jamejamonline
دانش عمومی کد خبر: ۱۰۱۸۹۳۵   ۲۴ فروردين ۱۳۹۶  |  ۱۶:۱۵

محققان در یک سیستم جدید و با استفاده از باکتری‌های درخشان راه حل جدیدی را برای شناسایی میدان‌های مین و جلوگیری از قربانی‌ شدن انسان‌های بی‌گناه پیدا کرده‌اند.

استفاده از باکتری‌ها برای یافتن مین

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، هدف محققان از انجام این کار جلوگیری از قربانی شدن انسان‌هایی است که حتی پس از اتمام جنگ نیز به دلیل وجود این مین‌ها جان خود را از دست می دهند.

روش‌های فعلی برای ورود و پاکسازی میادین مین بسیار خطرناک بوده چرا که از انسان‌ها برای این کار استفاده شده و علاوه بر این بسیار وقت گیر است.

اما محققان در این پژوهش جدید با دستکاری ژنتیک باکتری‌ها کاری کردند که آنها در زیر تابش نور لیزر و در صورت وجود بخارات انفجاری تراوش شده از مین‌های زمینی بدرخشند.

آنها با قرار دادن این باکتری‌ها در دانه‌های پلیمری کوچک و پراکنده ساختن آنها در مناطق مشکوک به مین‌های زمینی، از یک سیستم اسکن مبتنی بر لیزر برای اسکن و شناسایی محل مین های زمینی که در زیر سطح زمین مدفون شده‌اند استفاده کردند.

محققان این سیستم را در یک میدان مین واقعی که تعداد زیادی مین در آنجا مدفون بود امتحان کرده و اظهار کردند که این سیستم با موفقیت توانست وجود و محل مین‌ها را شناسایی کند.

با این حال آنها برای عملی کردن این روش جدید کارهای زیادی را باید انجام دهند.

تحقیقات این تیم در مجله Nature Biotechnology منتشر شده است.