بسیار شنیده‌ایم نوشابه‌های انرژی‌زا برای سلامت مضر هستند. با وجود هشدارهای مکرری که پیرامون مصرف مداوم این قبیل نوشابه‌ها داده می‌شود، همچنان عده زیادی از مردم خریدار پروپاقرص نوشابه‌های انرژی‌زا هستند. در پژوهشی مشاهده شد مصرف نوشابه‌های انرژی‌زا در مقایسه با نوشابه‌های دیگری که مقدار کافئین‌شان یکسان است، اما افزودنی‌های کمتری دارند، بیشتر روی فعالیت الکتریکی قلب و فشار خون تأثیر می‌گذارد.
کد خبر: ۱۰۲۸۲۰۲

پژوهشگران 18 مرد و زن را به دو گروه تقسیم کردند. به نیمی از شرکت‌کنندگان حدود 907 گرم از یک نوع نوشابه انرژی‌زا داده شد که حاوی 108 گرم شکر، 320 میلی‌گرم کافئین و سایر افزودنی‌ها بود. مابقی شرکت‌کنندگان یک نوع نوشیدنی گازدار دریافت کردند که حاوی همان مقدار کافئین، آب لیمو و شربت آبلیمو بود. پژوهشگران فعالیت قلب شرکت‌کنندگان را طی چند مرحله پس از مصرف نوشابه‌ها رصد کردند. نوار قلب این افراد نشان داد مصرف نوشابه‌های انرژی‌زا موجب طولانی شدن فاصله QT‌ می‌شود. چنانچه این فاصله که واحد آن میلی‌ثانیه است، خیلی کوتاه یا خیلی بلند شود، ضربان قلب از حالت طبیعی خارج خواهد شد. گفته ‌شده است بی‌نظمی ایجاد شده در ضربان قلب می‌تواند زندگی فرد را به خطر بیندازد.

همچنین در هر دو گروه فشار خون سیستولی افزایش یافت، اما این افزایش در افراد گروه دوم که نوشابه‌ دیگری غیر از نوشابه انرژی‌زا مصرف کرده بودند پس از حدود شش ساعت افت کرد و تقریبا به حالت طبیعی برگشت. مصرف نوشابه‌های انرژی‌زا پس از شش ساعت موجب افزایش خفیف فشار خون می‌شود. به همین دلیل پژوهشگران بر این باورند عامل تغییرات فشار خون در پی مصرف نوشابه‌های انرژی‌زا شاید از بابت کافئین نباشد و بتوان گفت از سایر محتویات این نوشابه‌ها ناشی می‌شود. البته پژوهشگران یادآور شدند تائید نتایج فوق نیازمند آزمایش‌های بالینی گسترده‌تری است.

منبع: medicaldaily

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها