بعد از اقدام خصمانه‌ای که سنای آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران انجام داد و قانونی با عنوان مبارزه با اقدامات ثبات‌زدای ایران معروف به اس 722 را با 98 رای مثبت مصوب کرد، نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصمیم گرفتند طرحی را برای مقابله با اقدامات دشمنانه آمریکا تهیه کنند.
کد خبر: ۱۰۴۹۸۱۳

از آنجا‌که ایران هیچ‌گاه درصدد نبوده اقدام خصمانه‌ای علیه دیگر کشورها انجام دهد، اما چون آمریکایی‌ها تصمیماتی علیه ایران داشتند، لذا طرح مقابله ایران با اقدامات خصمانه آمریکا تهیه شد.

البته طرح مجلس در زمان تعطیلات نمایندگان تهیه شد و به همین جهت دسترسی همه نمایندگان به آن امکان‌پذیر نبود، به همین دلیل مرکز پژوهش‌ها و کارشناسان، طرحی را تهیه کرده و در اختیار کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی قرار دادند که در جلسات این کمیسیون بحث مفصلی درباره آن انجام شد، البته فراکسیون‌های مجلس نیز با اطلاع از این طرح به مساله حساس و خواستار دریافت طرح جهت بررسی بیشتر شدند.

بر این مبنا نهادها و ارگان‌های ذی‌ربط در این حوزه نیز درخواست کردند طرح مذکور را بررسی کنند تا اگر پیشنهادی دارند ارائه دهند، ‌لذا با در نظر گرفتن جوانب، سرعت و شدتی که برای طی روند قانونی این طرح از ابتدا مدنظر بود، کند شد.

در ابتدا قرار بود طرح مذکور با قید دوفوریت جهت سرعت بررسی طرح ارائه شود، ولی با توجه به حساسیت‌های ایجاد شده، مقرر شد مقداری تامل صورت گیرد تا بندهای طرح، یکی‌یکی مورد بررسی مجدد قرار گیرد و نهادها و ارگان‌های ذی‌ربط نظر خود را ارائه کنند تا نظرات در طرح نمایندگان گنجانده شود.

علت حساسیت‌ها در بررسی طرح برای این است که مشخص شود مفاد طرح چقدر عملیاتی خواهد بود و اثر جانبی آن چیست و در عمق استراتژیک چه تاثیراتی می‌تواند بگذارد و آیا مفاد قید شده قابلیت وصول دارد یا خیر.

لذا با در نظر گرفتن جوانب، مقرر شد تعجیلی صورت نگیرد و مجلس با تامل کامل طرح را به جلو ببرد، بر این اساس نشست‌هایی برگزار شده و حتی نظراتی نیز از نهادها گرفته شده و رئیس مجلس شورای اسلامی نیز با فراکسیون‌های ولایت، مستقلان و امید در این خصوص نشست‌های مشترکی برای ارائه نظرات داشت تا چنانچه طرح در صحن علنی مطرح شد، همان‌طور که طرح سنای آمریکا با 98 رای از صد رای تصویب شد در مجلس شورای اسلامی هم با اکثریت قاطع به تصویب برسد و بتواند پاسخگوی حد خصومتی که آمریکایی‌ها علیه کشور اعمال می‌کنند، باشد.

سیدحسین نقوی‌حسینی

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها