بهار به نیمه رسیده و هوای بهاری بلاتکلیف است؛ نه سرد تمام و نه گرم تمام! معلوم نیست با ژاکت بیرون بیاییم یا آستین‌کوتاه و همین برنامه‌ریزی برای سرما و گرما را دشوار کرده است.
کد خبر: ۱۰۲۶۷۲۵
چگونه پنـکه بخـریم؟

با این حال یک چیز روشن است و آن این‌که به دلیل بارش‌های پراکنده، اما مداوم بهاری که شکر خدا امسال نیز در بیشتر نقاط کشور افزایش داشته، شرجی موجود در هوا افزایش یافته است و چون فصل کولر هنوز نرسیده، نیاز به وسیله‌ای بینابین است که خاصیتش کم وبیش شبیه هوای بهاری باشد. یعنی هوا را به جریان بیندازد و در عین حال خیلی خنک نکند!

اینجاست که نام «پنکه» به میان می‌آید. وسیله‌ای که امروز در کلانشهرها و در پی باز شدن پای وسایلی چون کولرهای گازی، اسپلیت‌ها و...، حضوری کمرنگ دارد. اما در شهرستان‌ها و شهرهای کوچک‌تر هم به دلیل ارزانی و هم به دلیل کاربردش، کماکان به حاکمیتش ادامه می‌دهد.

اینچنین است که این روزها در مغازه‌های لوازم خانگی بیش از همیشه پنکه به چشم می‌خورد.

چگونه بخریم؟

پنکه‌ها انواع مختلفی دارند: رومیزی، ایستاده و پایه‌دار، دیواری و سقفی. البته در کاربردهای صنعتی انواع دیگری هم هست که از دایره بحث ما خارج است. اما آنچه در تمام این پنکه‌ها مشترک است و باید مورد توجه قرار گیرد، قدرت تولید باد آن متناسب با فضای محیط مورد نظر است. هر قدر قطر پره پنکه بیشتر باشد، قدرت تولید باد آن نیز بیشتر است. لذا هنگام خرید به اندازه و قطر پره پنکه توجه کنید که عامل اصلی است.

نکته بعدی قابلیت تغییر شکل پنکه است. ترجیحا پنکه‌ای بخرید که قابلیت تبدیل همزمان به ایستاده و رومیزی را داشته باشد. این امر به شما امکان می‌دهد بتوانید از آن در فضاهای متفاوتی استفاده کنید،‌ اما اینجا و به دلیل استفاده بیشتر به پنکه‌های زمینی می‌پردازیم. وزن پنکه هم عامل مهمی است که قابلیت حمل آن و ضمنا استقامت آن در برابر چرخش موتور و پره‌ها را تنظیم می‌کند.

دقت کنید پنکه دارای دکمه‌های تنظیم متعدد باشد که جریان باد و سرعت چرخش پره‌ها را متناسب با محیط تنظیم کند، چراکه معمولا پنکه‌ها برای خنک کردن استفاده نمی‌شود، بلکه برای ایجاد جریان باد کاربرد دارد و لذا این جریان باد نباید مزاحم فعالیت شما و مثلا برهم زدن نظم وسایل و کاغذهای روی میز کار شما شود. بحث بعدی در انتخاب پنکه، صدای آن است. صدای پنکه آزاردهنده نباید باشد. البته این فاکتور در پنکه‌های صنعتی به دلیل سروصدای طبیعی محیط کار خیلی مهم نیست، اما در پنکه‌های خانگی حتما نباید مزاحمت ایجاد کند. بخصوص این‌که هنگام استراحت نیز معمولا روشن است. در کنار اینها پنکه‌ای بخرید که برخی قابلیت‌های جدید اتوماتیک داشته باشد. قابلیت‌هایی چون تنظیم نوع نوسان، تایمر خودکار، ریموت کنترل و ...؛ مثلا تایمر اتوماتیک به شما این امکان را می‌دهد که وقتی استراحت می‌کنید پنکه در
ساعت مشخصی روشن یا در زمان معینی خاموش شود.

نکته‌ای برای ایمنی

هنگام خرید پنکه به فاصله بین میله‌های حفاظ روی آن دقت کنید. کم بودن فاصله میله‌ها فاکتور مهمی در ایمنی استفاده از پنکه در حضور کودکان است که غفلت از آن می‌تواند باعث ایجاد حوادث ناگوار شود.

برند و قیمت

پنکه‌ها در برندهای متنوع ایرانی و خارجی با قابلیت‌های متفاوت و شکل پره‌ها و پایه‌های گوناگون در بازار موجود است. پارس خزر، پاکشوما، سانی،‌ مدیا، ارشیا، تفال و... از جمله برندهای موجود در بازار هستند.

قیمت پنکه از حوالی 150 هزار تومان آغاز شده و تا 500 هزار تومان ادامه می‌یابد‌ اما یک پنکه متوسط‌الحال ‌را می‌توانید با حدود 200 تا 250 هزار تومان تهیه کنید.

بهمن موسوی - روزنامه نگار

ضمیمه چمدان جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها