در حالی ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، برخلاف میل باطنی‌‌اش برای دستیابی به قدرت سیاسی بالاتر وارد رقابت‌های انتخاباتی زودهنگام شد، که اغلب کارشناسان براین باورند سایه سنگین برگزیت یا همان خروج بریتانیا از اتحادیه اقتصادی اروپا می‌تواند برخی معادلات احتمالی انتخابات آینده انگلستان را دستخوش تغییراتی عمده کند.
کد خبر: ۱۰۳۷۰۶۵

در این زمینه کارشناسان با اشاره به تعداد مهاجرانی که تأمین‌کننده نیروی کار ماهر سرمایه‌گذاران و صاحبان کسب‌وکار بریتانیایی هستند اعلام می‌کنند با توجه به مشکل تأمین نیروی کار ماهر در این کشور، بسیاری از کارآفرینان نگران آینده فعالیت‌های اقتصادی خود در بریتانیا هستند. از این رو شعارهای تبلیغاتی دو رقیب اصلی یعنی جرمی کوربین و ترزا می‌در این زمینه می‌تواند تعیین‌کننده باشد.

آمارهای نگران‌کننده

براساس جدیدترین نظرسنجی‌ها در جامعه انگلستان، مشخص شده مقبولیت حزب محافظه‌کاران به رهبری ترزا می‌ کاهش یافته و فاصله این حزب با دیگر رقبای انتخاباتی بسیار نزدیک شده است.

در این نظرسنجی‌ها میزان مقبولیت حزب ترزا می‌تقریبا 9 درصد کاهش یافته و تقریبا به 46 درصد نزدیک شده است، در حالی که حزب رقیب بیش از 35 درصد از آرای جامعه را دارد.

کارشناسان در این‌باره تاکید می‌کنند با در نظر گرفتن این که ترزا می‌برای دستیابی به قدرت بیشتر حداقل به 150 کرسی پارلمان احتیاج دارد، روند فعلی می‌تواند برنامه‌های وی برای اجرای موفقیت‌آمیز خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را با چالشی جدی مواجه کند.

از سوی دیگر افزایش روند خروج کارگران خارجی از بازار کار این کشور باعث افزایش نگرانی‌ها در میان صاحبان سرمایه و کارآفرینان شده است به صورتی که اتحادیه کارگران لندن در این زمینه اعلام کرده است اقتصاد انگلستان بر اساس اطلاعات موجود به شکل قابل توجهی به ورود کارگران مهاجر ماهر وابسته شده است و در صورت اجرایی شدن برنامه برگزیت و اجبار بازگشت این کارگران به کشورهای خود، مشکلات عمده‌ای برای فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی بریتانیا ایجاد خواهد شد.

در این زمینه دفتر آمار مهاجرت بریتانیا اعلام کرده است به دلیل آغاز روند خروج بریتانیا از اتحادیه اقتصادی اروپا روند بازگشت کارگران مهاجر به کشورهایشان نزدیک به 3 درصد افزایش یافته به صورتی که در سال 2015 میلادی تنها 84 هزار کارگر مهاجر به زادگاهشان بازگشته‌اند اما در سال پس از آن با جدی شدن اجرای برگزیت کارگران مهاجری که خاک بریتانیا را ترک کرده‌اند حدود 250 هزار نفر بوده‌اند.

مشکلات اما به این بخش ختم نشده و روند جذب دانشجویان خارجی به اقتصاد بریتانیا نیز با شیب تندی نزولی شده است. گروهی که قرار است پس از فارغ‌التحصیلی بخش قابل توجهی از فعالیت‌های مولد اقتصادی بریتانیا را برعهده‌گرفته و گردش مالی قابل توجهی در اقتصاد این کشور ایجاد کنند. به عنوان مثال سال گذشته تعداد دانشجویان خارجی جذب شده به سیستم آموزشی بریتانیا با کاهش 32 هزار نفری، تنها 136 هزار نفر بوده است.

جنگ میان 2 نسل

همان‌طور که قبلا نیز اشاره شد، نگرانی صاحبان سرمایه و همچنین کارآفرینان بریتانیایی به دلیل خروج کارگران ماهر خارجی از بریتانیا پس از برگزیت، باعث شده این بخش قابل توجه از جامعه بریتانیا نسبت به شعارهای انتخاباتی کاندیداهای انتخاباتی توجه داشته باشند و بیشتر به دنبال دریافتن اطلاعات از برنامه‌هایی هستند که بتواند آینده اقتصادی آنها را تضمین کرده و باعث رونق کسب‌وکارشان باشد.

این در حالی است که سیاست‌های اقتصادی و بین‌المللی ترزا می‌تاکنون نتوانسته پاسخ مناسبی به سؤال‌های بسیار مهم اقتصادی گروه یادشده بدهد و برنامه حمایتی وی از سالمندان به نوعی عاملی برای حمله جناح رقیب یعنی حزب کارگر به حزب محافظه‌کار شده است.

در برنامه ارائه شده از سوی حزب محافظه‌کار به رهبری ترزا می، مراقبت از سالمندان و کمک‌هزینه‌های نگهداری از آنها مطرح شده است در حالی که حزب رقیب این روند را هزینه‌ای اضافه در شرایط اقتصادی حال حاضر بریتانیا دانسته و از آن به عنوان جنگ میان دو نسل یاد کرده است.

جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر درباره این برنامه می‌گوید: امروز همه می‌دانیم دستیابی کارآفرینان به نیروی کار متخصص به دلیل افزایش موج بازگشت کارگران مهاجر خارجی به دلیل آینده نامشخص برگزیت بسیار سخت شده است . روند پیر شدن جمعیت انگلستان و همچنین دستیابی به کارگران ماهر بریتانیایی نیز برای کارفرمایان چالشی قابل توجه است و به جای این که منابع اقتصادی کشور برای نگهداری از سالمندان هزینه شود، بهتر است به فکر نسل جوان باشیم.

رهبر حزب کارگر در ادامه می‌افزاید: سالمندان اکنون در شرایط مناسبی هستند و می‌توان با استفاده از رونق اقتصادی و افزایش درآمدهای خانواده‌های انگلیسی زمینه بهبود شرایط نگهداری از آنها را نیز فراهم کرد. بنابراین منابع اقتصادی دولت لازم است برای آموزش و افزایش سطح مهارت‌های کاری کارگران جوان شود تا بتوانیم شاهد رونق اقتصادی باشیم.

گردش مالی قابل توجه

سیموس نِوین، رئیس سیاست اشتغال و مهارت در موسسه مدیران درباره مشکلات اقتصادی خروج کارگران مهاجران خارجی از اقتصاد بریتانیا می‌گوید: آمارهای منتشرشده از میزان وابستگی تولید بریتانیا به استفاده از کارگران مهاجر، بیانگر آن است که بخش قابل توجهی از گردش مالی کشور به واسطه فعالیت و حضور آنها در بریتانیاست. به همین دلیل اگر این افراد از اقتصاد بریتانیا حذف شوند، قطعا چالش‌های اقتصادی گسترده‌ای تجربه خواهد شد.

نوین در ادامه می‌افزاید: کارگران مهاجر خارجی در اقتصاد بریتانیا بین سال 2000 تا 2011 میلادی رقمی بالغ بر 20 میلیارد پوند گردش مالی در اقتصاد این کشور داشته‌اند که این افراد ملزم به پرداخت مالیات به دولت نیز بوده‌اند از این رو حفظ فعالیت‌های افراد یادشده در اقتصاد بریتانیا الزامی است به این دلیل که نه تنها کارفرمایان از آن استفاده خواهند کرد بلکه دولت درآمد قابل توجهی از حضور کارگران خارجی با دریافت مالیات تجربه می‌کند.

رئیس سیاست اشتغال و مهارت در موسسه مدیران معتقد است کارفرمایان امروز با در نظر گرفتن این سهم اقتصادی کارگران مهاجر نگران سیاست‌های اقتصادی دولت آینده بریتانیا هستند و شعارهای تبلیغاتی رقبای انتخاباتی می‌تواند در این انتخابات تعیین‌کننده باشد. به عنوان مثال ابتدای سال گروهی از صاحبان مزارع برای دستیابی به کارگران فصلی ارزان‌قیمت دست به اعتراض زدند چون کارگران خارجی که عموما از شرق اروپا به بریتانیا برای کار آمده بودند به کشورهایشان بازگشته بودند.

به گفته این مقام صنفی، هزینه دستمزد کارگران فصلی مهاجر نسبت به کارگران انگلیسی تقریبا 20 درصد متفاوت است و عدم دستیابی کارفرمایان به کارگران ارزان‌قیمت می‌تواند باعث گران شدن محصول نهایی شود که رقابت‌پذیری در بازار را برای این محصولات کاهش خواهد داد و اولین گرانی‌ها در محصولات کشاورزی ایجاد خواهد شد. این در حالی است که پیش‌بینی می‌کنیم افزایش قیمت‌های محصولات صنعتی نیز در مرحله بعدی اتفاق بیفتد چون کارگران ماهر خارجی در بازار انگشت‌شمار شده‌اند و کارگران انگلیسی نمی‌توانند تقاضای موجود را پاسخ دهند. از این رو روند افزایش دستمزدها برای جذب نیروی کار ماهر در میان کارفرمایان سرعت گرفته است.

منبع: بلومبرگ/ ایندیپندنت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها