محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه طی تماس‌های جداگانه تلفنی با مقامات ارشد سیاسی و بین‌المللی درباره مسائل منطقه‌ای و آخرین تحولات بحران سوریه گفت‌وگو کرد.
کد خبر: ۱۰۱۸۳۰۵

به گزارش اداره کل دیپلماسی رسانه‌ای وزارت امور خارجه، محمدجواد ظریف در این گفت‌وگوها که با مقاماتی از جمله آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل انجام شد، بار دیگر بر موضع جمهوری اسلامی ایران مبنی بر ضرورت تشکیل کمیته حقیقت‌یاب برای مشخص شدن پشت پرده ماجرای حمله شیمیایی به خان‌شیخون سوریه که بهانه‌ای برای حمله آمریکا به سوریه شد، تاکید کرد.

ظریف در تماس‌های تلفنی علاوه بر دبیرکل سازمان ملل به صورت جداگانه با همتایان خارجی خود از جمله فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه و نیز وزیران خارجه عمان، سوریه و الجزایر گفت‌وگو و تبادل نظر کرد.وزیران خارجه ایتالیا، کویت و ترکیه از دیگر مقاماتی بودند که وزیر خارجه کشورمان با آنها گفت‌وگو کرد.

در این تماس‌ها بر لزوم تشکیل کمیته حقیقت‌یاب بین‌المللی درباره حمله شیمیایی به خان شیخون تاکید شد.

نخستین تجاوز مستقیم آمریکا در دوره ریاست‌جمهوری ترامپ به مواضع ارتش سوریه بامداد جمعه 18 فروردین با شلیک 59 موشک به پایگاه هوایی شعیرات در استان حمص انجام شد.

آمریکا مدعی است حمله شیمیایی چندی قبل که در منطقه ادلب انجام شد از سوی ارتش سوریه صورت گرفته، اما این در حالی است که مقامات سوری، این موضوع را تکذیب کرده‌اند.

دهقان:‌حمله آمریکا بی‌پاسخ نمی‌ماند

در همین حال بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت:‌ محمدجواد ظریف روز جمعه برای شرکت در نشست سه جانبه وزیران خارجه روسیه، ایران و سوریه به مسکو سفر‌می‌کند.

همچنین دیروز وزیر دفاع کشورمان با وزیردفاع روسیه گفت‌وگو کرد. به گزارش میزان سردار حسین دهقان در این گفت‌وگو تاکید کرد: آمریکا بداند در صورت تکرار حمله به سوریه اقدامات آنان بی‌پاسخ نخواهد ماند. دهقان همچنین دیشب با وزیر دفاع سوریه هم گفت‌وگو کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها