ضربه ترامپ به میراث درمانی اوباما

دونالد ترامپ در زمان مبارزات انتخابات ریاست‌جمهوری بارها به طرح بیمه خدمات درمانی اوباما معروف به «اوباما کر» تاخت و قول داد در صورت ورود به کاخ سفید این طرح را لغو و طرح دیگری را جایگزین آن کند. حال با گذشت بیش از سه ماه از رسیدن به مقام ریاست‌جمهوری، او توانست به این طرح که بسیاری آن را میراث هشت ساله اوباما در حوزه سلامت می‌دانند، ضربه زده و آن را در مجلس نمایندگان لغو کند.
کد خبر: ۱۰۲۶۹۸۵

مجلس نمایندگان آمریکا که اکثریت آن در اختیار جمهوریخواهان است، لغو این طرح و جایگزینی آن با طرح پیشنهادی ترامپ را به رای گذاشت که در نهایت 217 نماینده به طرح رای داده و 213 نماینده با آن مخالفت کردند. این طرح در حالی به‌صورت شکننده به نفع جمهوریخواهان تصویب شد که حدود یک ماه پیش دونالد ترامپ و پل رایان، رئیس مجلس نمایندگان نتوانستند حمایت لازم برای تصویب طرح را جلب کنند و این طرح از دستور کار خارج شد.

این طرح برای تصویب نهایی باید در مجلس سنای آمریکا نیز رای‌ لازم را به‌دست آورد. در این میان برخی می‌گویند با توجه به این که اکثریت مجلس سنا نیز در اختیار جمهوریخواهان است، این طرح رای خواهد آورد. در مقابل برخی بر این باورند که شک و تردید تعدادی از سناتورهای جمهور‌یخواه نسبت به طرح پیشنهاد ترامپ، مشکلاتی برای دولت آمریکا به وجود خواهد آورد. طرح موسوم به «قانون مراقبت بهداشتی آمریکایی‌ها» که به «ترامپ‌کر»، «رایان کر» و «ریپابلیکن کر» نیز شهرت پیدا کرده است، نخستین‌بار در 6 مارس 2017 ارائه شد. این طرح خواستار ملغا شدن قانون حفاظت از بیمار و مراقبت مقرون به صرفه «اوباماکر» است.

جمهوریخواهان معتقدند سیستم بیمه درمانی اوباماکر ناکارآمد بوده و هزینه‌های رو به افزایش آن مشکلاتی را بر بودجه کشور تحمیل می‌کند. ضمن این که این طرح باعث کاهش سوددهی شرکت‌های بیمه و در نتیجه عمده همکاری آنها نیز شده است.

از سوی دیگر تنها با گذشت یک روز از تصویب طرح ترامپ در مجلس نمایندگان، مخالفت دموکرات‌ها نسبت به آن افزایش یافته است. در همین رابطه، ال فرانکن سناتور ایالت مینه‌سوتا از حزب دموکرات آمریکا در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی توییتر نوشت: لایحه جایگزینی قوانین بهداشتی جمهوریخواهان، به دوستان، همسایگان و خانواده‌های ساکن در ایالت مینه سوتا و کل کشور آسیب می‌رساند. کریس کونز، نماینده ایالت دلاویر در مجلس سنای آمریکا نیز با افتضاح خواندن لایحه قوانین بهداشتی جمهوریخواهان، تاکید کرد که با تمام توان با این لایحه مبارزه خواهد کرد. برنی سندرز نامزد سابق ریاست‌جمهوری 2016 آمریکا از حزب دموکرات نیز این لایحه را فاجعه خواند و خواستار مخالفت همگانی با این لایحه شد.

این اتفاقات در حالی است که مخالفت‌ها با سیاست‌های ترامپ همچنان در شهرهای آمریکا ادامه دارد. در نیویورک صدها نفر از معترضان علیه وی دست به تظاهرات زده و با سیاست‌های ترامپ مخالفت کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها