امروزه بیشتر متخصصان برای تشخیص دقیق‌تر بیماری‌ها از تصاویر ام‌آرآی کمک می‌گیرند.
کد خبر: ۱۰۵۰۶۹۷
توصیه‌های مهم هنگام ام‌آر‌آی

ام‌آرآی نوعی تصویربرداری با ایجاد میدان مغناطیسی است که بیمار در داخل این میدان قرار داده می‌شود و توسط ارسال امواج صوت رادیویی و دریافت آن، امواج از بدن بیمار تصویر‌هایی می‌سازد و با پردازش رایانه‌ای پیشرفته به تصاویر آناتومیک بدن تبدیل می‌شود.

دستگاه‌های ام‌‌آرآی در حال حاضر با شدت میدان مغناطیسی 1.5 تسلا و سه تسلا در حال استفاده هستند که هر چه تسلای آن زیادتر باشد قدرت تشخیص بالاتری دارند.

بیماران هنگام انجام ام‌آر‌آی باید نکاتی را مورد توجه قرار دهند تا متخصصان بتوانند بیشترین بهره‌برداری را از این تصاویر داشته باشند.

تکنیک تصویربرداری ام‌آر‌آی به نحوی است که بیمار باید در مدت تصویربرداری که حدود 30 ـ 20 دقیقه طول می‌کشد، در محفظه دستگاه کاملا بی‌حرکت باشد و از صدای دستگاه و حرکت تخت هراسی نداشته باشد و در صورتی که هنگام قرار گیری در مکان‌های تنگ و باریک دچار هراس و اضطراب یا لرزش می‌شود یا به دلیل درد نمی‌تواند بی‌حرکت بماند، باید از قبل با پرسنل در میان بگذارد.

به دلیل این که داشتن قطعات فلزی در بدن مانند باتری یا دریچه مصنوعی قلب، سمعک، کاشت حلزون، شنت فلزی مغز، پلاتین در اندام‌ها و... می‌تواند منجر به خطرآفرین شدن ام‌آر‌آی شود، بیماران باید حتما پرسنل را در جریان قرار دهند و پیش از تصویربرداری کلیه قطعات فلزی شامل جواهرات، زینت آلات، ساعت، کارت اعتباری، موبایل و... را از خود دور کنند و فقط با لباس‌های یکبار مصرف مخصوص وارد اتاق تصویربرداری شوند.

برای انجام ام‌آر‌آی سر و صورت، افراد باید توجه کنند آرایش و لنز چشم نداشته باشند چون منجر به اختلال در تصویربرداری می‌شود .

گاهی برای تشخیص بهتر ام‌آر‌آی به دستور پزشک معالج نیاز به تزریق ماده حاجب وجود دارد که این ماده در داخل سیاهرگ بیمار تزریق می‌شود و از آنجا که امکان حساسیت به این دارو در برخی افراد وجود دارد، بیماران باید پیش از تزریق، هر نوع حساسیت غذایی و دارویی را به پرسنل اطلاع دهند و از چهار ساعت قبل ناشتا باشند.

مواقعی برای انجام ام‌آر‌آی نیاز به بیهوشی بیمار است که در این خصوص فرد باید بنا به دستور پزشک در مدت زمان تعریف شده‌ای ناشتا باشد و هر گونه بیماری زمینه‌ای یا احتمالی را به پرسنل اطلاع دهد.

فاخره بهبهانی - جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها