همزمان با تشدید تنش‌ها میان 4 کشور عرب با قطر

وزیرخارجه آلمان: شروط 13 گانه بسیار تحریک‌آمیز است

گرچه بحران در شورای همکاری خلیج‌فارس در ظاهر با اختلاف عربستان و قطر در خصوص برخی مواضع دوحه آغاز شد، اما رفته‌رفته این بحران ابعاد پیچیده‌تر و تازه‌تری به خود گرفت.
کد خبر: ۱۰۴۵۶۸۹

در نشستی که چندی پیش شورای همکاری خلیج‌فارس در ریاض داشت و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا نیز در آن شرکت کرده بود، عربستان به همراه برخی متحدانش از جمله بحرین، امارات و اردن، قطر را متهم کردند که از تروریسم و گروه‌های مقاومت در منطقه از جمله حماس و اخوان‌المسلمین حمایت می‌کند. گرچه در ابتدا تصور می‌شد که این اختلافی جزئی است و با چند گفت‌وگو حل خواهد شد، اما نارضایتی پادشاه قطر در یک پست توییتری از تمامیت‌خواهی و سیادت‌طلبی پادشاه عربستان، نشان داد که این اختلافات فراتر از یک بگو مگوی ساده بوده و بر موضوعات مهم‌تری استوار است.

عربستان همچنین قطر را به نزدیکی به ایران و حزب‌الله متهم کرد و خواستار تعطیلی مهم‌ترین شبکه خبری وابسته به این کشور یعنی الجزیره شد. آنها روابطشان را با قطر قطع کردند و شروط دیگری را برای آشتی با قطر مطرح کردند که از جمله قطع روابط با اخوان‌المسلمین و کاهش روابط با ایران است. اینها فقط چند خواسته از شرایط 13گانه‌ای است که عربستان به همراه هم‌پیمانانش درصدد تحمیل آن به دوحه است.

گرچه محمد الخالد، معاون نخست‌وزیر کویت نسبت به حل سریع بحران میان دوحه و کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس ابراز خوشبینی می‌کند، اما با گذشت چند هفته از آغاز این بحران، نه تنها چشم‌انداز روشنی برای آن نیست بلکه ابعاد جدید در حال پیچیده‌تر کردن این بحران است.

معاون نخست‌وزیر کویت می‌گوید: ما اطمینان داریم اختلافات میان کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس و قطر طول نخواهد کشید و به پایان می‌رسد. تلاش‌های صباح الاحمد الصباح، امیر کویت ثمره خواهد داد و به اتحاد این کشورها خواهد انجامید. این خوشبینی در حالی است که خالد بن احمد آل‌خلیفه، وزیر خارجه بحرین از هم‌پیمانان عربستان در مقابل جبهه قطر، مدعی شد که دوحه با استقرار نیروهای ترکیه‌ای در خاک خود به دنبال تشدید بحران با کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس از نظر نظامی است. اظهارات این مقام بحرینی درباره استقرار نیروهای ترکیه یکی از شروط 13 گانه عربستان و هم‌پیمانانش نیز است، اما هم ترکیه و هم قطر اعلام کردند این استقرار نیروها عملیاتی خواهد شد.

در همین حین زیگمار گابریل، وزیر خارجه آلمان شروط 13 گانه برای آشتی با قطر را «بسیار تحریک‌آمیز» می‌داند و بر این باور است که برخی از خواسته‌ها به حاکمیت قطر لطمه می‌زند.

حال قطر در چند جبهه اما توام با احتیاط و حفظ استقلال و حاکمیت ملی اش، تلاش‌های خود را برای حل این تنش‌ها آغاز کرده است. از یک سو فهد بن محمد العطیه، سفیر این کشور در مسکو با میخائیل بوگدانوف، معاون وزیر خارجه روسیه و از سوی دیگر هم وزیر خارجه‌اش با همتای آمریکایی خود در واشنگتن دیدار می‌کند.

با وجود این به نظر می‌رسد با توجه به نوع و ماهیت شروط عربستان و هم‌پیمانانش اگر میانجیگری قدرتمند بین‌المللی نباشد، تنش‌ها میان قطر از یک سو و عربستان و هم‌پیمانانش از سوی دیگر همچنان ادامه خواهد داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها