jamejamonline
اقتصادی عمومی کد خبر: ۱۰۴۷۶۱۳   ۱۳ تير ۱۳۹۶  |  ۱۱:۵۳

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران در گفت و گو با جام جم آنلاین:

چه کسانی در تعطیل شدن صادرات هوایی از فرودگاه امام مسئول هستند

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران گفت:با هزینه های تحمیلی به صادرکنندگان در فرودگاه امام متاسفانه صادرات محصولات فساد پذیر به صفر رسیده است.

چه کسانی در تعطیل شدن صادرات هوایی از فرودگاه امام مسئول هستند

سید رضا نورانی در گفت و گو با جام جم آنلاین اظهار داشت: معمولا بیشتر کالاهایی که از طریق هوایی انجام می شود، محصولات فساد پذیر مثل گل و گیاه و میوه و تره بار است که به دلیل اخذ هزینه های نابجا از صادر کنندگان درفرودگاه امام ، رغبت صادرات از مسیر هوایی را کاهش داده است.

وی با اشاره به اینکه صادر کننده بجای اینکه تشویق شود تنبیه می شود گفت: باید پرسید که چه کسانی در تعطیل شدن صادرات هوایی از فرودگاه امام مسئول یا مقصر هستند، در حال حاضر برای صدور یک گواهی قرنطینه ای بار شما چه 300 کیلو یا هزار کیلو باشد باید 120 هزار تومان پرداخت شود.

وی افزود :همچنین برای تخلیه و بارگیری کیلویی 50 تومان گرفته می شود و برای اینکه کالایی را از سیستم ایکس ری عبور دهند یک پالت 14- 15 هزار تومان اجاره داده می شود و کیلویی نزدیک 60- 70 تومان بابت ایکس ری از صادر کننده گرفته می شود ، به عبارتی اگرکالایی مثل سبزیجات را بخواهید صادرکنید خرید سبزی که کیلویی 300 تومان تومان می شود با احتساب هزینه های متفرقه کیلویی 400 تومان در فرودگاه امام تمام می شود و این متاسفانه نقطه رکود ما در بخش صادرات هوایی است، علاوه بر آن 9 درصد هم مالیات بر ارزش افزوده باید پرداخت شود که همه اینها اجحاف به صادر کننده است تا نتواند کالایش را صادر کند.

درهیچ جای دنیا اینگونه نیست که برای ایکس ری از صادر کننده پول گرفته شود، برای اینکه هزینه امنیت پرواز را نباید صادر کننده بپردازد. وقتی مسافر می خواهد از گیت عبور کند همه بدنش را از ایکس ری عبور می دهند و هزینه ای هم نمی گیرند در حالیکه مسافر ارز بر است نه ارز آور ، اما با وجودیکه صادرات ارزآور است هزینه های نابجایی را از آن می گیرند . متاسفانه آنقدر موانع و هزینه جلوی پای صادر کننده قرارمی دهیم که صادر کننده منصرف از صادرات می شود . باید ببینیم چه کسانی مسئول متوقف شدن صادرات محصولات فساد پذیر از فرودگاه امام هستند.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران تا کید کرد: وقتی ما 24 ساعته در فرودگاه به مسافران خدمات می دهیم این خدمات باید به صادرکنندگان هم ارائه شود ،علاوه بر آن برای سهولت کار صادرکنندگان باید از سازمانهای مختلف از جمله اتاق بازرگانی برای صدور گواهی مبدا ،‌سازمان حفظ نباتات و سازمان استاندارد درفرودگاه حضور داشته باشند تا مجوزهای لازم صادر شود. اما متاسفانه متولی برای صادرات نداریم و تصمیم گیری های یک شبه به صادرت لطمه می زند.

نورانی گفت :اگر قرار است صادراتی درزمینه محصولات کشاورزی صورت بگیرد باید ابتدا ازطریق هوا انجام شود تا بتوانیم بازار ها را جذب کنیم و بعد برویم سراغ مسیر دریا و جاده ،‌یعنی اصلی ترین مسیر صادراتی ما برا ی محصولات فساد پذیر باید از راه هوا باشد . متاسفانه ناوگان باری هوایی (هواپیمای کارگو ) نداریم و انتظار ما این است که خرید هواپیمای باری هم در میان قرار دادهای خرید هواپیما دیده شود تا زیرساخت های ما تقویت شود.

سیما رادمنش - جام جم آنلاین

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
چرا دیپلماسی اقتصادی را باید جدی گرفت؟

چرا دیپلماسی اقتصادی را باید جدی گرفت؟

چندی پیـش محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در جریان حضور وزیرخارجه در صحن مجلس و پس از قانع نشدن نمایندگان از پاسخ‌های وزیرخارجه، در جملاتی به بیان ضرورت احیای دپیلماسی اقتصادی در این وزارتخانه کلیدی پرداخت و عنوان کرد: باید نام وزارت خارجه را تغییر دهیم و اگر نیاز است این کار را هم دنبال کنیم و نام آن را به وزارت خارجه و تجارت امور بین‌الملل تبدیل کنیم.

مسائل اقتصادی و منطقه‌ای در اولویت روابط تهران - مسکو

مسائل اقتصادی و منطقه‌ای در اولویت روابط تهران - مسکو

سفر رئیس‌مجلس ایران به روسیه ابعاد مختلفی دارد؛ یک بعدش به روابط دوجانبه ایران و روسیه مرتبط است به این معنا که دو کشور تمایل دارند روابط خود را در عرصه‌های مختلف به‌ویژه در حوزه‌های اقتصادی و همکاری‌های منطقه‌ای توسعه بخشند.

فرصت‌ سوزی در ایجاد پل صادراتی

فرصت‌ سوزی در ایجاد پل صادراتی

سوریه پس از جنگ با داعش زیرساخت کشور خود را از دست داد و پس از پایان جنگ که ایران نقش اساسی داشت، قرار شد بخشی از اقتصاد این کشور نصیب ما شود. متاسفانه در موضوع سوریه پیشرفتی نداشتیم.

گفتگو

بیشتر
پیشنهاد سردبیر بیشتر