مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: با توجه به شرایط نامساعد جوی و وزش باد شدید بازدید نمایندگان رسانه های ارتباط جمعی از تاغزارهای آلوده استان به آفت شپشک سفید لغو و به زمان دیگری موکول شد.
کد خبر: ۱۰۲۸۲۵۲

به گزارش روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی ، علیرضا نصرآبادی افزود: در پی هشدار جوی اداره کل هواشناسی استان مبنی بر وزش باد شدید این تصمیم اتخاذ شد.

وی تاکید کرد: 85هزار هکتار از تاغزارهای استان به آفت شپشک سفید آلوده شده است، و برای اطلاع رسانی از این بحران زیست محیطی مقرر شد، خبرنگاران از تاغزارها بازدید کنند و در جریان روند مبارزه با این آفت قرار گیرند.

همچنین رئیس گروه پیش بینی و صدور پیش آگاهی های جوی خراسان جنوبی گفته بود : ناپایدارهای جوی سبب کاهش کیفیت هوا، کاهش دید افقی و احتمالا جاری شدن روان آب در نواحی مستعد استان خواهد شد.

رضا برهانی افزود: بر اساس الگوی خروجی مدل های پیش یابی هواشناسی، از روز شنبه تا دوشنبه هفته جاری به تناوب ناپایداری های شدید جوی به شکل وزش بادهای شدید همراه با گرد و خاک در استان خواهد بود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان، در بازدید از تاغزارهای آلوده شهرستان درمیان گفته بود که 85 هزار هکتار از تاغ های دست کاشت استان آلوده به آفت شپشک سفید است که این آفت تهدیدی برای گونه گیاهی تاغ های دست کاشت در شرق کشور است. نصر آبادی افزود: از مجموع تاغزارهای آلوده استان 35 هزار هکتار در خطر تهدید جدی این آفت قرار دارد.

وی عرصه گیاهی تاغ های دست کاشت استان را 893 هزار هکتار ذکر کرد و یادآور شد: در شهرستان درمیان 32 هزار هکتار تاغ دست کاشت وجود دارد که سه هزار و 400 هکتار آن به آفت شپشک سفید آلوده شده است.

وی عمر هر اصله درخت تاغ را 15 تا 20 سال ذکر کرد و گفت: در صورت کف بر نشدن درختان آلوده در سال های آینده سطح وسیع تری درگیر آفت خواهد شد.

وی عنوان کرد: قبل از فصل بهار حشره شپشک سفید داخل پیله است و بهترین زمان برای مقابله با آن این فصل است.

به گفته وی، در عملیات مبارزه بیولوژیکی ابتدا باید سرشاخه های تاغ و در مورادی هم درخت کاملا قطع گردد سپس محلول پاشی « روغن ولک» انجام تا جلوی رشد و گسترش شیوع بیشتر آفت گرفته شود.

نصر آبادی ادامه داد: قطع درختان تاغ باعث می شود که در چند سال آینده تاغ های کوچک جایگزین تاغ های آفت زده شوند، بهترین زمان برای مبارزه شیمایی با این آفت اوایل اسفند تا فروردین(در دمای کمتر از 20 درجه سانتی گراد) است.

وی تایید کرد که قطع درختان تاغ در شهرستان درمیان سبب واکنش مردم شده است، باید علت قطع درختان آلوده برای مردم منطقه توسط رسانه ها بیان شود.

کاشت تاغ دست کاشت در خراسان جنوبی از سال 54 در پنج کیلومتری شهر بشرویه در شمال استان آغاز شد، هدف از این طرح تثبیت شن های روان، مقابله با بیابان زایی، کمک به رونق کشاورزی و حفظ اراضی کشاورزی، راه ها و منازل مسکونی از هجوم شن های روان بوده است.

تاغزارها نقش مهمی در جلوگیری از پیشروی بیابان و بیابانزایی دارند و می توانند مانع از پیشروی بیابان به سمت سکونتگاه های جمعیتی شوند.

تاغ به عنوان یک گونه مقاوم به خشکی و کمی رطوبت یکی از گونه های اصلی و مهم بیابانزدایی در خراسان جنوبی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها