صندلی‌های ریاست به بانوان می‌رسد

داستـان 3 زن

مجمع سالانه فدراسیون ژیمناستیک با تاخیری 9 ماهه برگزار شد و اتفاق بسیار مهم آن ‌آرای مجمع به زهرا اینچه‌درگاهی بود.
کد خبر: ۱۰۵۱۱۹۷
داستـان 3 زن

به گزارش جام جم آنلاین ، او با قاطعیت رئیس فدراسیون ژیمناستیک شد؛ جایی که رقبای مرد او نتوانستند بیشتر از 12 رای به‌دست بیاورند. اینک اینچه‌درگاهی نخستین رئیس زن فدراسیون در تاریخ ژیمناستیک است.

فدراسیون‌هایی که با زنان اداره شده است تعدادشان زیاد نیست همین‌طور هیات‌های ورزشی استان‌ها که مدیریت آنها را زنان بر عهده دارند. زمانی فاطمه ابوالقاسمی رئیس فدراسیون ایروبیک و آمادگی جسمانی، نخستین رئیس زن در میان فدراسیون‌های ورزشی به‌شمار می‌رفت اما امروز با زهرا اینچه‌درگاهی تعداد روسای زن فدراسیون‌های مختلف به سه نفر رسیده است. این سه نفر چگونه روی صندلی ریاست نشستند؟

دامپزشکی در مسند چوگان

دکتر گلنار وکیل‌گیلانی، رئیس جوان و خوشفکر فدراسیون چوگان به‌واسطه چوگان‌بازی پدر، از کودکی با این ورزش آشنا بوده است و این فرصت را داشته که از 9 سالگی سوارکاری را بیاموزد و از 15سالگی هم شروع به چوگان بازی کند. او که دکترای دامپزشکی دارد در بدو انتصاب به‌عنوان رئیس فدراسیون چوگان گفته بود برای اعتلای چوگان در سطح جهانی تلاش می‌کند چیزی که هر چند تلاش‌های زیادی در رابطه با آن صورت گرفت اما هنوز به طور کامل به واقعیت تبدیل نشده است.

وکیل گیلانی اکنون وظیفه بسیار مهمی را دنبال می‌کند، ثبت ورزش چوگان در یونسکو به نام ایران. رایزنی‌ها ادامه دارد خانم دکتر فدراسیون چوگان می‌گوید کارش را خوب بلد است. او با 37 سال سن از جوان‌ترین روسای فدراسیون‌های ایران به‌شمار می‌آید.

خانم خاص

فاطمه هاشمی در سال 94 با پیروزی در انتخابات ریاست فدراسیون ورزش‌های بیماران خاص و پیوند اعضا به مدت چهار سال به این مسند رسید. فاطمه هاشمی دختر آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی موسس این فدراسیون است و هم‌اکنون ریاست بنیاد بیماران خاص و پیوند اعضا را برعهده دارد. فدراسیون بیماران خاص و پیوند اعضا اسفند 91 با فدراسیون ناشنوایان ادغام شد اما کمتر از 18 ماه بعد بار دیگر از این فدراسیون جدا و به‌صورت مستقل فعالیت‌های آن پیگیری شد. سیدباقر فاطمی‌نسب آخرین رئیس فدراسیون بیماران خاص و پیوند اعضا بود که پس از ادغام به‌عنوان سرپرست فدراسیون ناشنوایان و بیماران خاص در این سمت فعالیت کرد.

فاطمه هاشمی همیشه نقش‌های مختلفی در ورزش بانوان داشته است. او یکی از بانیان راه‌اندازی بازی‌های کشورهای اسلامی بود. هر چند فشارهایی برای برکناری وی وجود داشت، اما هاشمی بر مسند ریاست باقی ماند. انتقاد به او زیاد است اما توسعه ورزش در میان قشر خاص مرتبط با این فدراسیون اکنون حجم انتقادات را بسیار کم کرده است. او را می‌توان در دایره روسای زن موفق قرار داد، زیرا نتایج درخشان ورزشکاران پیوند اعضا در رقابت‌های اخیر جهانی این ادعا را ثابت می‌کند.

خجالتی اما مقتدر

آنهایی که زهرا اینچه‌درگاهی را از نزدیک ندیده‌اند برداشت ساده‌ای از او دارند. می‌گویند زهرا، بانویی جوان و حتی خجالتی است که از پس مسئولیت‌های خود برنمی‌آید. این را باید از کسانی پرسید که از نزدیک با اینچه‌درگاهی ارتباط دارند. برخلاف آنچه درباره زهرا و خجالتی بودنش گفته می‌شود برخی از نزدیکان به وی می‌گویند اصلا چنین نیست. او محجوب و بسیار مودب است اما در عین حال بسیار مقتدر. علاقه بسیار زیادی دارد خودش تصمیم بگیرد و اما به مشاوره نیز بسیار اهمیت می‌دهد.

محکم حرف می‌زند و احساسی بودن در کارش دیده نمی‌شود. فدراسیون‌نشین‌ها درباره او می‌گویند رئیس بسیار مقتدری است که در رابطه با اجرای برنامه و پیشبرد اهداف جدی و وسواسی است.

زهرا اینچه‌درگاهی برنامه وسیعی برای تزریق نیروهای کاربلد ژیمناستیک به بدنه فدراسیون دارد و تمام تلاش خود را برای ارتقای سطح بین‌المللی این رشته مادر انجام می‌دهد.

اینچه‌درگاهی به‌عنوان رئیس فدراسیون هنوز صحبتی جامع از برنامه‌های بانوان به میان نیاورده است. با توجه به نوع لباس رسمی رقابت‌های جهانی و آسیا و هر تورنمنت رسمی دیگری به نظر نمی‌رسد کاری از دست او برآید. در رابطه با بخش بانوان خیلی نباید صحبت کنیم، اما در رابطه با پسران انتظارات از اینچه‌درگاهی زیاد است.

گزارش از هیلدا حسینی خواه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها