تحقیقات علمی از علاقه هایش به شمار می آید تا حدی که گاهی روز ها و ماه ها صرف موضوع علمی می شود که چالش هایی به همراه داشته است. محمد تقی هدایتی از روستای عرب خیل چمستان شهرستان نور دارای دکتری تخصصی PhD در رشته قارج شناسی پزشکی ، محقق و یکی از دانشمندان دانشگاه های علوم پزشکی مازندران در لیست دانشمندان برتر و پر استناد دنیا قرار گرفت. از این رو گفتگویی با ایشان داشتیم که در پی می آید.
کد خبر: ۱۰۴۷۶۴۶

در مورد رشته خود بیشتر توضیح دهید؟

رشته قارچ شناسی پزشکی یکی از رشته های میکروب شناسی است که راجع به قارچها و چگونگی نقش آنها در ایجاد بیماریها در انسان می پردازد. علاوه بر آن اشکال بالینی ایجاد شده بوسیله آنها، تشخیص بیماریهای ناشی از قارچ ها، راههای پیشگیری درابتلا به بیماریهای قارچی، درمان و همچنین بررسی حساسیت و مقاومت داروهای ضد قارچی در مقابل قارچ های مختلف بیماریزا از جمله حیطه فعالیت در قارچ شناسی پزشکی میباشد.

حس کنجکاوی از چه زمانی در شما شکل گرفت؟

از دوره دبیرستان و در مطالعه درس زیست شناسی و همچنین زمین شناسی چراهایی در ذهنم به وجود می آمد. بعضی پدیده ها ی جوی و محیطی فکر من را خیلی مشغول می کرد به طوری که پس از قبولی در دانشگاه و در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری لذت تحقیق و کنجکاوی را بیش از پیش در من زنده می کرد از این رو تصمیم گرفتم رشته تحصیلی ام همراه با تحقیق باشد.

نتایج رتبه بندی دانشمندان به چه شکل انجام می شود؟

موسسات مختلفی رتبه بندی محققین و مقالات منتشر شده آنها را در سراسر جهان انجام می دهند. از با اعتبارترین آنها Scopus و ISI می باشد. این موسسات به مقالات منتشر شده و تعداد ارجاعاتی که بوسیله محققین دیگربه هریک از مقالات منتشر شده می شود می پردازند و بر اساس آنها درجاتی به محققین تعلق می گیرد. ازجمله شاخص (H Hindex) و همچنین تعداد استنادات یا ارجاعات به مقالات منتشر شده بوسیله محققین؛ که این موارد در دانشگاه های داخل کشور نیز در ارتقا اساتید لحاظ می گردد.

چرا لقب پراستنادترین محقق را گرفته اید؟

بیش از 100 مقاله منتشر شده در مجلات معتبر بین المللی و همچنین داخلی با بیش از 3600 ارجاع دارم که براساس نتایج منتشر شده بوسیله ESI (Essential Science Indicator) که رتبه بندی دانشگاهها و دانشمندان سراسر جهان را انجام می دهد، با توجه به مقالات منتشر شده بوسیله اینجانب و تعداد ارجاعاتی که بوسیله دیگر محققین به آن شده است در سال 2017 بعنوان یکی از محققین ایرانی در زمره 1% دانشمندان پراستناد جهان معرفی شده ام.

شرایط اقتصادی چه تاثیری در روند پیشرفتتان داشته؟

نمی توان منکر این شد که شرایط اقتصادی در روند پیشرفت هرفردی تاثیرگذار نمی باشد. ولی موضوعی مهمتر ازآن علاقه، پشتکار، اعتقاد و ایمان به کاری است که در فکر انجام آن هستید؛ این علاقه سختی ها را برایم کمرنگ می کند و باعث می شود تمام تمرکز فقط به هدف تحقیقی باشد.

ازمیان چند دانشمند برتر شدید؟

آمار دقیقی از تعداد محققین و دانشمندان درجهان و ایران ندارم؛ اما براساس رتبه بندی انجام شده بوسیله ESI در حال حاضر 42 دانشمند ایرانی در زمره 1% دانشمندان پراستناد جهان حائز رتبه هستند. لازم به ذکر است که این رتبه بندی کلیه دانشگاههای کشور اعم از دانشگاه های علوم پزشکی و غیرپزشکی را در برمی گیرد.

آیا رتبه های طلایی دیگری نیز دارید؟

بدون شک یک محقق برای بدست آوردن رتبه بالا تحقیق نمی کند بلکه اهداف متعالی تری در ذهن دارد. ولی در پاسخ به سوال اشاره می کنم که پژوهشگر برتر و استاد نمونه در دانشگاه علوم پزشکی مازندران و همچنین پژوهشگر برتر استان از جمله مواردی بود که برایم اتفاق افتاده است.

سخت ترین تحقیقی که تاکنون انجام داده اید؟

هر تحقیقی سختی های خاص خودش را دارد . از آنجائیکه اکثر تحقیقات من بالینی می باشد کار کردن بر روی بیماران با توجه به عدم وجود سیستم ثبت برای خیلی از بیماریها در کشور، فعالیت تحقیقاتی در این زمینه کار بسیار دشواری است. اما به لطف خداوند متعال کمک های دانشجویان و دیگر همکارانم توانستیم این سختی ها کمرنگ تر کنیم.

بیشترین شکست را در کدام تحقیقتان داشتید؟

برای ما شکست در یک پروژه علمی این است که به نتایج مورد نظر بر اساس هدف مطالعه دست نیاببم و در نتیجه نتوانیم نتایج را در مجله ای با اعتبار به چاپ برسانم؛ خوشبختانه نگاهم به شکست شروع دوباره است. بعنوان مثال دریک پروژه ام که در اوایل کار بود با چنین مشکلی مواجه شدم که سردرگمی زیادی به همراه داشت. اما تحقیق کردن نوعی پیگیری مداوم است که با صبر و ایمان این مشکلات را پشت سرگذاشتم.

هرچند سعی ما براین است که کمتر این موضوع اتفاق بیفتد. از انجائیکه تمام بودجه های تحقیقاتی ما از دانشگاه تامین می شود باید از ابتدا با تیم تحقیقاتی مان همه موارد را بررسی کنیم تا از بوجود آمدن چنین شرایطی جلوگیری کنیم .

جالب ترین تحقیقی که تا کنون انجام داده اید؟

از نظرخودم تحقیقاتی که بر روی قارچ آسپرژیلوس و مقاومت آ ن در برابر داروهای ضد قارچی بوسیله تیم تحقیقاتی بنده انجام شده است برایم بسیار جالب بود.

فعالیت بنده بیشتر در زمینه بیماری های قارچی است. امیدواری ما این است که نتایج تحقیق مان بتواند در روند بهبود سلامت مردم کشور عزیزمان موثر باشد. به عنوان مثال وقتی نتایج تحقیق ما نشان می دهد که مقاومت قارچ ها به دارو های ضد قارچی در حال گسترش است و یکی از دلایل آن استفاده بی رویه از سموم ضد قارچ در مزارع و باغات و یا استفاده نابجا از داروهای ضد قارچی در انسان می باشد؛ انتظار می رود که راهکارهای اجرایی در این زمینه به وسیله مسئولین مرتبط تدوین و بکار بسته شود. ازین رو اگر نتایج هریک از تحقیقات به شکل کاربردی درآید می تواند در بهبود وضعیت سلامت و درمان جامعه تاثیر گذار باشد.

همکاری اینجانیب در پروژه جهانی بار بیماریها (Global Burden of Diseases) از دیگر فعالیت های تحقیقاتی هست که بسیار برایم لذت بخش بوده است.

چه اهداف علمی برای آینده دارید؟

خدمت به مردم کشورم و دانشجویانم در حوزه فعالیت های آموزشی، پژوهشی و تشخیصی که در دانشگاه، مرکز تحقیقات و آزمایشگاه تشخیص بالینی به انجام می رسانم هدف اصلی ام است؛ تصور اینکه روزی را بدون آنها و تیم تحقیق باشم برایم بسیار سخت است. شاید مهمتر از همه اینکه امیدواری من این هست که نحوه کار و آموزش من طوری باشد که بتوانم افرادی را تحویل جامعه دهم که علاوه بر تاثیر گذاری در رشته تخصصی خودم انسان های اخلاق مداری باشند.و از دانشجویانم، همکارانم و خانواده ام که یقینا نقش بسیار پررنگی در موفقیتهای ایجاد شده داشتند تشکر و قدردانی نمایم.

گفتگو:جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها