وقتی به کمک داروها و گازهای بی‌هوشی، هوشیاری فرد با ایجاد خواب سبک یا عمیق متوقف شود، فرد در وضعیت بی‌هوشی عمومی قرار دارد و برای عمل جراحی توسط تیم پزشکی آماده است. داروهایی که برای بی‌هوشی عمومی استفاده می‌شود از طریق ماسک تنفسی یا به صورت وریدی تجویز می‌شوند و فرد در طول عمل جراحی دردی احساس نخواهد کرد و در این مدت متخصص بی‌هوشی مراقب است قلب، ریه و کلیه‌های بیمار عملکرد مناسبی داشته باشند.
کد خبر: ۱۰۴۲۴۸۹

آمادگی‌های قبل، حین و بعد از بی‌هوشی

 یکی از مهم‌ترین نکات قبل از انجام هرگونه عمل جراحی، ناشتا بودن بیمار به مدت هشت تا ده ساعت قبل از عمل و پرهیز از استعمال دخانیات از 24 ساعت پیش از بی‌هوشی است. در صورت بی‌توجهی به این نکات، بعد از عمل سرفه و استفراغ رخ خواهد داد.

بیمار به کمک پرستار وارد اتاق عمل می‌شود. روی تخت عمل دراز می‌کشد. فشار‌سنج برای کنترل فشار خون به بازو یا ساق پا بسته می‌شود. برای تزریق داروهای لازم در حین عمل یک سرم به دست وصل می‌شود. ممکن است در حین بی‌هوشی یک لوله راه هوایی درون نای بیمار قرار گیرد و به دستگاه تنفس مصنوعی وصل شود تا اکسیژن کافی یا گازهای بی‌هوشی از این طریق به بدن برسد تا بیمار در تمام طول عمل خواب باشد .

 پس از اتمام جراحی، لوله‌های تنفسی جدا و بیمار بتدریج بیدار می‌شود و صدای پرستار یا پزشک بیهوشی را می‌شنود که از او می‌خواهد آب دهانش را ببلعد و خوب نفس بکشد.

 بیمار تا بیداری کامل در اتاق بهبود می‌ماند و پرسنل آموزش دیده علائم حیاتی او را مورد بررسی و نظارت قرار می‌دهند .

 در صورتی که بیمار حالت تهوع و استفراغ داشت با کمک پرستار سر بیمار به یک سمت چرخانده می‌شود و محتویات دهانی را خارج می‌کنند.

 در صورتی که فرد می‌خواست سرفه کند، پرستار به او آموزش می‌دهد که بیمار دست خود را روی محل عمل بگذارد و آرام سرفه کند.

 اگر بیمار درد داشته باشد داروی مسکن به صورت وریدی (آمپول) یا از طریق رکتوم (شیاف) تجویز می‌شود.

 بیمار تا چند ساعت پس از بی‌هوشی باید همچنان ناشتا بماند تا زمانی که پزشک به او دستور خوردن و آشامیدن بدهد .

 گاهی ممکن است بیمار پس از پایان بی‌هوشی مدت بیشتری در اتاق بهبود بماند یا به تصمیم تیم جراحی بعد از عمل به بخش دیگری منتقل شود.

عوارض احتمالی بی‌هوشی

 درد، گرفتگی صدا، تهوع، استفراغ و کاهش یا افزایش تعداد ضربان نبض از علائم شایع بی‌هوشی است. عوارضی که بندرت مشاهده می‌شود گردن درد، کمر درد، آسیب لب و دندان و گلو، هوشیاری در حین بی‌هوشی، ورود محتویات معده به مجرای تنفسی و آسیب عصبی است.

یکی از عارضه‌های بی‌هوشی عمومی عدم تنفس کافی بیماران بعد از عمل به دلیل وجود درد است. در واقع تنفس‌های کوتاه و کم‌حجم و کم‌عمق موجب تجمع ترشحات و کاهش حجم ریه می‌شود که نفس کشیدن عمیق کمک موثری در کاهش عوارض ریوی خواهد داشت.

فاخره بهبهانی

مدرس امداد و کمک‌های اولیه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها