تلویزیون‌های تعاملی یا IPTV کارکردهای متنوعی دارد و سرویس‌هایی را در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد که بسیار جذاب و سرگرم‌کننده و حتی بسیار مفید است. در یادداشت قبلی به برخی از این خدمات اشاره شد، در این یادداشت اشاره‌ای دارم به برخی دیگر از خدمات و سرویس‌های تلویزیون‌های تعاملی و در شماره‌های بعد به نقش و تاثیرگذاری این خدمات در مدیریت سرگرمی، ایجاد شغل و مواردی از این دست خواهم پرداخت.
کد خبر: ۱۰۵۰۵۶۴

یکی از سرویس‌های تلویزیون‌های تعاملی، ارائه و در دسترس قرار دادن انواع محتوا از جمله سریال‌ها، فیلم‌های تلویزیونی، آثار سینمایی‌، کارتون‌ها، مستندها، موسیقی و انواع محتوا به صورت دسته‌بندی و طبقه‌بندی شده است. به این ترتیب کاربر می‌تواند براساس سلیقه و نیازش به این بسته‌ها دسترسی داشته باشد.

فیلم‌ها، سریال‌ها، کارتون‌ها و هر محتوایی که در دسته ویدئوها قرار می‌گیرد از طریق سیستم VOD (ویدئو بر حسب تقاضا) در دسترس قرار دارد و یک کاربر براحتی می‌تواند مثلا تمام قسمت‌های کارتون مورد علاقه فرزندش را از طریق این سیستم برای او به نمایش بگذارد. یکی دیگر از محتویاتی که از طریق این سیستم می‌تواند در اختیار کاربران قرار بگیرد، تولیدات شبکه نمایش خانگی است. اگر تولیدکنندگان سریال‌ها و فیلم‌هایی که در شبکه نمایش خانگی تولید می‌شود، این آثار را در IPTV بارگذاری کنند، می‌توانند آن را تماشا کنند یا حتی فیلمی که در سینما در حال اکران است، قابلیت بارگذاری در تلویزیون‌ تعاملی را دارد و تماشاگران اگر به هر دلیل نتوانند به سینما بروند، می‌توانند این فیلم‌ها را در سیستم ویدئو بر حسب تقاضا تماشا کنند.

موسیقی، برنامه‌های رادیویی و هر محتوای صوتی دیگری از طریق سیستم صوتی AOD (ویدئوی خانگی بر حسب تقاضا) در تلویزیون‌های تعاملی در اختیار کاربران قرار می‌گیرد و این محتوا نیز دسته‌بندی شده است. مثلا براحتی این امکان فراهم می‌شود که کاربر به تمام آلبوم‌ها و قطعات منتشر شده از خواننده مورد علاقه‌اش دسترسی پیدا کند یا مثلا وقتی پخش زنده یک برنامه در رادیو به اتمام رسید به کمک ماشین زمان به عقب برگردد و شنونده این برنامه باشد. همین طور علاقه‌مندان به یک برنامه خاص رادیویی مانند «قصه ‌شب» می‌توانند تمام قسمت‌های پخش شده این برنامه را از طریق تلویزیون تعاملی و در سرویس AOD بشنوند.

گیم بر حسب تقاضا یا GOD قابلیت دیگری است که در تلویزیون‌های تعاملی وجود دارد و کاربران براحتی می‌توانند بازی‌های مورد علاقه خودشان را در این فضا انتخاب کنند و حتی این امکان وجود دارد که بازی‌ها به صورت ایکس باکس اجرا شود و فرزندان در خانه به تنهایی یا همراه خواهر یا برادرانشان از این بازی‌ها لذت ببرند. از آنجا که بازی‌ها نیز در این فضا دسته‌بندی شده‌اند، قابلیت دستیابی به بازی‌های هدفمند و مدیریت آنها نیز وجود دارد. والدین می‌توانند دسترسی به بازی‌های خشونت‌آمیز را مسدود کنند یا اگر والدینی برای تقویت یک یا چند مهارت فرزند خود نیاز به یک بازی آموزشی یا درمانی داشته باشند از طریق تلویزیون تعاملی و سیستم GOD براحتی می‌توانند بازی‌های مفید را انتخاب و اجرا کنند.

سیستم‌های صوتی، ویدئو و بازی بر حسب تقاضا دسترسی به انواع محتوا را فراهم می‌کند، اما این محتوا قطعا می‌تواند سرگرم‌کننده نباشد؛ همان طور که یک فیلم سینمایی در تلویزیون تعاملی در دسترس است یک فیلم آموزشی، فیلم مستند یا صدای یک سخنرانی هم قابل ارائه در این فضا خواهد بود و از همین رو می‌توان تلویزیون تعاملی را یک فرصت مناسب آموزشی دانست. به عنوان نمونه دانشگاه پیام نور می‌تواند از این سیستم استفاده کند و درس‌های دانشگاه را ضبط و در قالب فایل صوتی یا تصویری یا هر دو در دسترس دانشجویان قرار دهد.

تلویزیون‌های تعاملی در بستر سیستم‌های ذکر شده، خدماتی در اختیار مردم قرار می‌دهند که حتی در سبک زندگی آنها نیز تاثیر خواهد داشت. در نوشتار آینده به برخی از این موارد خواهیم پرداخت.

دکتر حسن نجفی سولاری

استاد دانشگاه امام صادق (ع)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها