بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی

آغاز رقابت‌های ورزش‌های زورخانه‌ای در باکو

قهرمانان ایرانی داخل گود
کد خبر: ۱۰۳۲۴۶۹

تیم ملی ورزش‌های زورخانه‌ای از چهارشنبه هفته گذشته در دهکده بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی مستقر شد و امروز در نخستین روز از مسابقه‌های زورخانه‌ای در بخش تیمی داخل گود می‌شود .

به گزارش خبرنگار جام‌جم از باکو، مسابقه‌های تیمی زورخانه‌ای با هیجان و حساسیت بسیار میان تیم‌های شرکت‌کننده بویژه تیم‌های؛ ایران، جمهوری آذربایجان، عراق و تاجیکستان در باکو میزبان چهارمین دوره بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی برگزار می‌شود. این مسابقه‌ها به‌صورت تیمی است و هر تیم پنج نفره بعد از انجام حرکات هماهنگ تیمی امتیازات رشته‌های مختلف را کسب می‌کند. این رشته‌ها شامل؛ ورود، شنو، نرمش، میل گیری، پا زدن، دعا و خروج است . هر تیم به مدت 12 دقیقه وقت دارد تا این حرکات را در مقابل داوران به نمایش بگذارد.

تیم ایران با داشتن بیشترین تعداد قهرمانی در رقابت‌های ورزش‌های زورخانه‌ای رکورددار قهرمانی آسیا و جهان است که برای نخستین بار در بازی‌های کشورهای اسلامی در باکو به دنبال کسب اولین قهرمانی در این بازی‌هاست. تیم جمهوری آذربایجان به عنوان جدی‌ترین حریف ورزشکاران زورخانه‌ای ایران مطرح است.

سرمربی تیم ملی زورخانه‌ای مصطفی مرادی فر بوده که علیرضا غلامی به عنوان مربی در کنار وی است. سرپرستی این تیم را مجتبی جوهری رئیس فدراسیون ملی ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای ایران بر عهده دارد. امروز تیم ایران با علی جلیل‌جو، محسن گلستانی، پژمان سکونتی، هیمن میرزایی و مبین زیبا لقا، در بخش تیمی وارد گود می‌شود. فردا نیز در هنرهای فردی؛ مصطفی مفید و بابک جعفری نمایندگان ایران هستند. محمدرضا حسن‌پور مرشد تیم ملی نیز برای ورزشکاران این رشته هنرنمایی می‌کند.

ورزشکاران پای صندوق رای

همزمان با حضور مسئولان دو فدراسیون جهانی و ملی، ورزشکاران ورزش‌های زورخانه‌ای، اعضای کادر فنی و ورزشکاران دوومیدانی، اعضای تیم ملی بوکس و تعدادی از همراهان کاروان ورزشی ایران در چهارمین دوره بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی در باکو آرای خود را به صندوق رای ریختند.

دیروز محسن مهرعلیزاده در محل رای‌گیری گفت: حضور پرشور ایرانیان ساکن آذربایجان نشانه امیدواری، اعتماد و تعصب به نظام پرشکوه جمهوری اسلامی است. مردم کشورمان قصد دارند آینده پرشکوه کشورشان را تداوم ببخشند و این حضور چشمگیر، نمادی از همین اهتمام بوده که با وحدت ملی شکل گرفته است.

تکواندو

در رقابت‌های وزن 87ـ کیلوگرم مردان، احمد محمدی به گردن آویز نقره دست یافت. هوگوپوش کشورمان در دور نخست آدرین اسپیلینگ از گویان را 21 بر 7 مغلوب کرد. محمدی در مرحله نیمه‌نهایی باید رو در روی سیدو گبانا از ساحل عاج قرار می‌گرفت اما با انصراف حریف راهی دیدار پایانی شد. وی در فینال برابر رامین عزیزوف از آذربایجان دارنده برنز قهرمانی جهان و اروپا به میدان رفت و درحالی که تا دو ثانیه به پایان نتیجه مساوی بود، در نهایت 16 بر 14 مغلوب این حریف شد و شکست خورد.

در پایان رقابت‌های وزن 74ـ کیلوگرم مردان سیداحمد خسروفر بر سکوی دوم ایستاد. هوگوپوش کشورمان در اولین مبارزه قاضی الاسماری از عربستان سعودی را مقتدرانه 22 بر 2 از پیش رو برداشت. خسروفر در مرحله نیمه‌نهایی تاش وان از ویتنام را نیز 30 بر 16 شکست داد و راهی فینال شد. خسروفر در دیدار پایانی به مصاف نیکیتا رافالویچ از ازبکستان که در کارنامه‌اش مدال نقره قهرمانی جهان دیده می‌شود، رفت ولی در نهایت 26 بر 10 بازنده شد و به مدال نقره بسنده کرد.

در پایان رقابت‌های وزن 73ـ کیلوگرم بانوان ملیکا میرحسینی بر سکوی دوم ایستاد. میرحسینی‌ در اولین دور، چایمانی کریم از مراکش را در راند طایی شکست داد. در مرحله نیمه‌نهایی کانسل دنیز از قزاقستان را هم 7 بر 5 مغلوب کرد و راهی فینال شد. میرحسینی در دیدار پایانی برابر سوده بلوت از ترکیه دارنده مدال برنز قهرمانی اروپا قرار گرفت و در پایان 11 بر 4 نتیجه را واگذار کرد و به عنوان نایب قهرمانی دست یافت.

تنیس

در سومین روز از رقابت‌های انفرادی تنیس بازی‌های کشورهای اسلامی و در بخش مردان، امیر والا معدنچی در مرحله یک شانزدهم نهایی به مصاف چاکرونی از مراکش رفت و موفق به پیروزی برابر این بازیکن شد. او با نتیجه 2 بر یک حریف خود را شکست داد و راهی مرحله یک چهارم نهایی شد. پیش از والا معدنچی، حمیدرضا نداف در رقابت با بازیکن ترکیه 2بر صفر شکست خورد و از گردونه بازی‌ها کنار رفت.

در رقابت‌های تنیس بانوان بازی‌های کشورهای اسلامی هم، صدف صادق وزیری در نخستین دیدار خود به مصاف آیلا آکسو از ترکیه ( شانس دوم عنوان قهرمانی) رفت و در نهایت با نتیجه 2 بر صفر (1-6 و 3-6) شکست خورد. همچنین در بخش دو نفره نیز تیم ایران با ترکیب صدف صادق وزیری و غزل پاک باطن با تیم ترکمنستان مسابقه داد و در پایان با نتیجه 2 بر 1 (6-4، 5-7 و 6-10) بازی را واگذار کرد.

ولی‌پور، مرد طلایی شیرجه ایران در باکو

ملی‌پوش شیرجه کشورمان پس از کسب مدال طلای شیرجه سه متر انفرادی بازی‌های کشورهای اسلامی ابراز خوشحالی کرد. مجتبی ولی‌پور با بیان این‌که در مقدماتی شیرجه سه متر بازی‌های کشورهای اسلامی رکورد خیلی خوبی ثبت کرده است، گفت: این رکورد خوب مرحله مقدماتی باعث شده بود داوران مقداری روی حرکات من حساس‌تر شوند و این موضوع کار را برای من سخت کرده بود. اما با یاری خداوند و راهنمایی مربی‌ام توانستم در فینال این ماده نیز رکورد خوبی بزنم و مدال طلا را برای کشورم به ارمغان بیاورم. ولی‌پور اضافه کرد: با حمایت مسئولان تمام تلاشمان را می‌کنیم تا در مسابقات آینده و بازی‌های آسیایی جاکارتا نیز نتایج خوبی بگیریم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها