این روزها در هر منزل و شرکتی یک یا حتی چند روتر وای‌فای در حال پراکندن سیگنال به اطراف است، اما آیا می‌دانستید می‌توان با شکار سیگنال‌های منتشر شده از این روترها تصویر اجسام داخل محیط را بازسازی کرد؟
کد خبر: ۱۰۲۷۷۵۹

جمعی از پژوهشگران دانشگاه فنی مونیخ برای نخستین بار توانستند با استفاده از امواج رادیویی منتشر شده از یک فرستنده وای‌فای تصویر سه‌بعدی جسمی واقعی را روی یک هلوگرام رمزگذاری کنند.

پژوهشگران ابتدا صلیبی آلومینیومی را با فاصله 9/0 متر مقابل یک فرستنده وای‌فای در اتاقی قرار دادند. همچنین یک گیرنده وای‌فای با فاصله 4/1 متر روبه‌روی صلیب قرار داده شد. پژوهشگران با جلو و عقب کردن آهسته این گیرنده، تصویر صلیب را روی یک صفحه مجازی نقشه‌برداری کردند. البته یک گیرنده ثابت نیز چند متر آن طرف‌تر در محدوده دید مستقیم فرستنده قرار داده شده بود. سپس پژوهشگران برای هر نقطه روی صفحه مجازی به مقایسه سیگنال‌های دریافتی همزمان از دو گیرنده دست زدند و به این ترتیب با ترسیم تأخیر سیگنال‌ها، یعنی تأخیرهایی که به علت حضور صلیب در مسیر سیگنال‌ها ایجاد شده بودند، یک هلوگرام مجازی ساختند. در نهایت با استفاده از نرم‌افزارهای رایانه‌ای این امکان فراهم شد که پژوهشگران بتوانند با عقب بردن امواج رادیویی به همان فاصله‌ای که با صلیب برخورد کرده بودند، تصویر آن را بازسازی کنند.

البته گفته می‌شود شاید این روش در محیط‌هایی که پر از وسیله هستند جواب ندهد. دیگر این که در آزمایش فوق جسم مورد نظر و گیرنده‌ها در یک اتاق قرار داشتند، اما به نظر می‌رسد چنانچه گیرنده‌های وای‌فای در خارج از اتاق تعبیه شوند نیز باز هم ترسیم تصویر اجسام داخل اتاق ممکن است، اما به جنس دیوارها بستگی دارد. مثلا اگر داخل دیوارها از تیرهای فلزی استفاده شده باشد، قطعات فلزی داخل دیوارها امواج رادیویی را بازتاب داده و ترسیم نقشه محیط را مختل خواهند کرد. اکنون پژوهش‌های دیگری نیز در این زمینه در جریان هستند تا به طریقی بتوان حرکات ساکنان یک محیط را با سیگنال‌های وای‌فای منتشر شده در آن محیط ردیابی کرد.

منبع: Science

مترجم: صدف دژآلود

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها