اصول سیاست خارجی که در اندیشه امام خمینی(ره) برگرفته از اندیشه اسلام و شیعه تجلی پیدا کرده بود و عملی شد در چند محور خلاصه می‌شود.
کد خبر: ۱۰۳۷۸۲۹

یکی آن‌که در سیاست خارجی هدف در وهله اول اعتقادی و بر مبنای دفاع از اسلام و گسترش آن است و در مرحله دوم دفاع از نظام جمهوری اسلامی و دفاع از امنیت و منافع آن است. یعنی در نگاه امام سطح اول در عرصه سیاست خارجی انقلاب اسلامی و سطح دوم جمهوری اسلامی است. این دو با هم ارتباط کامل دارند و از نظر امام این دو قابل تفکیک نیستند.

سطح اول منافع اعتقادی ما را تشکیل می‌دهد و سطح دوم هم منافع و امنیت ملی را در بر می‌گیرد. حال با این زاویه دید این تعابیر را به صورت مفهومی به‌عنوان اصول سیاست خارجی باید شناخت. یکی از این تعابیر بحث استکبارستیزی و مقابله با ظالمین بین‌المللی است که در مضامین امروزی آن می‌توان از تمدن غرب و در راس آن آمریکا و متحدان اروپایی آن را نام برد. به عبارت دیگر همه کشورهایی که به صرف داشتن قدرت برتر در بین سایر دولت‌ها و ملت‌ها برای خود جایگاه و حقوق ویژه قائل هستند در شمار همان تعبیر استکبار قرار می‌گیرند. بحث بعدی عدالت‌خواهی، حق‌طلبی، کمک به مظلومین،‌ تلاش برای برقراری عدالت در دنیا و مقابله با بی‌عدالتی‌های است که در قانون اساسی ما هم با همین تعابیر از آن یاد شده است. در کنار این موارد دفاع از امنیت و منافع ملی جمهوری اسلامی به‌عنوان ام‌القرای جهان اسلام به‌عنوان یکی از اصول سیاست خارجی امام راحل بود. این اصول در سطح اول و دوم نه با هم مزاحمتی دارند و مانعی هم برای یکدیگر نیستند اما در عین حال اولویت‌بندی می‌شوند و اگر شرایط به حدی سخت و دشوار شود در نهایت در نگاه امام حفظ نظام از اوجب واجبات است. به این معنا که نظام جمهوری اسلامی به عنوان کانون انقلاب اسلامی باید حفظ شود تا براساس آن بتوان سایر اصول سیاست خارجی را اجرا کرد.

بر همین مبنا می‌توان دفاع و حمایت ایران از محور مقاومت را در عرصه سیاست خارجی ارزیابی کرد. تجلی این راهبرد در دفاع از ملت فلسطین است که براساس دکترین سیاست خارجی ایران، این‌گونه نیست که مبارزه با رژیم صهیونیستی علیه منافع ملی ما باشد بلکه کاملا در راستای امنیت و منافع ملی ما است.

دکتر محمدصادق کوشکی/ استاد دانشگاه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها