس مشاهدات عینی خبرنگار مهر، نیاوران، سه‌راه یاسر، قسمتی از میدان قدس، خیابان دربند و دیگر مناطق شمال تهران شاهد آبگرفتگی‌هایی شدند که در برخی موارد شدت آبگرفتگی تبدیل به سیل‌های خفیف شده و تردد خودروها با سختی همراه و ترافیک سنگین در این معابر ایجاد شد. اخباری هم از بارش باران و تلطیف هوا و البته آبگرفتگی معابر در شهرستان ساوه گزارش شد.

گروه ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها