موضوع فلسطین یک موضوع تقریبا دامنه‌داری است، حدود 70 سال است که سرزمین فلسطین توسط رژیم غاصب صهیونیستی اشغال شده و اهداف بلندی را صهیونیست‌ها در اشغال این سرزمین در جغرافیای مسلمانان دنبال می‌کردند، بنیانگذاران رژیم صهیونیستی توصیه قابل‌توجهی را یعنی همان پرچم معروف رژیم صهیونیستی که نیل تا فرات در آن ترسیم شده مشخص بود که نقطه نهایی آنها توقف در سرزمین فلسطین نبوده و علی‌القاعده به دنبال اشغال بخش وسیعی از جغرافیای اسلام حتی به‌صورت فیزیکی، گسترش جغرافیایی و توسعه مرزهای خودشان در محدوده بین نیل تا فرات تعریف کرده بودند، بنیانگذاران رژیم صهیونیستی ابایی از اظهار این موضوع نداشتند آنها همواره به پشت‌گرمی آمریکایی‌ها این روند را ادامه می‌دادند.
کد خبر: ۱۰۴۲۹۳۵

اگر موضوع فلسطین را به دو مقطع قبل از انقلاب و بعد از نامگذاری روز جهانی قدس تقسیم کنیم، به هیچ وجه منکر مبارزات مردم فلسطین در مقطع قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نیستیم. فلسطینی‌ها مخصوصا سازمان آزادیبخش فلسطین شهدای بسیاری را برای دفاع از مردم فلسطین و دستیابی به سرزمین مادری خودشان تقدیم کردند و سال‌های بسیاری با رژیم صهیونیستی مبارزه کردند تا این‌که به‌دلیل خیانتی که کشورهای عربی در آن مقطع کردند و پیمان ویژه‌ای را برای حل و فصل موضوع فلسطین تحت عنوان پیمان کمپ دیوید امضا کردند. بعد از آن مقطع شاهد بودیم روند سازش با رژیم صهیونیستی در دستور کار بسیاری از جمله حتی همان سازمان آزادیبخش فلسطین قرار گرفت. از این مقطع بود که تقریبا رژیم صهیونیستی تصور کرد که به مرحله‌ای رسیده که توانسته خود را تثبیت کند.

وقوع انقلاب اسلامی در ایران به دلیل اهمیتی که پیام انقلاب اسلامی داشت، سرنگون شدن یکی از همپیمانان و پشتیبان رژیم صهیونیستی یعنی رژیم پهلوی در ایران؛ بین مسلمانان و افکار عمومی بسیار مهم بود که موضع انقلاب اسلامی مخصوصا شخص حضرت امام(ره) در خصوص فلسطین چیست. نگاه به دو اقدام راهبردی یعنی تعطیل کردن سفارت رژیم صهیونیستی و بازگشایی سفارت فلسطین در ایران در مقطع پیروزی انقلاب اسلامی نگاه گفتمان انقلاب اسلامی به مساله فلسطین و رویارویی با رژیم صهیونیستی را بخوبی روشن می‌کند. با پیام امام و نامگذاری روز جهانی قدس برای حمایت همه امت اسلامی از آرمان فلسطین و مردم مظلوم فلسطین برای دستیابی به حقوق حقه خودشان و روز جهانی قدس تاثیرات بسیار شگرفی را در زنده شدن مجدد موضوع فلسطین و تبدیل آن به مساله امت اسلامی داشت.

روز جهانی قدس موجب جلب توجه تمام آزادیخواهان و همه مخالفان ظلم و ستم صرف‌نظر از دین و قومیتشان به موضوع فلسطین و ظلم وارده به آنها شد و تاثیرات قابل توجهی داشت.

راهبرد صهیونیست‌ها: فراموشی مساله فلسطین

در دنیا و در مقابل استراتژی تعریف‌شده رژیم صهیونیستی که به دنبال عادی‌سازی موضوع و به فراموشی‌ سپردن مساله فلسطین بود این اقدام حضرت امام(ره) در ماه رمضان که برای مسلمانان اهمیت دارد معنا و مفهوم ویژه‌ای به لحاظ مذهبی در بین مسلمانان داشت.

قبل از این اقدام امام راحل هم نامگذاری‌های بسیاری برای موضوع فلسطین صورت گرفته بود اما همه به این مطلب اذعان دارند که روز قدس که توسط حضرت امام نامگذاری شد شرایط جدیدی به وجود آورد که ما هر سال شاهدیم در ام‌القرای اسلام و ایران مردم ما در هر شرایطی دومین راهپیمایی بزرگ سالانه خود را در روز جهانی قدس برگزار کرده و همواره فریاد مظلومیت مردم فلسطین را سر می‌دهند و یک بار دیگر در هر سال توجه افکار عمومی را به این مساله جلب می‌کنند. واقعیت مطلب آن است که بدون اغراق باید بگوییم که رژیم صهیونیستی که به‌دنبال توسعه قلمرو جغرافیایی خود از نیل تا فرات بود روز جهانی قدس، تاثیرات و پیامدهای این روز رژیم صهیونیستی را وادار کرد در همین سرزمین محدودی که اشغال کرده دیوار بکشد. یعنی استراتژی توسعه جغرافیایی و کشیدن دیوار به دور همین سرزمین محدود محصول روز قدس است. بدون اغراق اعتماد به نفسی که در مردم فلسطین و لبنان برای مبارزه با رژیم صهیونیستی شکل گرفت محصول نامگذاری حضرت امام(ره) و توجه ایشان به مساله فلسطین و تداوم تاکید توسط رهبر معظم انقلاب طی 28 سال گذشته شرایط را برای جریان مقاومت در مقابل رژیم صهیونیستی تقویت کرده و بدون اغراق رژیم صهیونیستی را به یک انزوای جدی سوق داده است. صرف‌نظر از شش سال اخیری که با شیطنت آمریکایی‌ها، اسرائیلی‌ها و مرتجعان کشورهای عربی در جغرافیای اسلام درگیری‌ها در سوریه، لیبی، یمن و بحرین تنفس مصنوعی مجدد به رژیم صهیونیستی بود که بعد از درگیری‌‌هایی که با حزب‌الله لبنان وجریان حماس در غزه داشت در یک انزوای کامل فرورفته بود. بنابراین پیامدهای روز جهانی قدس برای مردم فلسطین امر بسیار مبارکی بود و توانست موضوع فلسطین را همواره زنده و تازه نگه دارد. هر سال در آستانه روز جهانی قدس و پس از آن تحلیل و اخبار بسیاری در مورد این موضوع صرف‌نظر از مخالفان و موافقان مخابره می‌شود. همین موضوع اجازه نمی‌دهد که مساله فلسطین به فراموشی سپرده شود، این دقیقا مقابل راهکاری است که صهیونیست‌ها دنبال می‌کردند یعنی به فراموشی سپرده شدن مساله فلسطین.

در سال‌های اخیر شاهد بودیم قبل از درگیری‌هایی که در جغرافیای جهان اسلام در شش سال گذشته آغاز شد مساله فلسطین مساله اول و مورد توجه همه جامعه اسلامی بود و انصافا مردم فلسطین خصوصا مردم غزه با رشادت و از خودگذشتگی که در محاصره داشتند توانستند میدان‌دار مساله مبارزه با فلسطین شوند و از نخوت و سستی که احساس می‌شد در سرزمین فلسطین وجود دارد شرایط جدیدی به وجود آمد و سرمایه بسیار گرانسنگی را برای مقابله با رژیم صهیونیستی مقابل امت اسلامی قرار داد. هدف طراحی دشمن از کشاندن درگیری‌ها در جغرافیای جهان اسلام همین بود که دوباره بازگشتی به داخل جغرافیای جهان اسلام داشته باشند که اسرائیلی‌ها بتوانند تجدید قوایی داشته باشند اما بدون توجه به رفتارها و طراحی‌های دشمن مطمئنا شاهدیم روند آگاهی در جهان اسلام و در نزد افکار عمومی به گونه‌ای است که مجددا موضوع فلسطین به‌عنوان مساله اول جهان اسلام طراحی می‌شود.

صهیونیست‌ها، حامی جریان ترور

زمانی که می‌گوییم آرمان و موضوع فلسطین سخن از وحدت امت اسلامی مطرح می‌کنیم و حرف از افشای توطئه‌های دشمنان امت اسلامی می‌زنیم که اسرائیلی‌ها سردمدار این طراحی‌ها هستند و تمام سرنخ‌هایی که مشکلات را در جهان اسلام به وجود آورده سرنخ اصلی و کانون آن توطئه رژیم صهیونیستی با پشتیبانی آمریکایی‌هاست. بدون شک پشت پرده ترور دانشمندان هسته‌ای ایران و تداوم درگیری‌ها در لیبی و یمن صهیونیست‌ها هستند. آنها تلاش می‌کنند روند رویارویی امت اسلامی با خودشان را به روندهای رویارویی در جغرافیای جهان اسلام تبدیل کنند. همین حوادثی که ما در سال‌های اخیر شاهد بودیم و آخرین نمونه آن اتفاقات بین قطر و عربستان است.

شاید مهم‌ترین هدف سفر ترامپ به عربستان و جمع کردن 50 نفر از سران خائنین کشورهای عربی هم علاوه بر آن منافع استبدادی و گرفتن رشوه سنگین از سعودی‌ها هدف دومی و جدی‌اش این بود که روند عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با صهیونیستی را مطرح کند، مصداق این سخن نیز این است که ترامپ بلافاصله بعد از ریاض به تل‌آویو سفر می‌کند و در آنجا رسما اعلام می‌کند که ما دیگر شاهد دشمنی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی نیستیم و روند در حال عادی شدن هست. تلاش می‌کند جمهوری اسلامی ایران، حزب‌الله و جریان مقاومت را در ذهن حاکمان قبیله‌ای که در کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس هستند جایگزین رژیم صهیونیستی کند، اما ملاحظه کردیم در طول 38 سال گذشته افکار عمومی مجددا آگاه می‌شوند که اگر یک روزی صدام همین پروژه و مبارزه با جمهوری اسلامی را جایگزین مبارزه با رژیم صهیونیستی کرده بود ملت ما و مردم منطقه و افکار عمومی جهان همه شاهد هستند که دیگر آثاری از صدام نیست. بنابراین همپیمانان صدام باید از آن واقعه تاریخی درس بگیرند و سرنوشت صدام و حزب بعث را در عراق نگاه کنند. اعتقاد قلبی و عمیق داریم که آرمان فلسطین آرمان حقی است و حتما این آزادی در آینده نزدیک تحقق پیدا خواهد کرد. در روز قدس امسال باید مقابله‌ با طرح عادی‌سازی و سازش کشورهای اسلامی با رژیم صهیونیستی به‌صورت جدی مدنظرمان باشد، این طرح توطئه بسیار خطرناکی است و می‌تواند مشکلات بسیاری برای امت اسلامی به‌دنبال داشته باشد.

سردار رمضان شریف / رئیس ستاد انتفاضه قدس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها