در چارچوب توافقات پیدا و پنهان ترامپ و پوتین در هامبورگ

واشنگتن به بقای اسد در سوریه تن داد

پس از شش سال بحران‌آفرینی در سوریه، مقامات آمریکایی با یک عقبگرد 180 درجه‌ای به صورت آشکار و نهان بر این نکته تاکید می‌ورزند که بقای بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه در قدرت بهترین گزینه برای حفظ ثبات و یکپارچگی این کشور است. این مطلبی است که از آخرین توافقات بین ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه و دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا برمی‌آید. این دو در نشست اخیر خود در هامبورگ آلمان بر یک آتش‌بس در جنوب سوریه تاکید کردند. روزنامه الحیات چاپ لندن در گزارشی با اشاره به مذاکرات پوتین و ترامپ و توافق آتش‌بس آن دو نوشت «بین واشنگتن و مسکو برسر بقای اسد توافق شده است.»
کد خبر: ۱۰۴۹۲۹۴

به گزارش فارس و به نقل از الحیات، این توافق شامل مسائل امنیتی، نظامی و سیاسی و درخصوص تقسیم نفوذ و امنیت و مرزهای سوریه است. طبق ادعای الحیات، این توافق بر دو اصل استوار است: نخست؛ ابقای بشار اسد در مسند قدرت به عنوان رئیس‌جمهور و دوم دور کردن نیروهای ایران از مناطق مرزی و همکاری با روسیه برای ایجاد مناطق امن. هنوز هیچ منبع رسمی محتوای این توافق در این خبر را تائید نکرده است. یک منبع مطلع می‌گوید: روشن است که روسیه هیچ‌گاه نفوذ خود در سوریه را تحویل آمریکا نخواهد داد. از طرفی دیگر، در برخی نقاط مرزی که از عدم حضور ایران سخن گفته می‌شود، دمشق در آنجا حضور دارد.

منابع خبری می‌گویند در شرایط کنونی شکست داعش مهم‌ترین اولویت آمریکاست و همکاری با روسیه برای تقسیم نفوذ در مناطق اشغال داعش پس از شکست آن اولویت بعدی این کشور به شمار می‌رود. چندی پیش رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای مدعی شده بود فرصت واقعی برای شکست داعش در سوریه فراهم شده است. روسیه و آمریکا روز جمعه (16 تیر/7 جولای) به توافق جدیدی برای برقراری آتش‌بس در جنوب غربی سوریه دست یافتند و قرار است این آتش‌بس از امروز یکشنبه به وقت دمشق آغاز شود. یک مقام آمریکایی فاش کرد که اردن و اسرائیل نیز به دلیل داشتن مرزهای مشترک با سوریه جزو این توافق هستند.

توافق چندجانبه

توافق آتش‌بس جدید با توافق مناطق کاهش تنش که قرار است بر اساس توافق روسیه، ترکیه و ایران ایجاد شود، متفاوت خواهد بود. آمریکا در ایجاد مناطق کاهش تنش دخالتی نداشت و مذاکرات هفته جاری در آستانه پایتخت قزاقستان نیز موفقیت‌آمیز نبود و نتوانست به توافق جدیدی برسر این مناطق دست یابد. محمد المومنی، سخنگوی دولت اردن با اشاره به توافق روسیه، اردن و آمریکا درباره آتش‌بس در جنوب غربی سوریه گفت به موجب ترتیبات صورت گرفته آتش‌بس در امتداد خطوط تماس توافق شده بین نیروهای دولت سوریه و نیروهای مرتبط با آن از یک سو و گروه‌های مسلح از سوی دیگر برقرار خواهد شد.

طبق گزارش خبرگزاری اردن نمایندگان سه کشور توافق کردند برقراری آتش‌بس گامی در جهت کاهش دائمی تشدید درگیری‌ها در جنوب سوریه و پایان دادن به اقدامات خصمانه، بازگشت ثبات و فراهم کردن زمینه ارسال کمک‌های انساندوستانه به این منطقه محوری در سوریه باشد. المومنی همچنین عنوان کرد این سه کشور تأکید کرده اند ترتیبات صورت گرفته در ایجاد فضایی برای دستیابی به راه‌حل سیاسی دائمی بحران سوریه سهیم خواهد بود. این سه کشور همچنین بر پایبندی خود به تلاش برای دستیابی به راه‌حل سیاسی از طریق مذاکرات ژنو بر اساس قطعنامه شماره 2254 شورای امنیت که وحدت سوریه و استقلال و حاکمیت آن تضمین شود، تاکید کردند.

خوشبینی پوتین

ولادیمیر پوتین، دیروز در دیدار با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه گفت: موضوع حل بحران سوریه با کمک ترکیه شاهد پیشرفت‎هایی بوده است. وی تاکید کرد: اوضاع سوریه رو به بهبود است و ضربات سنگینی بر پیکر تروریست‌ها وارد آمده است. پوتین جمعه‌شب نیز بعد از دیدار با دونالد ترامپ با خوشبینی گفت در باره بحران سوریه و اوکراین به موفقیت‌هایی دست یافته‌ایم.

به گزارش خبرگزاری میزان، روز جمعه پوتین و ترامپ در چارچوب نشست گروه 20 در آلمان با هم دیدار داشتند و بر شروع یک آتش‌بس در جنوب سوریه توافق کردند. دونالد ترامپ دیدار خود را با پوتین «فوق‌العاده» توصیف کرد. پوتین در پایان این دیدار گفت ما درباره بحران سوریه و اوکراین مذاکرات خوبی داشتیم. همچنین سرگئی لاوروف گفت قرار است بزودی دو فرستاده از آمریکا به مسکو سفر کنند.

آنچنان که از اظهارات روسای جمهور روسیه و آمریکا بر می‌آید فصلی جدید در همکاری دو کشور بخصوص در سوریه شکل گرفته است. این همکاری به این دلیل است که از یک سو آمریکا می‌خواهد به حیات داعش در سوریه پس از عراق پایان داده شود. از سوی دیگر روسیه می‌کوشد روند کارها به سمتی جریان پیدا کند که با بیرون راندن داعشی‌ها سوریه دچار تجزیه نشود.

همزمان با این تحولات گفته شد رمزی معاون استفان دی میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه با هدف زمینه‌سازی برای برگزاری دور بعدی مذاکرات ژنو بین دولت و مخالفان سوریه وارد دمشق شده است. خبرگزاری اسپوتنیک روسیه در این باره نوشت: انتظار می‌رود در دیدارهای رمزی در وزارت امور خارجه سوریه، زمینه سازی برای نشست آینده ژنو مورد بررسی قرار گیرد. قرار است هفتمین دور مذاکرات میان دولت سوریه و مخالفان این کشور 10 جولای (فردا) در ژنو به دعوت استفان دی میستورا فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه برگزار شود. هنوز اسامی افراد و شخصیت‌های شرکت‌کننده از سوی کشورهای مختلف تعیین نشده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها