هرچند در نگاه اول به‌نظر نمی‌رسد اسرائیل نقش مستقیمی در حملات تروریستی داعش در تهران داشته باشد اما این به آن معنی نیست که اسرائیل از گروه‌های تروریستی حمایت نمی‌کند.
کد خبر: ۱۰۴۲۹۳۸

اسرائیل پدر تروریسم در منطقه و جهان است و علاوه بر رفتارهای وحشیانه و تروریستی، به اشکال متفاوت علیه ملت فلسطین از گروه‌های تروریستی حمایت و آنها را در بیمارستان‌های خود درمان می‌کند بخصوص جبهه النصره که یکی از گروه‌های تروریستی به حساب می‌آید.

سوال مهم این است که داعش که ادعای حمایت از مسلمانان را دارد، چرا تا به حال هیچ عملیاتی علیه اسرائیل دشمن اول مسلمانان انجام نداده است و حتی سخنی در دفاع از فلسطین و قدس و مسجد‌الاقصی بیان نمی‌کند؟ این سوال مهمی است که ما می‌توانیم از آن پی ببریم که برنده اصلی عملیات تروریستی داعش چه در ایران چه در دیگر کشورها، اسرائیل است.

نزدیکی اسرائیل و ترامپ

همچنین نباید این واقعیت را از نظر دور داشت که با توجه به نقش لابی صهیونیستی در آمریکا، نزدیکی اسرائیل با رؤسای جمهوری آمریکا به امری طبیعی تبدیل شده ولی ما دیدیم که ترامپ اولین رئیس‌جمهور آمریکا بود که دیوار البراق را زیارت کرد و در آنجا نماز خواند، این به معنای پشتیبانی ترامپ از سیطره اسرائیل بر قدس است، همچنین وی در این سفر سخنرانی آتشینی علیه ایران و حماس ایراد کرد. رئیس جمهور آمریکا معتقد است که شهرک‌سازی در قدس در تضاد با صلح با فلسطینیان نیست. بنابراین با چنین رویکردی می‌بینیم که روابط ترامپ و اسرائیل نسبت به دوران ریاست جمهوری باراک اوباما گرم‌تر هم خواهد شد.

اثرگذاری لابی صهیونیستی بر اروپا

مسلم است که آمریکا و اروپا تحت نفوذ لابی‌های صهیونیستی قرار دارند که برای حفظ منافع اسرائیل در آمریکا و اروپا ایجاد شده‌اند، نقش این لابی در تصمیم‌گیری کشورهای مختلف جهان قابل انکار و کتمان نیست، اما مهم‌تر از آن این است که چگونه با این لابی‌ها مقابله کنیم تا بتوانیم منافع خودمان را حفظ کنیم؟

این امر نیاز به دیپلماسی فعال کشورهای مسلمان و عرب در آمریکا و اروپا دارد. کشورهای اسلامی باید به صورت گسترده فعال باشند تا صحنه برای اسرائیل خالی نماند. از طرف دیگر سازمان‌های مردم‌نهاد از طریق فعالیت بیشتر می‌توانند مسائل مسلمانان و عرب را ازجمله فلسطین برای آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها توضیح دهند.

نزدیک شدن اسرائیل و عربستان

متاسفانه نزدیک شدن اسرائیل و عربستان شاید از توافقنامه کمپ دیوید هم بدتر باشد. این یک خنجر تمام‌عیار است که نه‌تنها به پشت فلسطینی‌ها بلکه به پشت تمام مسلمان‌ها ضربه می‌زند.

عربستان فکر می‌کند ایران دشمن او و مسلمانان است، در حالی‌که اسرائیل دشمن اول و تاریخی ماست و ریشه بسیاری از مشکلات منطقه خاورمیانه به اسرائیل برمی‌گردد. متاسفانه عربستان دیگر حرمت کعبه مشرفه و مکه مکرمه و مدینه منوره را رعایت نمی‌کند و روابط مخفیانه با اسرائیل دارد.

اخیرا هم ترامپ مستقیم از ریاض به تل‌آویو سفر کرد و این زنگ خطری است که در روابط عربستان و اسرائیل بزودی علنی خواهد شد، اما این روابط به نفع عربستان نخواهد بود. مگر مصر یا اردن با اسرائیل رابطه برقرار کرده بودند چه سودی برایشان داشت؟ رابطه با اسرائیل به ضرر عربستان و کل منطقه است.

عامر الیاسری / دانشجوی فلسطینی در ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها