گفت‌وگو با نصرالله افجه‌ای خوشنویس

لذت عجیبی از قرائت قرآن با صوت می‌برم

نصرالله افجه‌ای متولد 1312 در تهران خوشنویس، استاد نقاشیخط و از چهره‌های ماندگار این هنر است. او نشان درجه یک هنری را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرده و در هفتمین همایش چهره‌های ماندگار در آبان 1387 به عنوان چهره ماندگار رشته خوشنویسی برگزیده شد. او که بارها و بارها سوره حمد را خوشنویسی کرده، می‌گوید در بچگی قاری بوده و هنوز هم عجیب از قرائت قرآن با صوت لذت می‌برد. آثار افجه‌ای در معتبرترین حراج‌های داخلی و خارجی بخصوص بازار کشورهای اطراف خلیج‌فارس، بشدت طرفدار دارد. با او گفت‌وگویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.
کد خبر: ۱۰۳۳۴۷۰

مدت‌هاست نمایشگاهی از آثارتان برگزار نکردید. علت خاصی دارد؟

من سال‌هاست نمایشگاه نمی‌گذارم، چون برنامه کاری من تناسبی با نمایشگاه ندارد. حدود شش سال است که فقط کار می‌کنم و برایم اثری نمی‌ماند. به طور کلی نمایشگاه برای معرفی اشخاص است. ما کار خودمان را کردیم و در گوشه‌ای نشستیم. حالا نوبت جوان‌هاست. ما میدان را برای جوان‌ها خالی می‌کنیم.

رابطه شما با جوان‌ترها چطور است و چقدر آنها را حمایت می‌کنید؟

فوق‌العاده است. همیشه دوستشان دارم و حمایتشان می‌کنم. مستمر می‌آیند و تماس می‌گیرند و من هم در نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها با آنها صحبت می‌کنم و هر کاری از دستم برآید مضایقه نمی‌کنم. همین حالا دو نفر هستند که مرتب پیشم می‌آیند. یکی مهندس جوانی است که خط خوبی دارد و عربی را خوب می‌نویسد و در نوشتن روی کاشی هم مهارت دارد. آدم مستعدی است. از شهرری به لواسان می‌آید که مرا ببیند. در جشنواره‌های مختلف هم شرکت می‌کند. هر کاری از دستم برای جوان‌ها برآید، دریغ نمی‌کنم.

فرزندانتان هم در وادی هنر تنفس می‌کنند؟

پسرم مهندس ساختمان است، اما در کار ساخت و سازهای سنتی و ظریف است. دختر بزرگم برای تحصیل فرزندانش کاناداست و دستی در عالم هنر دارد. دختر کوچکم فارغ‌التحصیل سوره است و نقاشی خوانده. او هم ازدواج کرده و از کشور رفته، اما نقاشی می‌کند و خیلی هم به دکوراسیون علاقه‌مند است. دوره‌هایش را هم گذرانده است. این است که همه اهل خانواده من به نوعی در عالم هنر هستند.

ارتباط شما با آنها چگونه است؟

علاوه بر این‌که با فرزندانم همکاری و همفکری می‌کنم، بحث و گفت‌وگو هم داریم. علاقه‌ام به فرزندانم حتی به نوه‌هایم هم سرایت کرده. نوه دختری من سال سوم دانشگاه تهران است و معماری می‌خواند. درباره هنر با هم بحث می‌کنیم. یک نوه هم دارم که در کاناداست. در تهران نقاشی خوانده و آن طرف انیمیشن خوانده است. خیلی دوستش دارم. بعضی اوقات کارهایش را برایم می‌فرستد و با هم حرف می‌زنیم.

قرار است مرخصی بگیرد و چند روزی به ایران بیاید و من روزشماری می‌کنم. ارتباطم با اعضای خانواده این شکلی است و من به آنها دلخوش هستم. همسرم هم خانه‌دار و همفکر من است. وقتی بچه‌ها می‌آیند شاکله صحبت‌هایمان درباره هنر است.

بجز کارهای معمول خوشنویسی، اوقات فراغت خود را چطور سپری می‌کنید؟

من کار دیگری نمی‌کنم. فقط خوشنویسی می‌کنم. کارگاه من همیشه در منزل بوده است. در لواسان خانه‌ای دو طبقه دارم و طبقه دومش کارگاه من است. صبح‌ها به اتاق کارم می‌روم. البته ارتباطم با دنیای بیرون قطع نیست. گاهی تلویزیون می‌بینم و رادیو گوش ‌می‌دهم و گاهی تلفن می‌زنم، غروب‌ها هم گاهی کار می‌کنم و گاهی خرید. سفر هم می‌رویم. به سفر با خودروی شخصی علاقه‌مندم. من اخیرا ریزنویسی می‌کنم. این روشی است که در سال‌های اخیر پیش گرفتم. درواقع با ریزنویسی تصویرگری می‌کنم. جامعه هم از این هنر استقبال کرده است. تقاضای کار زیاد دارم.

این سبک ریز نویسی خیلی ظرافت دارد و دقت و حوصله زیادی می‌طلبد. شما اغلب آیات قرآن و روایات ائمه اطهار(ع) را می‌نویسید. می‌خواهم بدانم غرق شدن در این آیات و روایات چه لذتی دارد؟

خیلی لذت دارد. تظاهر نمی‌کنم، اما واقعا این طور است. همین‌که سوال را پرسیدید من حالت خاصی پیدا کردم. معمولا ریزنویسی‌های من کلماتی از سوره حمد است. هزارها و میلیون‌ها بار سوره حمد را نوشتم و تکرار کردم. آن فرمی که برای من حرکت می‌کند و آن غوری که در آن می‌توانم شناور باشم، لذت‌بخش است، اما فقط تاثیر روحی نوشتن این آیات است که می‌توانم ساعت‌ها بنشینم و حتی تا 12 ساعت کار کنم. پیری هست، کهولت هست، کمردرد هست، چشم ضعیف عمل کرده هست، اما همه اینها فدای همین کاری که می‌کنم. نسبت به قرائت قرآن خیلی حساسم. بچه که بودم در مدرسه قاری قرآن بودم و با صدای خوبی تقلید می‌کردم. هنوز هم وقتی از رادیو و تلویزیون قرائت قرآن گوش می‌کنم، همسرم می‌داند که باید سکوت کند. عجیب لذت می‌برم از قرائت قرآن با صوت زیبا، بخصوص قرائت قاریان مصری.

سجاد روشنی

دبیر صفحه آخر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها