دولت سوریه و مخالفان مسلح روز شنبه به توافقی برای خروج افراد مسلح از منطقه الوعر حمص دست یافتند. گروه موسوم به دیدبان حقوق بشر نزدیک به مخالفان دیروز با اعلام این خبر گفت بزودی توافق میان دولت سوریه و این گروه‌ها اجرایی خواهد شد. این توافق با وساطت روسیه حاصل شده است. این در حالی است که روز شنبه دو عملیات تروریستی در دمشق بیش از 74 نفر از زائران را شهید و تعدادی را مجروح کرد.
کد خبر: ۱۰۱۱۳۵۲

به گزارش دیدبان حقوق بشر سوریه، توافق حمص مقرر می‌کند افراد مسلح ظرف یک هفته از این شهر خارج شوند. هرکدام از این افراد که بخواهند می‌توانند به ریف شمالی حمص، ادلب یا منطقه جرابلس اعزام و در ضمن گذرگاه‌ها برای ورود و خروج به الوعر باز خواهد شد. به این ترتیب آخرین مرکز معارضان در شهر حمص تخلیه شده و جای آن را نیروهای دولتی خواهند گرفت .

هفته نخست ماه جاری نشست‌های فشرده‌ای میان معارضان و دولت سوریه برگزار شد تا سرانجام به این توافق منجر شد. در جریان این نشست‌ها، اختلافات میان دو طرف بروز کرد که در خصوص تعداد افراد مسلحی بود که باید از این منطقه خارج می‌شدند؛ مخالفان اصرار داشتند 300نفر خارج شوند، ولی نشست‌های اخیر منجر به خروج تعداد بیشتری شد. گفته می‌شود اکنون قرار است 25 هزار نفر از معارضان با سلاح سبک و شخصی خود طی چند مرحله از منطقه الوعر خارج شوند. روسیه ضامن این توافق است. ژان مارک ارو، وزیر امورخارجه فرانسه نیز دیروز گفت ضرورت دارد آتش‌بس در سوریه رعایت شود. وی از ضامنان آتش‌بس، بویژه روسیه و ایران خواست بر طرف‌های ذی‌ربط فشار بیاورند. روند رسیدگی به وضعیت کسانی که قصد دارند در این منطقه بمانند، نیز شش روز پس از امضای توافق آغاز می‌شود. شهر حمص و اطراف آن بجز محله الوعر تحت کنترل نیروهای سوریه بود و 23 منطقه از شهر حمص نیز تاکنون از وجود افراد مسلح پاکسازی شده است .

از سایر مناطق سوریه نیز خبر می‌رسد سربازان آمریکایی در روستای العسلیه واقع در شمال منبج مستقر شده‌اند. شبکه خبری اسکای‌نیوز دیروز با اعلام این خبر نوشت: به این ترتیب شمار نیروهای آمریکایی در سوریه به 700 نظامی می‌رسد. آمریکایی‌ها ادعا می‌کنند برای آزاد سازی شهر الرقه وارد سوریه شده‌اند. اما دولت سوریه این حرکت را نوعی اشغالگری دانسته و خواستار خروج فوری آنها از این کشور شده است. یک خبرنگار آمریکایی روز گذشته در تحلیلی به شبکه خبری راشاتودی گفت تروریست‌های شکست خورده در سوریه در شمال غرب این کشور با جبهه النصره متحد شده و بزودی گروه تروریستی دیگری را تشکیل خواهند داد.

به گزارش فارس، «پیتر تئو کرتیس» خبرنگار آمریکایی که در اسارت جبهه النصره در سوریه بود، گفت گروه موسوم به «داعش دوم» بزودی در سوریه تشکیل می‌شود. این خبرنگار تأکید کرد این اتفاق در سایه سکوت دهشتناک کشورهای غربی در حال وقوع است. وی از سال 2012 تا 2014 در اسارت تروریست‌ها بود و با وساطت قطر آزاد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها