اضافه وزن و چاقی در بین 60 درصد ایرانی‌ها

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تغییر الگوی غذایی و کم‌تحرکی در جامعه، اضافه وزن و چاقی برای 60درصد مردم را در پی داشته است.
کد خبر: ۱۰۳۸۳۰۴

زهرا عبداللهی در گفت وگو با ایرنا در مورد آخرین وضعیت اضافه وزن و چاقی در کشور اظهار کرد: مقایسه نتیجه دو مطالعه در سال‌های 91 و 95 نشان می‌دهد؛ شیوع چاقی و اضافه وزن در کشور بیشتر شده است و به طور متوسط 60 درصد جمعیت 15 تا 64 ساله چاق هستند. همچنین در گروه های سنی مختلف 45 تا 55 سال و 55 تا 65 سال این رقم به 70 تا 75 درصد می‌رسد، ضمن این‌که شیوع چاقی و اضافه وزن در همه گروه‌های سنی خانم‌ها خیلی بیشتر است.

وی با اشاره به تغییر الگوی غذایی در جامعه گفت: مصرف زیاد مواد قندی، شکر، چربی، روغن و غذاهای چرب و سرخ شده همچنین فست‌فودها، نوشیدنی‌های قندی زیاد و مصرف کم سبزی و میوه یکی از دلایل این امر است.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: مصرف سبزی و میوه عامل پیشگیری از چاقی و بیماری‌های قلبی و عروقی است که در سبد غذایی مردم کاهش یافته است.

عبداللهی ادامه داد: همین مطالعه نشان می‌دهد 90 درصد مردم تحرک کافی ندارند و این موضوع در خانم‌ها بیشتر از آقایان شایع است.

وی با تاکید بر اهمیت توجه به اضافه وزن و چاقی افزود: اضافه وزن و چاقی خطر دیابت، فشار خون و چربی خون بالا، سکته‌های قلبی و مغزی و سرطان‌های دستگاه گوارش را بیشتر می‌کند. اگر 60 تا 70 درصد مردم اضافه وزن و چاقی دارند باید منتظر بود شیوع این بیماری‌ها بیشتر شود.

این کارشناس امور تغذیه در مورد فعالیت‌ها در این زمینه نیز گفت: وزارت بهداشت با کمک بخش‌های دیگر روی استاندارد محصولات غذایی کار می‌کند تا میزان قند، چربی و نمک محصولات کاهش یابد؛ مثلا استاندارد کاهش قند نوشابه‌ها مصوب و به صنایع نوشابه سازی مهلت داده شده از اول شهریور امسال قند محصولات خود را 10 درصد کاهش دهند. این مورد برای آبمیوه‌ها نیز وجود دارد. وی به کاهش میزان نمک در نان اشاره کرد و افزود: برای کاهش نمک در نان خیلی تلاش کردیم؛ زیرا میزان نمک نان 3/2 درصد بود که یعنی مردم روزی شش تا هفت گرم از نان نمک می‌گرفتند، در حالی که براساس توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی باید در طول روز کمتر از پنج گرم نمک خورده شود.

عبداللهی ادامه داد: با مصوبه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی، نمک نان به کمتر از یک درصد رسید و اکنون بازرسان بهداشت محیط در نانوایی‌ها آن را کنترل می‌کنند که قدم بسیار بزرگی بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها