یکی از مراجع تقلید با بیان این‌که اگر دولت حمایت نکند مشکل تولید و اشتغال حل نمی‌شود، گفت: دولت باید جلوی واردات بی‌رویه را بگیرد و دروازه‌های مملکت را روی قاچاق ببندد.
کد خبر: ۱۰۱۶۲۵۳

به گزارش فارس، آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی در درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، خاطرنشان کرد: برخی بانک‌ها هنوز به رباخواری ادامه می‌دهند؛ پول‌هایی که از باب وجوهات می‌فرستند، از طریق بانک‌ها با پول‌های ربا، قاطی می‌شود زیرا نمی‌توان در خانه نگهداری کرد و در بانک با پول‌های ربا مخلوط و غبار ربا به آنها می‌نشیند.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی عنوان کرد: هیچ کاری در این شرایط که بانک‌ها رباخواری می‌کنند نمی‌توان انجام داد، همه پول‌ها آلوده می‌شود و کاسب‌ها پول خود را داخل بانک می‌گذارند و غبار آن در دامن همه می‌نشیند.

وی ادامه داد: این مساله مشکل بزرگی شده است، دعاها مستجاب نمی‌شود و توفیقات کاهش و بلاها افزایش پیدا می‌کند. امیدوارم خداوند به ما کمک کند و بتوانیم از ریشه این مسائل را اصلاح کنیم زیرا اگر اصلاح نشود همه آلوده می‌شوند.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: ما تذکر می‌دهیم و عواقب این وضعیت را روشن می‌کنیم باید ببینیم تا چه اندازه این مسائل مورد توجه واقع می‌شود.

وی با بیان این‌که بانک‌ها باید اسلامی به معنای واقعی شوند نه اسلامی صوری گفت: زمانی که بانک اسلامی صوری می‌شود می‌گوید بانک قرض‌الحسنه با نرخ سود 4درصد است در صورتی که به صورت سالانه 4 درصد در نظر می‌گیرند و اگر تسهیلات پنج ساله باشد در پایان نرخ سود 20 درصد می‌شود.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی اظهار کرد: اگر بانکداری اسلامی شود مشکل حل می‌شود؛ بانکداری از غرب آمده و بانکداری غربی رباخواری است ولی رباخواری آنها از ما کمتر است.

وی با اشاره به نامگذاری سال با عنوان تولید و اشتغال تصریح کرد: با افزایش تولید، اشتغال بیشتر می‌شود و بیکاری کاهش پیدا می‌کند؛ این مشکل با کمک یکدیگر حل‌می‌شود.

این مرجع تقلید ضمن سفارش به مردم در زمینه مصرف تولیدات داخل افزود: با کاهش کیفیت چطور به مردم سفارش شود تولید داخلی مصرف کنند باید کیفیت را افزایش دهند، با افزایش کیفیت مصرف‌کننده جذب شده و دیگران از آن استفاده می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: اگر بانک‌ها به مردم فشار آورند و نتوانند تولید را به گردش درآورند تولید می‌خوابد، اگر نظام بانکی اصلاح نشود تولید و مصرف درست نمی‌شود.

پاسخ یک مرجع تقلید به اقتصاددان حامی دولت

آیت‌الله نوری‌همدانی از مراجع تقلید نیز در این باره معتقد است: برخی می‌گویند چرا علما درباره اقتصاد بحث می‌کنند، شما درستان را بخوانید شما که در اقتصاد تبحر ندارید؛ در پاسخ به آنها می‌گوییم ما سخنگو و مترجم اسلام هستیم و اسلام در تمام ابعاد بیان کامل و جامع دارد.

آیت‌الله نوری‌همدانی خاطرنشان کرد: دین اسلام قرن‌ها جامعه را با رفاه و ترقی اداره کرده است. رهبر معظم انقلاب اقتصاد مقاومتی را بیان کردند و بر مساله تولید و اشتغال تاکید داشتند، بانک‌ها و سرمایه‌داران باید کار جهادی انجام دهند.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: تولید در زمینه کشاورزی و صنعت صورت می‌گیرد؛ بانک‌ها تسهیلات با سود بالا ارائه می‌دهند اما تولیدکننده روز به روز باید دیرکرد بپردازد؛ این رباست. بنابراین فرد ناچار می‌شود کارخانه را تعطیل کند، تا زمانی که جهاد بانکی صورت نگیرد و وضع کنونی با این سودهای بانکی ادامه پیدا کند، تولید پیشرفت نمی‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها