درحالی که موج جدید گرما در بسیاری از استان‌ها آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود تداوم یابد، دیروز هیات وزیران برنامه‌ای را به منظور مدیریت تبعات گرما در 9 استان کشور تصویب کرد.
کد خبر: ۱۰۴۶۰۹۶

به گزارش جام‌جم، گرمای زودرس که برخلاف همه ساله از اواسط خرداد شروع شد، اول از همه استان سیستان و بلوچستان را تحت تاثیر قرار داد. گرما علاوه بر آسیب زدن به برخی تاسیسات برق باعث صادرشدن قبض‌های نجومی و بالای یک میلیون تومان شد به گونه‌ای که دولت، وزیر نیرو را به این استان فرستاد که نتیجه‌اش مصوبه خاصی بود که مقرر می‌کرد اجرای تعرفه‌های تابستانی برق برای این استان مقداری زودتر انجام شود.

با این حال چون این مصوبه سایر استان‌های گرمسیر مانند خوزستان و هرمزگان را دربر نمی‌گرفت، برخی گلایه‌ها را باعث شد، اما موج گرما بی‌توجه به این بگومگو‌ها به طور فزاینده رو به افزایش گذاشت به گونه‌ای که تبعات آن برانسان‌ها و همچنین محیط‌زیست و منابع طبیعی آشکار شد. براساس آخرین گزارش‌ها دمای هوا در استان‌هایی چون خوزستان و ایلام از 52 درجه گذشته و هواشناسی پیش‌بینی می‌کند در روزهای آینده شاهد افزایش بیشتر دما هم باشیم. افزایش دمای هوا همچنین باعث خشک شدن محصولات کشاورزی و نخلستان‌ها شده است، به گونه‌ای که فقط در یک مورد 30 درصد از نخلستان‌های شادگان در استان خوزستان خشک شده و راه معیشت بسیاری از مردم منطقه را بسته و گلایه ایجاد کرده است.

آماده‌باش در ایلام

احمد کرمی، مدیرکل بحران استان ایلام نیز در گفت‌وگو با جام‌جم اعلام کرد: مدیریت بحران به ادارات و فرمانداران استان ایلام به دلیل ورود توده گرمایشی آماده‌باش داده است.

وی تصریح کرد: با توجه به پیش‌بینی هواشناسی مبنی بر ورود موج گرما به استان و افزایش دما ضرورت دارد، ضمن آماده‌باش تمامی مراکز بهداشتی، درمانی و امدادی و اکیپ‌های عملیاتی دستگاه‌های خدمات‌رسان، مدیران کل دستگاه‌های مربوط و فرمانداران به صورت مستمر اوضاع را بررسی و پایش کنند. وی افزود: ادارات و نهادهای دولتی شهرستان‌های مهران و دهلران (بجز مراکز درمانی، خدمات‌رسانی و امدادی) نیز راس ساعت 13 به فعالیت خود پایان می‌دهند.

افزایش آتش‌سوزی جنگل‌ها در کنار کمبود آب و قطعی مکرر برق به‌خاطر افزایش مصرف وسایل سرمایشی سرانجام هیات وزیران را بر آن داشت برنامه خاصی را تدوین کند که مصوبه مربوط به آن دیروز عصر انجام شد.

اختیار به 9 استان

هیات دولت با هدف مدیریت مصرف برق در تابستان، به استانداران 9 استان که شهرهای زیرمجموعه آنها، دمای بالاتر از 45 درجه دارند، این اختیار را داد که ساعات کار فعالیت دستگاه‌های اجرایی در استان‌های خود را تغییر دهند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، اعضای هیات دولت در جلسه دیروز چهارشنبه خود با عنایت به گرمای بیش از حد هوا و لزوم مدیریت مصرف برق توسط ادارات دولتی، بانک‌ها، شهرداری‌ها و نهادهای عمومی غیردولتی، برای گذر از اوج مصرف در تابستان سال جاری، با جابه‌جایی ساعات کار به منظور استفاده از تمامی ظرفیت‌های دستگاه‌های اجرایی برای بهینه‌سازی مصرف انرژی موافقت کرد. به موجب این تصمیم، دولت به استانداران در تمامی شهرهای استان‌های هرمزگان، خوزستان، بوشهر و سیستان و بلوچستان و نیز در شهرهایی از استان‌های کرمان، فارس، یزد، ایلام و سمنان که دمای بالاتر از 45 درجه دارند، اختیار داد بنابر تشخیص شرکت‌های توزیع نیروی برق، ساعات شروع و پایان کار ادارات و دستگاه‌های مشمول را به ساعت 6:30 صبح تا 13:30 تغییر دهند.

هیات وزیران همچنین تمام وزارتخانه‌ها، مؤسسات، شرکت‌های دولتی، بانک‌ها، شهرداری‌ها و سایر نهادهای عمومی غیردولتی و بنگاه‌های تولیدی را مکلف کرد نسبت به تولید برق با استفاده از مولدهای اضطراری خود در ساعات 12 تا 16 در ماه‌های تیر و مرداد اقدام کنند.

کمبود 6 درصدی آب و برق درکشور

درهمین حال قائم‌مقام وزیر نیرو گفت: وزارت نیرو با اقداماتی که انجام داده است، آمادگی دارد با همکاری مردم با موفقیت از پیک مصرف آب و برق در تابستان گذر کند.

ستار محمودی اظهار کرد: برای تأمین نیازهای آب و برق کشور نسبت به سال گذشته با حدود 6 درصد اختلاف روبه‌رو هستیم.

وی با بیان این‌که بر خلاف تصور عامه مردم، وضعیت بارش‌ها در سال جاری خوب نبوده است، افزود: آمارها حاکی از آن است که بارش‌های کشور در مقایسه با میانگین سال گذشته 2 درصد و در مقایسه با مدت مشابه در میانگین دراز مدت 3 درصد کاهش داشته است.

وی با اشاره به این‌که امسال وضعیت آب شهر مقدس مشهد برای زائران امام رضا(ع) بهتر از سال‌های قبل خواهد بود، اظهار کرد: براساس برنامه‌های وزارت نیرو چگونگی تأمین و توزیع آب در شهر مقدس بخوبی اجرا خواهد شد تا مشترکان و زائران در تابستان نیز دچار نارسایی در این خصوص نشوند.

محمودی افزود: وضعیت آب پشت سد دوستی نسبت به سال گذشته در شرایط بهتری قرار دارد، ولی نمی‌تواند تمام نیاز آبی شهر مشهد را تأمین کند و لازم است مابقی آب مورد نیاز از منابع دیگر تأمین شود.

جیره‌بندی آب در خوزستان دروغ محض است

استاندار خوزستان با انتقاد از یک خبر ساختگی مبنی بر جیره‌بندی آب در این استان، آن را یک خبر جعلی و کذب خواند.

غلامرضا شریعتی در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: روز یکشنبه گذشته نشستی برای بررسی وضعیت کشت تابستانه در مناطق بالادست اهواز با حضور کارشناسان و مسئولان مربوط در استانداری برگزار شد.
در این جلسه با توجه به منابع آبی برای کشت محصولات کشاورزی مقرر شد آب کشاورزی برای بالادست و پایین‌دست تقسیم‌بندی شود تا همه مناطق یادشده به زیر کشت محصول تابستانه بروند.شریعتی ادامه داد: این روال طبق سنوات گذشته بوده و چیز غیرعادی در آن وجود نداشته و به هیچ عنوان درخصوص آب شرب در این جلسه بحثی نشده . روز گذشته برخی رسانه‌ها و کانال‌ها، خبری بر جیره‌بندی آب در استان خوزستان انتشار دادند که این خبر از اساس کذب است.درحال حاضر هیچ‌گونه کمبود آب شربی در استان خوزستان وجود ندارد و خبر جیره‌بندی آب شرب مردم، جعلی و غیرقابل استناد است و معلوم نیست با چه هدفی منتشر شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها