جام‌جم از فیلم‌های در حال تولید در حوزه دفاع مقدس گزارش می‌دهد

پرواز حاتمی کیا به وقت شام

ابراهیم حاتمی‌کیا و محمدعلی باشه‌آهنگر، دو کارگردان شاخص سینمای ایران این روزها مشغول ساخت و تولید تازه‌ترین فیلم‌های سینمایی خود هستند تا چراغ سینمای انقلاب و دفاع مقدس از همین اول سال روشن باشد و نوید روزهای خوبی را در ادامه بدهد.
کد خبر: ۱۰۱۹۶۶۹
پرواز حاتمی کیا به وقت شام

به گزارش جام‌جم، هرچند سهم سینمای انقلاب و دفاع مقدس در سال‌های اخیر نسبت به کلیت تولید در سینمای ایران ناچیز است، اما خوشبختانه برخی از همان اندک فیلم‌ها که در این زمینه ساخته می‌شود، به لحاظ کیفیت، جذابیت و ارتباط با مخاطب عملکرد موفقی دارد و نشان می‌دهد سینمای دفاع مقدس و انقلاب ما همچنان رزمندگان مومن و کاردرستی دارد.

فیلم ضد داعشی حاتمی‌کیا

ابراهیم حاتمی‌کیا، کارگردان سینمای انقلاب و دفاع مقدس و فیلم‌هایی چون دیدبان، بوی پیراهن یوسف و آژانس شیشه‌ای، این روزها در تدارک ساخت فیلم تازه خود با موضوع داعش و تهدیدات تکفیری‌هاست. فیلمی که بخش اصلی آن در یک هواپیما و فرودگاه می‌گذرد و احتمالا جز ایران، بخشی از فیلم هم در کشور سوریه فیلمبرداری می‌شود. تازه‌ترین خبر حکایت از بازی بابک حمیدیان در این فیلم دارد؛ در این‌صورت این سومین همکاری حمیدیان و حاتمی‌کیا پس از تجربیات خوبی چون چ و بادیگارد است.

پیش از حمیدیان، خبر حضور هادی حجازی‌فر هم در فیلم جدید حاتمی‌کیا قطعی شده بود. حجازی‌فر پس از بازی موفق در «ایستاده در غبار» و حالا درخشش در «ماجرای نیمروز»، روزهای پرکاری را تجربه می‌کند و در مدت کوتاهی، چند فیلم به کارنامه سینمایی خود اضافه کرد. باتوجه به استعداد و توانایی این بازیگر می‌شود پیش‌بینی کرد کار با کارگردانی چون حاتمی‌کیا، می‌تواند موفقیت دیگری را نصیب او کند. در خبرهای قبلی منتشر شده درباره این فیلم از امیر جدیدی هم به عنوان یکی از بازیگران این فیلم نام برده می‌شد که طبق آخرین خبر، حضور این بازیگر جوان در فیلم حاتمی‌کیا منتفی است. قرار است جز بازیگران ایرانی، چند بازیگر سوری و چند ملیتی هم در این فیلم بازی کنند.

سال گذشته بود که کارگردان فیلم‌های روبان قرمز و موج مرده به سوریه سفر کرده بود تا شرایط را برای تولید فیلم بسنجد. فیلم حاتمی‌کیا که محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است، فعلا «پرواز به وقت شام» نام دارد و آن‌طور که در صبا آمده، تهیه کننده آن محمد خزاعی است. باتوجه به روند سال‌های اخیر، پیش‌بینی می‌شود اولین رونمایی از فیلم تازه حاتمی‌کیا در جشنواره فیلم فجر باشد.

سهم ناچیز سینمای انقلاب و دفاع مقدس

محمد خزاعی که از او به عنوان تهیه‌کننده فیلم جدید حاتمی‌کیا نام می‌برند، درباره تولید فیلم‌های سینمای انقلاب و دفاع مقدس به جام‌جم گفت: سالانه حدود 8 تا 12 فیلم انقلابی و دفاع مقدسی تولید می‌شود و این یعنی 8 تا 9 درصد تولیدات سالانه سینمایی کشور. این رقم به نسبت به حوادث هشت سال دفاع مقدس و رویدادهایی که در این سال‌ها در منطقه با آن مواجهیم، بسیار اندک است. این کمیت بیش از هر چیز در سینمای داستانی مطرح است، وگرنه سینمای مستند خوب کار کرده که در جشنواره مقاومت هم شاهد تولیدات باکیفیت و چشمگیری در این زمینه هستیم.

دبیر جشنواره مقاومت افزود: یکی از دلایل مهم کم‌کاری در زمینه سینمای داستانی انقلاب و دفاع مقدس بحث مالی و نقدینگی است و یکی از دلایل مهم دیگر آن مربوط به استراتژی و مدیریت فرهنگی کشور در زمینه حمایت از چنین آثاری می‌شود. واقعیت این است که ما هنوز نتوانستیم راوی خوبی از جنگ تحمیلی باشیم. ما به قدری شخصیت‌ها و اتفاقات مهم و تاثیرگذار در دوران دفاع مقدس، بعد از آن و اکنون راجع به جریان‌های منطقه‌ای داریم که بسیار جای کار دارد و سوژه‌های جذابی برای ساخت هستند. همه اینها نیاز به توجه مدیریت کلان کشور دارد. ضمن این‌که باید در این زمینه به سلایق مختلف احترام گذاشت و شرایط را برای فعالیت آنها فراهم کرد؛ البته ممکن است فیلمسازانی علاقه به کار در این حوزه داشته باشند که منحصرا به عنوان کارگردان سینمای انقلاب و دفاع مقدس شناخته نمی‌شوند، اما دلشان برای نظام و انقلاب می‌تپد و دوست دارند کاری در این باره انجام دهند.

تهیه‌کننده فیلم ضدداعشی «امپراتوری جهنم» (پرویز شیخ‌طادی) همچنین درباره سهم اندک فیلم‌های انقلاب و دفاع مقدس در جشنواره جهانی فجر گفت: من البته اطلاعی از فیلم‌های حاضر در این رویداد ندارم، اما قطعا ظرفیت خیلی خوبی برای ارائه آثار است و یک قسمتی از سهم آن باید متعلق به سینمای انقلاب و دفاع مقدس باشد. ما نمی‌توانیم نسبت به جریان استراتژیکی که برای منطقه برنامه‌ریزی کرده‌ایم، غفلت کنیم. باید مواظب باشیم همان جریان ضدانقلابی و ضدایرانی که در جشنواره‌های جهانی فیلم وجود دارد گریبانگیر خودمان نشود. حضور مهمانان، فیلمسازان و سینماگران خارجی در ایران و جشنواره جهانی فجر فرصت بسیار خوبی برای معرفی و شناسایی سینمای انقلاب و دفاع مقدس ما به دنیاست. باید کاری کنیم آنها درگیر مسائل انقلاب و دفاع مقدس شوند.

«سرو زیر آب» به روایت باشه‌آهنگر

محمدعلی باشه‌آهنگر یکی دیگر از کارگردانان سینمای عرصه انقلاب و دفاع مقدس است که این روزها فیلم جدیدی با نام سرو زیر آب می‌سازد. باشه آهنگر را با فیلم‌های خوب و تحسین شده‌ای چون «ملکه» و «فرزند خاک» می‌شناسیم. این روزها گروه سازنده این اثر در دزفول به سر می‌برد و روزهای پایانی فیلمبرداری را سپری می‌کند.

این فیلم اواخر دی‌ماه سال گذشته با حضور تعدادی از خانواده‌های معظم شهدا و بعضی مدیران سینمایی کلید خورد و فیلمبرداری آن همچنان ادامه دارد. تهیه‌کننده فیلم سیدحامد حسینی است و علیرضا زرین‌دست هم مدیریت فیلمبرداری آن را به عهده دارد. سرو زیر آب با همکاری و مشارکت سازمان سینمایی حوزه هنری، بنیاد سینمایی فارابی و موسسه تصویرشهر ساخته می‌شود. بابک حمیدیان، رضا بهبودی، حسین باشه‌آهنگر، مسعود رایگان، هومن برق‌نورد، همایون ارشادی، مهتاب نصیرپور، فرخ نعمتی، مینا ساداتی، هادی قمیشی و شهرام حقیقت‌دوست از بازیگران این فیلم هستند. این فیلم همزمان با فیلمبرداری توسط حمید باشه‌آهنگر تدوین می‌شود. به احتمال فراوان اولین نمایش سرو زیرآب در جشنواره فیلم فجر خواهد بود.

علی رستگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها