رییس مرکز پژوهش‌های اتحادیه پوشاک در گفت‌وگو با جام جم آنلاین:

ساعتی 6 کانتینر پوشاک از ترکیه وارد کشور می‌شود/ این حجم قاچاق نمی‌تواند از طریق کوه و کوله بری باشد

رییس مرکز پژوهش های صنف اتحادیه پوشاک گقت: ساعتی 6 کانتیر و روزانه 137 کانتینر پوشاک از ترکیه وارد کشور می‌شود که نشان دهنده حجم وحشتناک ورود پوشاک از این کشور است.
کد خبر: ۱۰۰۸۱۴۰
ساعتی 6 کانتینر پوشاک از ترکیه وارد کشور می‌شود/ این حجم قاچاق نمی‌تواند از طریق کوه و کوله بری باشد

محمدجواد صدق آمیز درگفت و گو با خبرنگار جام جم آنلاین درپاسخ به این پرسش که حجم واردات قاچاق پوشاک از کشور ترکیه به ایران چه میزان است گفت: معمولا برای آنکه از میزان واردات پوشاک از یک کشوری به مقصد ایران مطلع شویم باید به آمار رسمی که آن کشور منتشر کرده مراجعه کنیم ، چرا که در داخل آمار دقیقی در این رابطه وجود ندارد . بر اساس اعلام رییس اتحادیه صادر کنندگان پوشاک ترکیه، این کشور سالیانه 5 میلیادر دلار به ایران پوشاک صادر می کند.

وی ادامه داد: وقتی درباره قاچاق صحبت می کنیم ، عملا از داخل نمی توانیم اماری داشته باشیم اما آمارهای رسمی خارجی می تواند براوردی ازمیزان پوشاکی که به کشور مان وارد می شود ارائه دهد.

به گفته صدق آمیز بر اساس آمار رسمی گمرک کشورمان ، واردات پوشاک ازهمه کشورها به ایران به 70 میلیون دلار هم نمی رسد که حتی اگر این رقم را 100 میلیون دلار در نظر گیریم نسبت 100 میلون دلار به 5 میلیارد دلاری که ترکیه به کشورمان صادرات پوشاک دارد 2 درصد است.

مشاور اتحادیه صنف پوشاک توضیح داد: اگر بخواهیم اعداد واردات را قابل درک تر کنیم، هر یک کانتینری که از ترکیه به ایران پوشاک حمل می کند ارزش بارش حداکثر100 هزار دلار است،‌ با این حساب اگر ما 5 میلیارد دلار واردات داشته باشیم، یعنی 50 هزار کانتینر پوشاک در سال از ترکیه پوشاک وارد کشور می شود، اگر این 50 هزار دلار را تقسیم بر 365 روز سال کنیم،‌ روزانه 137 کانتینرپوشاک وارد کشور می شود و اگر در نظر گیریم که 24 ساعته واردات اتفاق بیفتاد، یعنی ساعتی 6 کانتینر پوشاک وارد کشور می شود، به عبارتی هرده دقیقه یک کانتینر پوشاک و این آمارنشان دهنده حجم وحشتناک ورود پوشاک از ترکیه است.

وی در پاسخ به این پرسش که این حجم از پوشاک از چه روشهایی وارد می‌شود، گفت: مطمئنا این حجم از واردات نمی تواند از طریق کوله بری و از راه کوهها اتفاق بیفتاد این حجم از پوشاک حتما از مسیرهای رسمی و از طریق خودرو وارد می شود که غالب این حجم از کالا به تهران آمده و ازانجا پخش می شود.

رییس مرکز پژوهشی اتحادیه پوشاک، گفت: ما در مورد چیز محدود و کوچکی که خیلی هم قابل کشف نباشد صحبت نمی کنیم، ما راجع به اینکه در فرودگاه‌ها بایستیم و چمدانهای مسافری را چک کنیم صحبت نمی کنیم ، در رابطه با واردات 5 میلیادر دلارپوشاکی صحبت می کنیم که از ترکیه واردمی شود و بحث این است که این مقدار حجم واردات، رقم کمی نیست و هم ستاد مبارزه باقاچاق کالا و هم سایر نهادهای مسئول می توانند دررابطه با آن بررسی‌هایی را داشته باشند.

تعرفه ترجیحی تاثیری در افزایش واردات پوشاک ندارد

وی در پاسخ به این پرسش که کاهش تعرفه های ترجیحی که برخی به آن انتقاد می کنند آیا تاثیری در افزایش ورود پوشاک از ترکیه داشته است، گفت: تعرفه ترجیحی قراردادی است بین ایران و ترکیه که در بخش های مختلفی وجود دارد، اصولا تعرفه های ترجیحی بین کشورهای مختلف یک راهکار خوب برای توسعه روابط بین کشورهاست، در تعرفه های ترجیحی باید هر کشوری بتواند درآن کالاهایی که مزیت صادراتی دارد ازگمرک طرف مقابل تخفیف در تعرفه بگیرد و برای کالاهایی که برای کشور خودش مزیت صادراتی دارد تخفیف بدهد، به شرط آنکه آن کالاها لطمه ای هم به فضای تولید خود ش نزند ، نقدی که برای تعرفه ترجیحی ایران و ترکیه بود این بود که آیا پوشاک باید در این اقلام گنجانده می شد یا نه،‌ بطور مسلم برای طرف ترک مهم بوده و تاکید داشته که پوشاک در این اقلام قرارگیرد اما میزان مقاومتی که باید طرف ایرانی در مذاکرات انجام می داده ،مهم بوده که این محصول باشد یا نباشد.

صدق آمیز تعرفه های ترجیحی را بر روی واردات پوشاک در شرایط موجود بی تاثیر دانست و گفت: به لحاظ یک کار کارشناسی در موضوع بحث آسیب شناسی و کارشناسی وقتی می گوییم بیش از 98 درصد واردات پوشاک قاچاق است یعنی تعرفه ای نمی دهد که حالا ترکیه بخواهد در تعرفه تخفیف بگیرد با نگیرد، بنابراین اینجا تعرفه ترجیحی هم فاقد اثر است . در بحث واردات قاچاق پوشاک به کشور خصوصا وقتی این تعرفه ها اجرا شد آن زمان تعرفه پوشاک 200 درصد بود، یعنی تعرفه رسمی پوشاک که 100 درصد بود به علت اینکه پوشاک در گروه 10 کالایی قرار داشت جزء کالاهای لوکس قرار گرفته و ضریب دو می گرفت و عملا تعرفه واردات آن 200 درصد می شد، اما با اجرای تعرفه ترجیحی با کاهش 40 درصدی از این تعرفه 200 درصدی تعرفه 120 درصدی اعمال شد ولی باز هم با این 120 درصد تعرفه ،‌واردات رسمی برای کسی توجیه اقتصادی نداشت.

وی با اشاره به اینکه بحث های کارشناسی موافقتنامه تعرفه های ترجیحی با ترکیه به قبل از سال 90 بر می گردد گفت: امضاء این موافقتنامه نیز به قبل ازسال 92 باز می گردد اما اجرای تعرفه های ترجیحی با ترکیه ازسال 93 کلید خورد که هم اینک در پی نگاه منطقی کردن تعرفه ها ،‌تعرفه واردات پوشاک 55 درصد است.

20 درصد هزینه قاچاق باید ملاک تعرفه واردات پوشاک باشد

صدق آمیز تعرفه را راهکار مناسبی برای حمایت از تولید ندانست و گفت : دولت با شعار حمایت از تولید ، تعرفه ای را برای واردات وضع می کند که به اعتقاد ما ضد تولید است، دست اندرکاران صنعت پوشاک سالهاست که براین باورند ، برا ی حمایت از تولید باید با استفاده از روشهایی چون بخشودگی های مالیاتی ،کم کردن برخی از هزینه های تامین اجتماعی ،‌کاهش نرخ سود تسهیلات به این بخش کمک شود تا هزینه های تمام شده کاهش یابد و صنعت پو شاک رونق داشته باشد ، اما دولت همواره اظهار داشته که این حمایت ها هزینه دارد و منابع کافی در این زمینه را در اختیار ندارد.

وی افزود: در حالیکه در قانون تجارت بین الملل ما این قانون و قاعده وجود دارد که از محل اخذ حقوق گمرکی هر صنعت از همان صنعت حمایت صورت گیرد، اما این موضوع محقق نشده است ،‌ یعنی حقوق گمرکی که در گمرکات از واردات رسمی پوشاک اخذ می شود عملا درمقابل حجم قاچاق ناچیز است و وقتی واردات پوشاک به صورت قاچاق اتفاق می افتد، درآمد گمرکی و اخذ عوارض عاید دولت نمی شود که بخواهد ازآن محل به تولید داخل کمک کند.

مشاور اتحادیه صنف پوشاک ادامه داد: بارها در بحث های کارشناسی تاکید کرده ایم که با وجود این همه حجم قاچاق اگر بتوانیم با کاهش تعرفه، قاچاق را به سمت واردات رسمی بکشانیم عایدات دولت بیشتر می شود، با توجه به بررسی ها، قاچاق پوشاک 20 درصد هزینه دارد اگر همین 20 درصد ملاک برای تعرفه باشد، می توان واردات قاچاق پوشاک را به مسیر رسمی هدایت کرد ، 20 درصد از همین 5 میلیادر دلار واردات از ترکیه که به صورت قاچاق وارد می شود ،سالانه رقمی حدود یک میلیارد دلار می شود، یعنی سالانه 3 هزار و 500 میلیارد تومان که اگر قرار باشد در مسیرحمایت های منطقی از صنعت پوشاک هزینه شود، صنعت پوشاک مارا ظرف 4-5 سال متحول خواهد کرد، به عبارتی با این رقم می توان تسهیلات ارزان قیمت در اختیار تولیدی ها قرار داد و هزینه های مالیاتی صنف پوشاک را ازاین محل پرداخت کرد ، می توان بخشی از هزینه تامین اجتماعی را مشمول پرداخت از این محل کرد ، ولی متاسفانه این فرصت ها را هرروز داریم از دست می دهیم و عده ای از محل قاچاق دارند به منافع شخصی می رسند و هر روز منافع ملی در این حوزه دارد آسیب بیشتری می بیند . بنابراین به نظر ما تعرفه مسیر درستی برای حمایت از تولید نیست .

وی با اشاره به اینکه دولت ها کمتر به سمت منطقی کردن تعرفه ها رفته اندخاطر نشان کرد: خوشبختانه دولت یازدهم این را درک کرده است که تعرفه راه خوبی برای حمایت از تولید نیست وباید تعرفه ها تعدیل شود ، هم اکنون نیز دولت در مسیر تعدیل تعرفه هاست و تعرفه پوشاک نیز در این مسیر از 200 درصد به 55 درصد رسیده است، اما هنوز شجاعت کافی که بخواهیم اینها را به یک شکل منطقی پایین بیاوریم و از تولید حمایت های منطقی صورت بگیرد وجود ندارد . اگر ما به سازمان تجارت جهانی بپیوندیم دیگر تعرفه مفهوم ندارد و اگر تا آن موقع با حمایت های واقعی این صنعت را تقویت نکنیم تولید کنندگان ما ان روز نابود می شوند.

سیما رادمنش - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱۱
متین
Spain
۰۷:۵۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۵
۰
۰
تو رو خدا جام جم یه روز از این كوتوله(تركیه) خبر نزن. هروز تركیه. حالم به هم میخوره از این اسم
s
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۵
۰
۰
بنده ساكن منطقه غرب هستم و واردات لباس مشخصه و قطعا بسیار پایین تر از اونی هست كه گفتین
به نظر من فوقش هفته ای ٥ كانتینر هم نمیشه
ضمنا اغلب تولید كنندگان تركیه كه به ایران لباس میفرستند ایرانی هستند و به دلیل وجود مواد اولیه و هزینه كم تولید اونجا تولید میكنن و میارن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۵
۰
۰
چرا سر خود را زیر برف می كنید دنیای امروز دنیای داد و ستد است نفت یا گاز بدیم باید بجاش كالا وارد كنیم و الی كسی رغبت به خرید پیدا نمی كند
lk
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۵
۰
۰
ظاهرا این آقای كارشناس در جریان قیمت های بازار نیستند
ارزش لباس های ترك كه به ایران میاد اگه از ارزیاب ها بپرسین تا كیلویی 400 هزارتومان هم میرسه. الان كت شلواری هست كه بالای دو میلیون ارزش داره.
اگه كیلویی بار 400 هزار تومان میانگین بگیریم با همون 5 میلیار دلار فوقش میشه 2500 كانتینر كه میشه روزانه 6 كانتینر ...
حمید
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۵
۰
۰
تركیه باید پاشو از اقتصاد ایران بیرون بكشه تا تولید كنندگان داخلی جون بگیرن البته با كالای با كیفیت و قیمت مناسب
صمد
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۵
راه ارتباط ایران با اروپا فقط تركیه است . اگه ایران نذاره چیزی بیاد اونا هم نمیذارن چیزی بره
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۵
۰
۰
پول مالیات واردات نقد دریافت میشه و برای دولت میصرفه . اما پول مالیات تولید كننده هزار تا مكافات داره و آخرش هم نمیده
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۵
۰
۰
پول مالیات واردات نقد دریافت میشه و برای دولت میصرفه . اما پول مالیات تولید كننده هزار تا مكافات داره و آخرش هم نمیده
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۵
۰
۰
والا این كانتینرها كه هیچ . اگه برید فرودگاه اما انقدر پرواز تركیه وجود داره كه همه جای هواپیما پر میشه از كالاهای ترك . اونوقت میگن چرا بازار كساد هست . خب وقتی یكی با 600 هزار تومان سه شب میره تركیه و خوش میگذرونه و همه چیز ارزان میخره میاد معلومه كه بازار ایران باید كساد باشه .
یه جفت كفش اعلا توی تركیه حدود 60 هزار تومان است كه خیلی هم با دوام است اما توی ایران توی همون مایه ها باید بالای 150 هزار تومان پول بدی . چطوری هست كه برای اونها ارزان فروشی میصرفه اما برای فروشنده های ایرانی نمیصرفه ؟
انقدر همه چیز رو توی ایران سخت گرفتن برای مردم كه پولها داره اونور مرزها خرج میشه
ادریس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۵
۰
۰
متاسفانه این دولت یه دشمن بیشتر نداره و آن احمدی نژاد است و تمام هم و غم دولت صرف مبارزه با اون شده و دیگه وقتی برای دیگر مسائل نداره. در كل همه چیز تقصیر دولت قبله.
جانان
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۳۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۵
جانا سخن از زبان ما میگویی مرحبا

نیازمندی ها