کم‌خونی خیلی فراوان بوده و خوشبختانه در بیشتر موارد نشانه بیماری بدی نیست. بیشتر خانم‌ها به دلیل خونریزی‌های ماهانه بسیار مستعد کم‌خونی هستند و اگر با متخصص زنان مشورت کنند مشکل برطرف می‌شود. بسیاری مواقع هم کم‌خونی ارثی است؛ مثل انواع تالاسمی‌ها.
کد خبر: ۱۰۴۷۵۳۲
کم‌خونی می‌تواند علامت بیماری خطرناکی باشد؟

به گزارش جام جم آنلاین، البته گاهی هم کم‌خونی نشانه یک بیماری مهم است. مثلا اگر یک مرد 60 ساله طی چند ماه دچار کم‌خونی شود احتمال وجود بیماری‌های گوارشی مثل زخم‌های معده، دوازدهه و روده را باید در نظر داشت. در واقع، خیلی مواقع کم‌خونی نشانه و علامت مهمی است که مثل یک سرنخ ما را به یک بیماری مهم هدایت می‌کند. در مورد تومورهای بدخیم روده بزرگ دقیقا این طور است، یعنی ابتدا زخم هیچ علامتی ندارد و فقط گاهی اندک خونریزی دارد. کم‌خونی طی چند ماه ایجاد می‌شود و فقط سرنخ بیماری است. در این زمان اگر بیمار کولونوسکوپی کند، ممکن است تومور بدخیم در همان اوایل بیماری تشخیص داده شود و بتوان آن را جراحی کرد و به این ترتیب بیمار کاملا خوب شود.

مثال دیگر در مورد بیماری‌های گوارشی است که موجب سوء جذب می‌شوند. وقتی مواد غذایی نتواند از روده جذب شود، بیمار دچار کمبود ریز مغذی‌های مهم می‌شود. ویتامین B12، ویتامین D، آهن و بسیاری دیگر از ریز مغذی‌ها در چنین بیمارانی دستخوش کمبود می‌شود. بر اثر کمبود ویتامین B12 و آهن بیمار دچار کم‌خونی می‌شود. در واقع اینجا هم کم‌خونی سرنخی برای رسیدن به یک تشخیص مهم یعنی سوءجذب است.

بیماری‌های کلیه و کبد نمونه دیگری از بیماری‌هایی است که فرد را دچار کم‌خونی می‌کند. نارسایی کلیه‌ها و التهاب کبد بیماران را ضعیف می‌کند. وقتی آزمایش خون می‌دهیم ممکن است اثر چندانی از بیماری کبد یا کلیه نباشد، ولی کم‌خونی کاملا واضح و مشخص دیده شود. در واقع کم‌خونی سرنخ ما برای رسیدن به بیماری نارسایی کلیه‌ها یا نارسایی کبد شده است.

اولین و مهم‌ترین کار برای درمان کم‌خونی این است که دلیل آن شناسایی شود. در این صورت درمان بخوبی صورت خواهد پذیرفت. اگر بدون شناسایی دلیل کم‌خونی فورا به سراغ درمان آن برویم ممکن است کم‌خونی درمان شود ولی در واقع سرنخ را از دست داده‌ایم و چند ماه بعد، بیماری اصلی دوباره خودش را نشان می‌دهد و چه‌بسا به دلیل تاخیر در تشخیص و درمان نتوانیم آن را خوب مهار کنیم و بیمار دچار مشکل شود.آنچه به عنوان نتیجه و نکته اصلی این بحث باید توجه شود این است که در برخی موارد به جای این که بخواهیم سریع کم‌خونی را درمان کنیم باید دنبال جواب این سوال باشیم که آیا بیماری مهم دیگری پشت کم‌خونی پنهان نشده است؟

بدون شک در این موارد باید به دنبال درمان بیماری اصلی باشیم تا بیماری از ریشه مداوا شود.

دکتر رضا کریمی

متخصص داخلی و فوق تخصص غدد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها