عربستان سعودی در شرایط کنونی در وضعیت خاصی بسر می‌برد. این کشور با تصور این ‌که داشتن ثروت زیاد حاصل از فروش نفت می‌تواند مشکلات پدید آمده را رفع و رجوع کند دچار اشتباهات بیشتری شده است.
کد خبر: ۱۰۳۵۸۱۰

سرمداران سعودی توهم وجود دشمن در منطقه را دارند در حالی که ممکن است این کشور دشمن پنداشته شده صرفا یک رقیب در منطقه باشد و قصد این کشور هم دشمنی نباشد، اما تلاش عربستان در تبدیل یک رقیب به دشمن آن هم از طریق بسیج افراد و تعدادی از کشورها و دعوت از رئیس جدید دولت آمریکا باعث جبران نقایص و کمبودهای این کشور در مقابل رقیبشان در منطقه نمی‌شود.

دشمن اصلی عربستان سیاست‌های مسئولان این کشور است و در برابر این وضعیت که ناشی از سوء برداشت و سوء تحلیل دچار اشتباهاتی می‌شود، همه اقداماتش عملا به ضرر خودش تمام می‌شود. منطقه در حال تحول است. مردم منطقه خواهان تغییر وضع موجود هستند و این وضعیت ناشی از حضور رژیم‌های خودکامه است و خاندان‌هایی که بر ملت‌ها حکومت می‌کنند هیچ‌گونه نقشی برای تصمیم‌گیری آنها باقی نگذاشتند. تصور عربستان بر این بوده و هست که از سال 1957 میلادی حکومت سوریه را به زیر بکشد. عربستان تلاش می‌کرده که با استفاده از قدرت و پشتیبانی آمریکا و ایجاد ائتلاف با ترکیه و حکومت پادشاهی آن زمان عراق،‌ رژیم سوریه را به زیر بکشد، اما این توطئه 57 ساله تحقق پیدا نکرد. عربستان در دور جدید از 5 الی 6 سال پیش تلاش مجددی برای ساقط کردن حکومت سوریه در پیش گرفت. از زمان سقوط حکومت پادشاهی در عراق، عربستان هرگز به نفع ملت عراق کار نکرد بلکه همواره تلاش کرد مشکلاتی برای مردم این کشور به وجود آورد که در کودتاهای متوالی در بعد از پادشاهی شاهد آثاری از این موضوع و نقشی که عربستان در این زمینه داشت، ‌بودیم. زمانی کودتای بعثی‌ها در پی بلندپروازی‌های صدام برای تحمیل جنگ بر جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت و آن زمان عربستان به صورت همه‌جانبه از حکومت بعثی حمایت می‌کرد. همین وضعیت نسبت به یمن اعمال می‌شد. عربستان یک زمانی با زیدی‌های یمن و امام یمن علیه جمهوریخواهان یمن متحد شد و زمان دیگری با عشایر و قبایل حاشد علیه بخش دیگری از حاکمیت یمن متحد شد و اخیرا با عده‌ای از قبایل جنوب یمن علیه عشایر و مردم شمال یمن متحد می‌شود و در کنار القاعده و داعش علیه بقیه مردم یمن می‌جنگد.

این رویه، رویکرد همیشگی عربستان سعودی بوده است، اما مردم سوریه، عراق، یمن، لبنان و حتی فلسطین این شیوه‌های مزدورانه عربستان را شناخته‌اند و دیگر زیر بار توطئه‌های پترودلار نخواهند رفت و در برابر آن ایستادگی خواهند کرد. آخرین توطئه عربستان تلاش برای اتحاد با رژیم صهیونیستی است که عامل تمامی خرابی‌ها در منطقه غرب آسیاست. عربستان در تلاش است تا با رژیم صهیونیستی به صورت متحد درآید و علیه محور مقاومت و مرکزیت ایران به توطئه‌های گوناگونی روی آورده است. طبیعتا همچنان که در گذشته همه تلاش عربستان بی‌نتیجه بود اکنون این اقدامات مزدورانه و انحرافی عربستان با شکست مواجه خواهد شد و مردم عربستان علیه دولتی که اموال این ملت را به عنوان رشوه به آقای ترامپ بذل و بخشش می‌کند ساکت
نخواهند نشست.

صباح زنگنه/ تحلیلگر مسائل منطقه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها