گرما زود شروع شده و هنوز اردیبهشت تمام نشده، عرق را بر چهره خیلی از هموطنان نشانده و به تبع آن، بازار کالاهای برقی تابستانی و خدمات آن داغ شده است.
کد خبر: ۱۰۳۲۱۶۹
بهای خنک شدن

در راس‌ این کالاها کولر قرار دارد؛ یگانه همراه گرما! در تمام موقعیت‌های گرم! اینچنین است که بسیاری از مردم در اقصی نقاط ایران سراغ مکعب خنک‌کننده‌شان می‌روند تا ببینند وضعیت آن چگونه است. آیا با یک سرویس دوباره تا شهریور سرویس خواهد داد یا کار جوری از کار گذشته که باید کولر جدید بخرند.

خرید کولر آبی

در گذشته کولرها، فقط از همین مکعب‌های آبی‌رنگ بود و تمام! اما اکنون انواع کولرهای گازی و اینورترها نیز به بازار آمده‌اند و با وجود آن‌که ممکن است در کلانشهرها استفاده گسترده‌ای داشته باشند، اما حدود 60 درصد مردم، همچنان به‌دنبال مکعب آبی‌رنگ هستند لذا در اینجا مهم‌ترین نکاتی را که انحصارا برای خرید کولر آبی مطرح است مرور می‌کنیم:

برای خرید کولر آبی اولین نکته، قدرت کولر است. قدرت کولر نیز به تناسب فضا، آفتابگیر بودن محل مورد نظر و تعداد خروجی هوایی که مدنظر دارید، انتخاب می‌شود.

واحد توان یا دور موتور کولر آبی با واحدی به نام C.F.M سنجیده می‌شود. بر این اساس برای آپارتمان‌های 30 تا 50 متری، کولر 2300، برای 50 تا 65 متری 3500، برای 65 تا 120 متر، 4900 و برای 120 تا 155 متر کولر 7000 جواب می‌دهد البته در نظر داشته باشید هر آپارتمان مختصات و ویژگی‌های خاص خودش را دارد و باید با در نظر داشتن نوع معماری و چین و شکن دیوارها و جریان هوا، دریچه‌ها و موقعیت آپارتمان تصمیم به انتخاب قدرت کولر گرفت.

نکات کنکوری!

حالا به چند نکته ریز که به نکات کنکوری معروفند، در خرید کولر دقت کنید:

هنگام خرید به کف کولر دقت کنید که اگر با ورق نازک یا نامرغوب درست شده، خیلی زود بر اثر تماس با آب، پوسیده و فرسوده و سوراخ می‌شود.

در داخل قطعات کولر، یک قطعه مهم به نام بلبرینگ فن وجود دارد که نقش بسزایی در کارایی آن دارد. هنگام خرید کولر آن را امتحان کنید. راه امتحان کردنش نیز فقط چرخانیدن آن با انگشت است. هر قدر فن کولر روان بچرخد یا برعکس، سفت بچرخد میزان بازدهی کولر مشخص خواهد شد.

هنگام خرید به مصرف برق کولر توجه کنید و بدانید خرید کولر قوی‌تر یا بزرگ‌تر برای فضای کوچک، فقط انرژی هدر می‌دهد و تاثیر چندانی در بیشتر خنک کردن محیط ندارد.

برند و قیمت

کولرهای آبی ایرانی آن‌قدر مرغوب و باقیمت مناسب هستند که تقریبا کولرهای مشابه خارجی جای چندانی در بازار ایران ندارند.

ارج، آبســال، آزمایش، سپهرالکتریک، جنـرال‌استیل، لورچ و... برخی برندهای موجود در کولر آبی هستند. در بحث قیمت نیز کولرهای آبی از حوالی 400 هزار تومان شروع شده و تا 5/2 میلیون تومان افزایش می‌یابد. توجه داشته باشید اگر کولر آبی از نوع سلولزی باشد، قیمت آن بیشتر از این هم می‌شود.

کولر آبی سلولزی دقیقا خصوصیات کولر آبی عادی را دارد با این تفاوت که در آن به‌جای پوشال از پدهای سلولزی متراکم استفاده شده که اجازه ورود گرد و غبار و ذرات ریز را به درون موتور کولر و در نهایت، محیط خانه نمی‌دهد.

بهمن موسوی - روزنامه نگار

ضمیمه چمدان جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
میلاد
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۹
۰
۰
C.F.M به معناب فوت مكعب بر دقیقه و واحد دبی حجمی جریان هوای تهویه شده به درون اتاق است و واحد دور یا توان نیست.لطفا اصلاح كنید.

نیازمندی ها