سیب سلامت

اختلالات روانپزشکی مهم‌ترین عارضه مصرف الکل

اعتیاد یک اختلال روانپزشکی عودکننده است. مواد اعتیادآور به دسته‌های مختلف تقسیم می‌شوند که مهم‌ترین آنها مواد مخدر، مواد محرک، الکل و حشیش است. همچنین داروهای خاص که از اهمیت کمتری برخوردارند. الکل خود یک دسته از مواد است که موجب اعتیاد می‌شود و به اعتیاد الکل معروف است. برخی اختلالات روانپزشکی، قبل از مصرف الکل وجود دارند و برخی پس از مصرف الکل. اختلال شخصیت ضداجتماعی، اختلالات خلقی و اضطرابی و افسردگی که عمدتا اختلالات دوقطبی هستند از مهم‌ترین این اختلالات هستند.
کد خبر: ۱۰۳۱۷۷۳

بعضی که به اختلال افسردگی دچارند، یکی از راه‌های مقابله با افسردگی را مصرف الکل می‌دانند که این دیدگاه و باور، غلط است. درمان بموقع افسردگی در واقع پیشگیری از مصرف الکل است. سیگار، حشیش و الکل سه ماده در حوزه اعتیاد هستند که به عنوان ماده دروازه‌ای شناخته می‌شوند و الکل از همه خطرناک‌تر است، چون عوارض جسمی و روانپزشکی مصرف آن متعدد است. در سال‌های اخیر، مصرف الکل از راه‌های فرهنگی ازجمله شبکه‌های ماهواره‌ای تبلیغ می‌شود. البته باید بدانیم یکی از راه‌های اعتیاد، مد و فرهنگ است.

آموزش غیرمستقیم بسیار موثر است، به طور نمونه بعضی موسیقی‌ها وجود دارند که افراد نباید به آنها گوش کنند. دلیل آن هم واژه‌گان به کار رفته در ترانه‌های آنهاست. از این رو، با این ترفندهای فرهنگی امکان دارد نوجوانان و جوانان به سمت الکل گرایش پیدا کنند. در سال‌های اخیر، مصرف الکل از راه‌های فرهنگی ازجمله شبکه‌های ماهواره‌ای تبلیغ می‌شد و متاسفانه برخی نوجوانان و جوانان کشورمان با ترفندهای فرهنگی به سمت مصرف الکل ممکن است گرایش پیدا کنند.

اختلالات اضطرابی مانند ترس از چیزهای خاص ازجمله اختلالات روانپزشکی شایع هستند که یکی از راه‌های خود درمانی اشتباه مصرف الکل است. البته برخی افراد، خود سرزنشگر هستند؛ یعنی خودشان را ملامت می‌کنند و احساس گناه زیادی دارند. آن‌قدر این احساسات به فرد فشار می‌آورد که به جای درمان صحیح، از الکل استفاده می‌کند.

الکل در رأس مواد اعتیادآور است. در اختلالات روانپزشکی ازجمله اختلال خواب، جنسی، خلقی، اضطرابی، حافظه، دمانتیک، انواع اختلالات شناختی و اختلالات سایکوتیک و انواع جنون‌ها شاخص‌ترین اختلالات روانپزشکی ناشی از مصرف الکل است. بعلاوه مصرف الکل، روی حافظه و قضاوت افراد تاثیر می‌گذارد. باورهای غلط پزشکی زیادی درباره مصرف الکل وجود دارد مانند این که می‌گویند قند خون را پایین می‌آورد که این باور کاملا غلطی است. الکل، مشکلات قلبی را تشدید می‌کند و به وجود آورنده مشکلات قلبی ـ عروقی است.

از سوی دیگر، مصرف الکل موجب انواع فراموشی می‌شود. الکل از فراموشی مدام و اختلالات فراموشی گذرا گرفته تا دماتیک، همه را موجب می‌شود و این فراموشی‌های گذرا مشکلات حقوقی و قضایی برای فرد ایجاد می‌کند. برخی از زوجین فکر می‌کنند مصرف الکل در روابط آنها تاثیر مثبتی می‌گذارد، اما باید بدانیم مصرف الکل روابط نزدیک زوجین را بدتر می‌کند. در آمریکا مهم‌ترین علت عقب‌ماندگی ذهنی در نوزادان، مصرف الکل توسط مادر در دوران بارداری است. مصرف منظم الکل منجر به وابستگی فرد به الکل می‌شود که این موضوع خطرات روانی و جسمی بسیاری برای مصرف‌کننده دارد.

درمان اختلالات روانپزشکی بسیار مشکل است و بیشتر توصیه می‌کنیم پیشگیری صورت گیرد. افراد مبتلا به اختلالات روانپزشکی برای درمان نیاز به حمایت‌های اجتماعی و خانوادگی دارند تا بتوانند درمان شوند.

دکتر فیروزه جعفری

روانپزشک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها