عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه پروژه مسکن مهر در نوع خود طرحی موفق در تأمین نیاز مردم به مسکن بود، گفت: بطور کلی دولتها بر حسب شرایط زمانی برای عرضه و تولید خانه استراتژی اتخاذ می‌کنند، لیکن همه باید به قوه مجریه کمک کنیم تا بازار مسکن رونق پیدا کرده که در این صورت بیش از 300 نوع شغل مستقیم و 1000 شغل غیر مستقیم در کشور ایجاد می‌شود.
کد خبر: ۱۰۱۶۰۸۹
خلاء قانونی در حوزه ساخت و ساز نداریم/ با رونق مسکن 300 نوع شغل ایجاد می‌شود

«مجید کیان پور» پیرامون برنامه کمیسیون عمران مجلس برای رونق ساخت و ساز مسکن و پروژه‌های نیمه تمام در گفتگو با جام جم آنلاین تصریح کرد: نظر به تأکیدات مقام معظم رهبری دال بر بهبود فضای تولید و اشتغال در سال جدید، کمیسون در جلسات آتی بر راه اندازی پروژه‌های عمرانی و تولید مسکن و نیز تکمیل طرحهایی همچون مسکن مهر متمرکز خواهد شد و با اعمال نظارت بیشتر در صورت نیاز به تسهیل قانون گذاری در این حوزه خواهد پرداخت.

وی با بیان اینکه ما در زمینه تولید مسکن با خلاء قانونی مواجه نیستیم، خاطر نشان کرد: قانون حمایت از عرضه و تولید مسکن که مصوب سال 87 بوده، بعنوان طرحی کامل و جامع قلمداد شده و طبق این قانون تولید مسکن در سبدهای مختلف اعم از اراضی دولتی، زمینهای شخصی ، بافتهای فرسوده و با شرایطی نظیر اجاره به شرط تملیک و ... امروز بعنوان یک الگو، صنعت شهری ما را در برمی‌گیرد.

کیان پور در پاسخ به این سئوال که پس چرا با وجود طرح جامع عرضه و تولید مسکن طی چند سال اخیر با رکود مواجه است، گفت: دولت باید بر اساس همین طرح جامع بر توسعه مسکن و ساخت و ساز همت گمارد و لذا کمیسیون عمران منتظر ارایه برنامه‌ای مدون از طرف دولت به مجلس است تا در صورت نیاز به رفع موانع تولید و افزایش نظارت خود در این حوزه اقدام کند.

نماینده مردم درود و ازنا افزود: دولت منطبق با نیاز سنجی و برآوردی که از بحث رکود مسکن دارد می‌تواند در صورت لزوم لایحه به مجلس ارایه کند تا ما نسبت به قانونگذاری و رسیدگی به کاستیهای احتمالی تلاش کنیم.

وی ر مورد عدم بهبود ساخت و ساز پروژه‌های عمرانی خاصه تولید خانه و توازن عرضه بر تقاضا، خاطر نشان کرد: البته دولت به تنهایی قادر به حل این مشکل نیست و شاید موانع تولید و انباشت فضای رکود در بازار مسکن، از دیگر دلایل نبود رونق در حوزه تولید باشد.

از کیان پور بعنوان یک کارشناس عمرانی مجلس سوال شد که فکر می‌کنید دولت با چه ساز و کارهایی می تواند بر رونق تولید و انبوه سازی اهتمام ورزد، که گفت : ارایه تسهیلات ارزان قیمت ، فعال‌سازی بخش‌های تخصصی مسکن همچون انجمن انبوه‌ سازان و شرکتهای ساختمانی و بطور کلی با حمایت از تولید کنندگان خانه با نرخ مناسب، دولت می تواند در زمینه رونق بخش مسکن قدم بردارد .

وی اضافه کرد: یکی از راه‌های ایجاد اشتغال و تحقق اقتصاد مقاومتی خروج مسکن از رکود است که اگر این اتفاق رخ دهد، 320 نوع شغل اصلی و حداقل 1000 شغل بطور غیر مستقیم با تولید مسکن راه اندازی شده و حوزه اشتغال بهبود خواهد یافت.

در ادامه پیرامون وضعیت پروژه ناتمام مسکن مهر از این نماینده مجلس در مقام یک عضو ناظر بر اقدامات عمرانی دولت پرسیدیم و اینکه که چه ارزیابی از این طرح انبوه سازی دارد که وی در جواب اظهار داشت: در مجموع معتقدم پروژه مسکن مهر در نوع خود موفق و تجربه خوبی در عرضه مسکن به بازار محسوب می شود.

کیان پور تصریح کرد: مهم است بدانیم، هر دولتی بمنظور تأمین و رفع کمبود مسکن، استراتژی لازم را با توجه به مقتضیات زمان و نیاز مردم تعیین می‌کند که می‌توان از آن جمله به خانه‌دار کردن اقشار جامعه با فرمول اجاره به شرط تملیک و واگذاری زمین به تعاونیها اشاره نمود و مسکن مهر هم یکی از این سازو کارها قلمداد می‌شود.

وی در واکنش به این پرسش که پروژه مذکور در تولید مسکن دارای چرخه‌های معیوبی همچون کیفیت پایین بنا و عدم پاسخگویی به تعهدات ساخت ساز بود، با این حال چگونه این پروژه را موفق می‌دانید، ابراز داشت: همان طور که اشاره داشتید تعهدات معوقه و زمان بندی در تحویل پروژه به متقاضیان از عیوب طرح مسکن مهر بود و باید با برنامه ریزی درست، پرونده فوق بیش از این جمع و جور می‌شد، اما در مجموع، باید توجه داشت که بخشی از اقشار جامعه از این طریق خانه‌دار شدند.

با توجه به توضیحات این عضو کمیسیون عمران مجلس در مورد استراتژی مختلف دولتها در تولید مسکن، از وی در خصوص مسکن اجتماعی که با روی کار آمدن دولت یازدهم در کشور مطرح شد پرسیدیم که عنوان نمود: فعلا از طرح مسکن اجتماعی بطور اجرایی و عملیاتی چیزی مشاهده نکرده‌ایم؛ بنابراین نمی‌توان در حال حاضر درک درستی از آن داشت.

کیان پور در پایان ضمن ابراز امیدواری درباره رونق تولید مسکن و به تناسب آن بهبود فضای کسب و کار، خاطر نشان کرد: قطعا باید دولت در بحث مسکن اجتماعی و دیگر طرح‌های ساخت و ساز، به مقوله کمیت و کیفیت ساختمان بر مبنای طرح جامع مسکن توجه کند تا ان شاالله بازار مسکن متأثر از بازارهای موازی از قبیل بازار بورس و بازار ارز و سکه بتواند رشد مناسبی داشته باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
مخاطب
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۷
۰
۰
من فكر میكنم رونق مسكن بیشتر از مردم برای دولت نفع داره . و اون زمان كه قیمت مسكن ثانیه ای رشد میكرد دولت هیچ اقدامی برای توقف اون در واقع انجام نمیداد . در صورتی مردم زیر بار هزینه مسكن خورد میشدند و الان هم ركود مسكن و یا رونق اون بیشترین تاثیری كه داره بر درامد دولت و شهرداریها هست و به خاطر همین هم دارن رسانه ها این مسیله رو تبلیغ میكنند. هدف این رونق اقتصادی بیشتر ایجاد دارمد برای دولت از جیب مردم هست . و البته سرمایه داران كلان هم بیشترین سود رو می كنند .
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها