با این که بارها اثبات شده، تروریست‌های تکفیری در سوریه و عراق، از جنگ‌افزارهای ممنوعه از جمله بمب شیمیایی علیه نظامیان و غیرنظامیان استفاده می‌کنند، آمریکا و گروه کشورهای ضدسوری، دولت سوریه را متهم به این اقدام می‌کنند و مانع بررسی این موضوع در شورای امنیت سازمان ملل می‌شوند. این درحالی است که سوریه چند سال پیش،‌ زیر نظر سازمان ملل و برخی دولت‌های غربی، تمام تسلیحات شیمیایی خود را نابود کرد.
کد خبر: ۱۰۱۶۱۷۷

همزمان با اقدام‌های گروه کشورهای غربی ـ عربی ضدسوری به پشتیبانی آمریکا برای براندازی دولت سوریه با استفاده ابزاری از تروریسم، ناظران منطقه‌ای هشدار دادند، حمایت گسترده تسلیحاتی، مالی و اطلاعاتی از تروریست‌ها و آزادی عمل آنها سبب می‌شود، تروریست‌ها برای پیشبرد اهداف خود از جنگ‌افزارهای شیمیایی استفاده کنند و همین موضوع، عاملی مهم در تداوم جنگ و ناامنی در سوریه شد. از سوی دیگر، استفاده مکرر برخی کشورها از مساله حملات شیمیایی در شورای امنیت برای فشار آوردن بر دمشق، موجب شده سازمان ملل متحد یا شورای امنیت به صورت جدی و واقعی به مساله استفاده گروه‌های تروریستی از سلاح‌های شیمیایی توجه نکند . این درحالی است که تا به حال، بارها جبهه النصره و سایر گروه‌های تروریستی و معارض در سوریه به طور گسترده از مواد شیمیایی سمی برای اهداف تروریستی و ضربه زدن به دولت، ملت و ارتش سوریه استفاده کرده‌اند و هر بار نیز این موضوع با سکوت کامل محافل غربی ـ آمریکایی روبه‌رو بوده است .

آگاهی آمریکا و کشورهای غربی از استفاده تروریست‌های تکفیری از سلاح شیمیایی در سوریه محرز است، اما مدعیان حقوق بشر این موارد را نادیده می‌گیرند و سعی می‌کنند با متهم کردن دولت و ارتش سوریه، تحریم بیشتری علیه این کشور اعمال کنند. با اعلام خبر کشته شدن ده‌ها نفر بر اثر پخش مواد شیمیایی در ادلب در روز سه‌شنبه، یک بار دیگر کشورهای غربی دولت سوریه را مقصر این کشتار معرفی کردند و با تهیه پیش‌نویس جدید، خواستار تشکیل جلسه‌ای فوری در شورای امنیت شدند. این درحالی است که گنادی گاتیلوف، معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد، آمریکا با بهانه جویی درباره کاربرد سلاح و مواد شیمیایی در سوریه و درخواست تحقیقات سازمان ملل در این زمینه، می‌خواهد بر دمشق فشار آورد.

دولت روسیه روز گذشته در خبری رسمی اعلام کرد، نیروی هوایی ارتش سوریه، انبار مهمات شورشیان سوری در ادلب را ـ که شامل سلاح‌های شیمیایی بوده و از عراق وارد سوریه شده بود ـ بمباران کرده است. این انبار در شرق شهرک خان شیخون در حومه ادلب واقع شده بود و در جریان آن، چندین کودک کشته شدند. در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است: نشانه‌های مسمومیت غیرنظامیان در خان شیخون ـ که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده ـ کاملا شبیه همانی است که پاییز سال گذشته در حمله تروریست‌ها در حلب اتفاق افتاده بود. براساس آمارها، در حمله شیمیایی روز سه‌شنبه در ادلب، 100 نفر کشته و 400 نفر زخمی شدند. این فاجعه انسانی از سوی بسیاری کشورها، شخصیت‌ها و نهادهای جهانی از الازهر مصر گرفته تا پاپ واتیکان و سازمان دانش آموزی آیسسکو محکوم شد، بدون این که به عاملان اصلی اشاره شود .

در عین حال، گروه‌های مخالف سوری و کشورهای غربی، ارتش سوریه را به انجام این حمله متهم کردند، حال آن‌که دمشق به طور قاطع این حمله را تکذیب کرده بود. حتی فیصل مقداد، معاون وزیر خارجه سوریه تاکید کرد، دمشق در هفته‌های گذشته به سازمان منع سلاح‌های شیمیایی درخصوص استفاده گروه‌های تروریستی از مواد سمی و شیمیایی اطلاع رسانی کرده بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها